DEBATT
Tap av lek engasjerer
Reform 97, læringspress og sterke meninger topper mest lest-listen fra juni. Her er en reprise.
Fikk du ikke med deg sakene som skapte mest debatt i juni? Fortvil ikke, her er en reprise:
1. – Vi har en overgang til skolen som kan ta livsgnisten fra barn
– Ikke kopier skolen inn i barnehagen, men forbered heller skolen på at det nå kommer noen viltre fem- og seksåringer, sier lærer og spaltist Håvard Tjora.
2. Seksårsreformen 20 år etter: – Gi seksåringene førskolen tilbake
– Konklusjonen ut fra det vi vet etter 20 år, er at Reform 97 ikke har hatt noen konsekvenser for barns læring i det hele tatt, sier pedagogikkprofessor Peder Haug.
3. – Hvorfor er det barnehagens jobb å levere skoleklare barn?
– Manglende kunnskap om lek, gjør at den ikke blir vektlagt nok, sier førsteamanuensis og barnehagelærer Anne Greve. Hun frykter for at leken presses ut til fordel for skolske aktiviteter i barnehagen.
4. Her er Torbjørn Røe Isaksens bemannings- og pedagognorm
I juni la Kunnskapsdepartementet den nye bemannings- og pedagognormen ut på høring. Planen er å ha den innført innen 1. august 2018.
5. – «Bare» barne- og ungdomsarbeider
– Klapp deg på skulderen og si til deg selv at du gjør en utrolig viktig jobb om du er vikar, assistent, eller barne- og ungdomsarbeider, sier barne- og ungdomsarbeider Ingrid Kathrin Ingebrigtsen, med et ønske om at vi slutter å snakke ned fagarbeiderne som gjør en viktig jobb med de små.
6. Varsler pålegg: Foreldre klaget på at barnet ikke fikk nok søvn i barnehagen
Barnehagen opererer med faste sovetider. Det er ikke godt nok dersom enkeltbarn har behov for å sove på andre tidspunkt, mener Fylkesmannen i Troms.
7. Berit Bae: – Det er tre ting vi må ta vare på ved nordisk barnehagetradisjon
– Er den nordiske barnehagemodellen verdt å ta vare på? Og si så fall hvilke deler av den? spør Berit Bae.
8. Hjartesukk frå mammaen til ein skulelei femåring
Det viktigste den fem år gamle jenta lærde på skulen, var at ho ikkje var god nok.
9. – Barn må lære å håndtere livet
Gjennom samtaler, aktivitet og relasjoner i hverdagssituasjoner kan barnehageansatte hjelpe barna for resten av livet.
10. – Det verste du kan true et barn med, er tap av omsorgspersonen
– Hvis dere skal sikre barna trygghet i og utenfor barnehagen, må dere ha kunnskap om tilknytning, sier Kari Killén.
Tips oss om en sak som betyr mye for deg på red@barnehage.no.
Følg barnehage.no på Facebook og Twitter.