Line Kleftås, Elise Juul Johnsen og Lene Cathrin Ellingsen i Læringsverkstedet Bodøsjøen naturbarnehage.
Foto: Anders Bergundhaugen
– Vi blir motivert av hverandre
I barnehagen hvor trioen Line Kleftås, Elise Juul Johnsen og Lene Cathrin Ellingsen jobber, er det nå sju fagarbeidere.
At de trives i jobben og på arbeidsplassen, synes klart.
– Du kan si det er såpass fint, at jeg jobbet her i 17 år.
Så fant jeg ut jeg skulle prøve noe nytt, sier Line Kleftås.
Følger barna hele veien
Hun var nesten ett skoleår borte, og jobbet på skole. Men
fant ganske kjapt ut at det ikke var noe for henne, sier hun.
– Så jeg kom tilbake hit.
Kollegene Lene Cathrin Ellingsen og Elise Juul Johnsen har
ni års fartstid i Læringsverkstedet Bodøsjøen naturbarnehage i Bodø. Johnsen har også to år fra en annen barnehage.
– Det er en veldig meningsfylt jobb, hvor du har stort ansvar.
Og det er en viktig jobb. Det er veldig fint å få følga barna, når du får følge
de fra de er små til de går ut, peker Ellingsen på.
I Bodøsjøen naturbarnehage er barna blandet fra 0 til 6, og
de har søskenavdelinger med flere søsken sammen.
– Så er det en veldig kjærlighetsfylt jobb. Det er ingen som
er så glad for å se deg på morgenen når du kommer som ungene, fortsetter
Ellingsen.
– Det er nok ikke noen annen arbeidsplass hvor du får så mye
klem og kos, og noen er så glad for å se deg, samstemmer Kleftås.
– Vi tar jo vare på det kjæreste foreldrene har.
Merker forskjell
Til felles har trioen at de har fagbrev som barne- og
ungdomsarbeidere. Det er også anledningen for intervjuet. Tredje november markeres
barne- og ungdomsarbeiderens dag.
«Barne- og ungdomsarbeidere er mer enn omsorgspersoner –
de er praktiske pedagoger med faglig kompetanse til å støtte, veilede og
utvikle barn og unge i barnehager, skoler, SFO og fritidsklubber. De har utdanning
og erfaring som gjør dem i stand til å ta ansvar, bygge relasjoner og skape trygge
og inkluderende miljøer» skriver Fagforbundet, som bruker dagen som en
anledning til å løfte fram en yrkesgruppe som spiller en avgjørende rolle i
barns og unges liv.
– På hvilken måte bruker dere utdanningsbakgrunnen i
jobben?
– På måten du møter ungene, kanskje, og i andre situasjoner
som måtte oppstå i løpet av en dag.
– Jeg tror kanskje at når du bestemmer deg for å gå opp til
fagprøven og har tatt fagprøven, så tenker du kanskje litt på en annen måte. Spesielt
til å begynne med.
– Du har litt mer forståelse for hvor viktig den jobben du
har. Hva det innebærer å være her. Jeg tok fagprøven i først i februar i år. Og
jeg så litt annerledes på det fra januar til februar, sier Ellingsen.
Kom brått på
– Har dere vært oppmerksomme på at dagen markeres?
– Nei, jeg så det på facebook i et innlegg fra Fagforbundet
i dag, og så tenkte jeg «jøss». Men det ble med det, sier Ellingsen.
På ansattoversikten til Bodøsjøen naturbarnehage, er det sju
fagarbeidere av i overkant av 20 ansatte totalt.
– Vi blir motivert av hverandre. Jeg tok fagprøven da to av
kollegene mine tok den. Da fikk jeg lyst til å gjøre det samme, sier Johnsen.
At det krever en ekstra innsats, legger ikke Ellingsen skjul
på:
– Der er mye jobb med det, det krevde mye av et voksent
menneske. Men det er en viktig tittel å få med seg, synes jeg, når man først
hadde muligheten til å kunne gjøre det.
Økonomi er kanskje ikke drivkraften når man har mye
ansiennitet fra før, tenker Kleftås, selv om det er egne satser for barne- og ungdomsarbeidere i tariffavtalen.
– Det er greit å ha den tittelen, og det papiret, uten
tvil.