– Målet er å gjøre utdanningen mer profesjonsrelevant,
sier Olav Bjarne Lysklett, dosent ved Dronning Mauds Minne Høgskole (DMMH).
100 dager med veiledet praksis i løpet av barnehagelærerutdanningen
skal bidra til å skape sammenheng mellom teoretisk og praktisk kompetanse. Likevel
mener mange nyutdannede barnehagelærere at gapet mellom utdanningen og
barnehagehverdagen er stort, påpeker han.
– Vi opplever at studentene får et praksissjokk når de
kommer ut i jobb.
Som et forsøk på å gjøre gapet mindre har DMMH de siste
to årene prøvd ut en ny modell for praksis i andre klasse som de har kalt Profesjonsrettet
praksis med barnehageadopsjon (PRABA).
Nylig var Lysklett og flere kolleger ved DMMH på Norsk
barnehageforskningskonferanse i Stavanger for å dele erfaringer fra PRABA-prosjektet.
Starter forberedelsene tidlig
Prosjektet, som startet opp i januar 2023, er delfinansiert
av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir).
Tre tiltak har blitt gjennomført:
- Utvikling av veiledningskompetanse hos
praksislærere
- Profesjonsrettet undervisning med involvering
av praksislærere fra barnehager
- Gruppepraksis med barnehageadopsjon
Studentene blir delt inn i praksisgrupper og vet allerede
tidlig på høsten hvilke barnehager de skal i praksis i etter jul, opplyser
Lysklett.
I løpet av høstsemesteret har praksislærere fra
barnehagene delvis ansvar for tre seminarer med studentene, hvor studentene
jobber i praksisgruppene med relevante problemstillinger og caser fra
barnehagene.
Tema for seminarene er foreldresamarbeid, pedagogisk
veiledning og pedagogisk ledelse. 
– Allerede her får studentene kontakt med en pedagog fra
barnehagen de skal i praksis i senere. Det erfarer vi at betyr en del, sier
dosenten.
I tillegg til seminarene gjøres det praksisforberedelser,
både individuelt og i gruppe. Her er også praksislærere fra barnehagene med,
opplyser Lysklett.
– Etter forberedelsene på høgskolen sender vi
praksisgruppene ut i barnehagene for å treffe barn og ansatte, og bli litt
kjent med barnehagen.
I gang etter nyttår
Når juleferien er over og kalenderen viser et nytt år, er
det tid for praksis. Først har studentene fem ukers individuell praksis (gjerne
fire studenter i hver barnehage fordelt på ulike avdelinger). Deretter samles
studentene på én avdeling for to ukers barnehageadopsjon.
– I løpet av den individuelle praksisen planlegger
studentene også hva som skal skje under adopsjonsukene. De får en halv dag til
rådighet, og da har vi gruppeveiledning med studentene, sier Lysklett.
Han forteller at man også er opptatt av å informere
foreldrene i god tid om at det kommer studenter for å ta over avdelingen et par
uker i februar.
Ansvar for alle aktiviteter
Etter at den individuelle praksisen er gjennomført, får altså studentgruppene
ansvar for hver sin avdeling hvor de ansatte trekker seg unna.
– Vi har hatt veldig god erfaring med
barnehageovertagelse. Dette er noe vi har drevet med i nesten 20 år, men da var
det ikke en del av praksis. Nå er det en integrert del av praksis i andre
klasse, forteller Lysklett.
I løpet av de to adopsjonsukene står studentene for all
virksomhet på avdelingen.
– De møter foreldrene og tar imot ungene på morgenen.
Gjennom dagen har de ansvar for alle pedagogiske og praktiske aktiviteter som
måltid, påkledning og dobesøk. Så overleverer de barna til foreldrene igjen på
ettermiddagen.
Barnehagepersonalet er ikke på ferie disse to ukene,
understreker Lysklett:
– De er i bakhånd og kan hjelpe til hvis det trengs. Men
de får frigjort tid og rom til å gjøre andre ting, som planleggingsarbeid eller
foreldresamtaler. Og spesialpedagogiske tiltak opprettholdes som normalt.
Heltidsstudenter
Alle andreårsstudenter ved DMMHs heltidsutdanninger
følger nå den nye praksismodellen.
– Vi startet opp høsten 2023 – med 37 studenter og fire
barnehager. I fjor var det 70 studenter og åtte barnehager. Og i år er hele 110
studenter og 18 barnehager med, opplyser Lysklett.
Han forklarer valget med å innføre den nye modellen for
andreårsstudenter fremfor på sisteåret, med at praksisperioden i andre klasse
er lagt til etter jul.
– Tredjeklassepraksis gjennomføres før jul og høsten er
en veldig hektisk periode for barnehagene. Når studentene får erfaringer fra
barnehageadopsjon når de er halvveis i utdanningen kan de bygge på disse
erfaringene i hele tredje klasse. Det er også verdifullt.
– Tør å stille spørsmål fra dag én
Også stipendiat Henrik Berger, avdelingsleder Marte Vorum
ved Grillstadfjæra barnehage og høgskolelektor Trude Kristiansen, holdt innlegg
under forskningskonferansen. De fortalte om studenters og praksislæreres
erfaringer med PRABA-modellen.
Berger har som en del av sitt doktorgradsprosjekt sett på
hvordan studenter opplever at tidlige møter med praksislærerne fra barnehagene – under
seminarer og praksisforberedelser på høsten – påvirker deres læring og
profesjonsutvikling.
Han har blant annet intervjuet ti studenter som
gjennomførte praksis med to ukers barnehageadopsjon.
– Mange av studentene opplever at barnehagepraksisen er
noe ukjent og fremmed. De opplever også en følelse av, og forventning om,
læring i de første møtene med praksislærer, forteller Berger.
– Studentene beskriver PRABA-praksisen som
tydeliggjørende. Den tydeliggjør hva som ligger i de to ulike verdenene;
høgskolen og barnehagen. Møtene med praksislærer flere måneder før de skal ut i
praksis, gjør at de blir mer bevisst på hva hverdagen i barnehagen faktisk innebærer.
De tidlige møtene på campus bidrar også til å skape en
trygghet som gjør at studentene i større grad tør å ta initiativ og stille
faglige spørsmål fra dag én i praksis, finner Berger.
– Studentene opplever en frihet og at praksislærerne stoler
på dem, hvilket de beskriver som noe av det mest lærende for dem.
Noen forteller også om ulike former for støy og
forstyrrelser under praksisperioden:
– De tar på en måte høgskolekulturen og -praksisen med
seg som en diger koffert inn i barnehagen, og tenker at de skal sitte og gjøre
oppgaver og arbeidskrav, skrive refleksjonsskriv og tekster som de ikke
skjønner meningen med. Det lager støy, og kan overdøve det som egentlig skjer
ute i barnehagen. Vi må ta vare på de studentene som opplever dette som
krevende, sier Berger.
Høye forventninger
Marte Vorum i Grillstadfjæra barnehage har skrevet
masteroppgave om hvordan praksislærere opplever at profesjonsrettet
undervisning med gruppepraksis og barnehageadopsjon påvirker muligheter for
veiledning av studenter.
Gjennom intervjuer med fire praksislærere i
PRABA-prosjektet kommer det frem at relasjonsbyggingen som foregår i forkant av
praksis har stor betydning for veiledningen.
– Praksislærerne peker på at
de allerede har snakket om ulike caser med studentene, delt erfaringer og blitt
trygge på hverandre. Da slipper de å bruke første uke av praksis på å bli kjent
og føle seg frem, forteller Vorum.
– Praksisperioden er veldig
preget av den forestående barnehageadopsjonen, og praksislærerne snakker om at
de veileder for å sette studentene i stand til denne overtakelsen. De ser det
som en fordel å kunne starte veiledning med en gang studentene kommer ut i
praksis – for dette vil ta tid, tenker de.
Praksislærerne uttrykker at de har høye forventinger til
studentene ettersom de skal «ta over» jobben deres om noen uker. Og når de
kjenner studentene litt fra campus så tør de også å stille større krav til dem
i veiledningen, opplyser Vorum.
At studentene snart skal få
ansvar for avdelingen gjør noe med intensiteten og alvoret i veiledningene,
finner hun.
– Praksislærerne sier at de
må få studentene til å forstå hvorfor de gjør som de gjør: Hva er teorien bak
praksis? Og hva skjer med teorien når du setter den i en kontekst med
mennesker? For i adopsjonen skal studentene ha ansvaret for alle aktiviteter i
tillegg til at de skal ha den hele og fulle oversikten.
– Praksislærerne påpeker at
i ordinær praksis så involveres ikke nødvendigvis det resterende personalet i
studentenes refleksjoner. I PRABA derimot, er studentene avhengige av å være i
samtale og refleksjon med hele personalet for å få nok kunnskap om barne- og
foreldregruppa samt innsikt i normer og verdier på avdelingen de etter hvert
skal lede.
Trener på ledelse
Ifølge praksislærerne, er
ledelsesbiten av barnehagelærerrollen litt fjern for mange av studentene.
– Studentene vil gjerne ha
råd om hva de bør gjøre i ulike situasjoner, da legger praksislærerne opp til
gruppeveiledninger om temaet ledelse parallelt med at de har individuelle
veiledninger på enkeltstudenters måte å lede på. De prøver hele tiden å få
studentene til å reflektere selv; «hva ville du gjort?» forteller Vorum.
Det er gode muligheter for å
trene på ledelse under barnehageadopsjonen, påpeker hun.
– Sammen med tett og direkte
veiledning i et stort praksisfellesskap, kan dette tale for et mindre
praksissjokk når studentene kommer ut i jobb, sier Vorum og opplyser at
studentene bytter på å ha rollen som pedagogisk leder i løpet av de to
adopsjonsukene.
Tettere relasjon
Høgskolelektor Trude
Kristiansen undersøker i en pågående studie hvordan praksislærere erfarer
partnerskapet med DMMH i PRABA-prosjektet.
– Jeg ser på hva de opplever
at fremmer og hemmer samarbeidet, hvordan de erfarer egen rolleforståelse i
partnerskapet, deres opplevde faglige bidrag og utbytte, og hvordan de opplever
jevnbyrdighet og gjensidig utvikling i partnerskapet, sier Kristiansen som har
gjennomført to gruppeintervju med syv praksislærere fra fem barnehager.
I forkant av studentenes
praksis samarbeider praksislærere fra barnehagene og faglærere/praksisveiledere
ved høgskolen om seminarer og undervisning på campus.
– I intervjuene sier
praksislærerne at ettersom de møter praksisveilederne ved høgskolen i hvert
fall fire ganger om høsten, så har grunnlaget for å utvikle
partnerskapet blitt større. De opplever at relasjonen blir tettere, og de synes
det er lettere å åpne seg opp for høgskolen. Mange sier det er lettere å ta en
telefon hvis man lurer på noe.
Praksislærerne opplever også
at kompetansen deres er verdsatt og at innspillene de kommer med har betydning
for studentenes læring.
– De opplever å bli tatt
godt imot av faglærere og studenter. Og at de kommer til høgskolen med en
praktisk ekspertise som er viktig i utdanningen. De fyller rollen som
praksisfeltets stemme i utdanningen, og kan dele kunnskap som en faglærer
kanskje ikke kan gi studentene enten fordi faglærer ikke har jobbet i barnehage
eller det er lenge siden man gjorde det.
Praksislærerne trekker også frem
tidspress i hverdagen, og at de derfor er opptatt av at det de gjør på campus skal
komme hele barnehagen til nytte på et tidspunkt: Det er viktig at de som er
igjen på gulvet opplever at de er med på det de også, ble det påpekt.
– På høsten har vi hatt
planleggingsdag for barnehagene, der alle ansatte har vært med. Det bidrar til
at man får en kobling til PRABA enten man er praksislærer eller ikke, forteller
Kristiansen.
– Frigjør ressurser
Dosent Olav Bjarne Lysklett forteller at også
praksisveilederne ved høgskolen opplever en tettere kontakt mellom
praksisbanehagene og høgskolen.
– Våre praksisveiledere slipper å forholde seg til så
mange barnehager. Tidligere har de kjørt Trondheim rundt for å dra på besøk til
studenter i praksis. Nå kan de dra på praksisbesøk til én barnehage og møte
fire til seks studenter på én gang. Det gjør også at de får en helt annen
kontakt med barnehagen.
– Hva vil du si har vært mest utfordrende med
innføring av ny praksismodell?
– Det som har vært mest utfordrende er at hele opplegget
krever en god del administrasjon. Vi starter om våren med å legge timeplanene
og har den første kontakten med barnehagene. I tillegg har vi kontakt med alle
barnehagene gjennom hele høsten. Vi har også erfart at det kan være vanskelig
for barnehagene å frigjøre praksislærere slik at de kan komme på campus. Men,
dette har stort sett gått greit. 
Lysklett forteller at den nye praksismodellen ikke
medfører ekstra ressurser for høgskolen med tanke på praksisveiledere.
– Vi omfordeler heller, fordi vi frigjør ressurser når vi
ikke har så mye individuell veiledning som før.
– Er modellen kommet for å bli?
– Ja, det tror vi. Modellen er innført for alle våre
heltidsstudenter og vi skal gjøre grundige evalueringer til våren. Vi er nå i
ferd med å avslutte prosjektet og da går vi over i en driftsfase. Da må vi
sørge for at alt som vi har prøvd ut ender opp i gode rutiner. Vi har laget oss
et lite hefte som vi kaller «Do`s and Dont`s med barnehageadopsjon» og det blir
vår rettesnor fremover, sier Lysklett.