DEBATT
Når noen sier; «til barnets beste» hva tenker du på da? spør innleggsforfatteren.
Foto: privat / Getty Images
Ikke legg ned de små barnehagene
Når vi vurderer å legge ned små, lokale barnehager til fordel for store barnehageanlegg – tenker vi at det er til barnas eller kommunens beste?
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
I høst sto flere mindre barnehager i Bærum i fare for å bli
nedlagt. Deriblant den min datter går i. Etter enormt engasjement fra
foreldrenes side er de aller fleste berørte barnehagene reddet, men for hvor
lenge? I denne sektoren var det foreslått nedleggelse av fire barnehager for å
slå disse sammen i en ny, stor barnehage som skulle ha nærmere 200 plasser.
Prosjektet med den nye barnehagen skulle koste nærmere 600 millioner kroner.
Mottakelsen av denne nyheten var relativt lunken lokalt og har siden heldigvis blitt
lagt på is. Man kan spørre seg hvor mange pedagogiske fagpersoner som ble
konsultert under utarbeidelsen av dette prosjektet. For ikke å snakke om
praktiske forhold som trafikk til en slik barnehage. Det vil neppe finnes 200
barn som bor i gangavstand.
Usikkerheten rundt de lokale barnehagenes fremtid fører til
at foreldre ikke tør sende barna hit i frykt for at den vil bestå. Og hvem tør
å søke jobb i en barnehage som til stadighet står i fare for nedleggelse? Har
politikerne glemt hva de har skrevet i partiprogrammene sine? Her er noen
eksempler hentet fra Bærum hva angår de lokale barnehagene:
Bærum Høyre: «Jobbe for at alle skal få tilbud om
barnehageplass i nærheten av der familien bor» (Høyre, 2025).
Bærum Arbeiderparti: «Jobbe for at barn skal få muligheten
til å gå i barnehagen som er nærmest der de bor» (Arbeiderpartiet, 2025).
Bærum Venstre: «Venstre vil… prioritere nærbarnehager» (Venstre,
2025).
Det er ingen hemmelighet at det er dyrt å drive barnehage,
og dette merker kommunene som følge av høye renter og dyrtid. Da kan det
være fristende å tenke effektivt. For i vårt samfunn i dag effektiviserer vi.
På alt, hele tiden. Vi er effektive fra vi står opp til vi legger oss, for vi
skal få mest mulig ut av livet, dagen, timen. Men hvis vi tar oss tid til å
stoppe opp et øyeblikk, hvis vi kjenner etter, merker vi ikke at pulsen synker
litt? Stopper vi opp lenge nok vil vi kanskje rekke å stusse over hvor
unaturlig dette heseblesende jaget er, og kanskje vi får lyst til å gjøre noe
med det. Det er dessverre mange aktører som ikke ønsker at vi skal stoppe opp
og tenke for mye over hvordan vi lever. Dette kan de store tek-gigantene alt
om, men det er en annen debatt. Det jeg ønsker å snakke om er hverdagen til
barna våre. Timene i livet deres utenfor hjemmet. Timene de tilbringer i
barnehagen. Ønsker vi at de skal indoktrineres i vår effektive verden? Skal de
allerede fra de er ett år følge timeplaner for å få benytte fancy spesialrom?
Det første som står i den fysiske utgaven av rammeplan for
barnehagen (KD, 2017, s.7) er et utdrag fra kapittel 1 om barn og barndom. Det
står; «Barnehagen skal anerkjenne og ivareta barndommens egenverdi. Å bidra til
at alle barn som går i barnehage, for en god barndom preget av trivsel,
vennskap og lek, er fundamentalt.» Men hvem skal få definere hva som er en god
barndom?
Når noen sier; «til barnets beste» hva tenker du på da?
Mange av oss kan fortsatt huske barndommens late dager med bare føtter i
gresset, pinnebrød på bål, magien fra en eventyrstund. Hytter bygget av puter
og tepper, duften av nybakte rundstykker og lyden av kram snø. Nå handler det
om hvilke minner vi vil gi barna våre. For å skape minner trengs det tid. Tid til
å tilrettelegge og oppleve, og tid til å bearbeide og lagre i minnet vårt. I
dag går de aller fleste barn i barnehage. De begynner tidligere enn det som var
vanlig før, og de tilbringer mer av dagen der. Det vil i realiteten si at ganske
mange barn er mer sammen med barn og voksne i barnehagen enn med familien sin.
Og da må det tilrettelegges for at barnehagen tar et større ansvar for å
stimulere til frilek, ro, hvile og bearbeiding av opplevelser og følelser. I et
hektisk miljø med tilmålt tid til de ulike aktivitetene mener jeg at vi mister
noe av barndommens magi.
Det de store barnehagene har er en stor faglig kompetanse
med mange ansatte. Dette er selvsagt en styrke, men min erfaring er at det samtidig
fører til økt unødvendig møtevirksomhet. Fra barnehage til barnehage er det selvsagt
ulike holdninger rundt dette, og jeg baserer min påstand ut ifra egen erfaring
fra praksis. Det er spesielt den interne logistikken som er tidstyven. Hvem
skal ha tilgang på kjøkkenet, og når, for å løse årets pepperkakelogistikk? Hvem
skal ha ansvar for ditt, og pass på at det ikke kræsjer med datt. Jo større
barnehager, jo flere ansatte med flere meninger, flere spesialrom og større
logistikkutfordringer. Løsningen kan selvfølgelig være den mye etterspurte bemanningsøkningen.
Dog har ønsket om å øke den faglige kompetansen i barnehagene liten hensikt
hvis resultatet er at kompetansen i mindre grad er til stede sammen med barna.
Tilbake på avdeling står frustrerte assistenter. Og for at assistentene skal
føle seg ivaretatt sendes også de jevnlig på utviklingsmøter og fagmøter. Men glemmer
vi ikke å tenke på barna? De som trenger trygge og, ikke minst, tilstedeværende
voksne. Når den dedikerte pedlederen stadig må løpe på møter, fremfor å dra på
sjørøvertokt med barnegruppa, er det barna som står igjen som taperne.
Vi må se muligheter, og ikke begrensninger. For å vende
tilbake til min datters barnehage, der har de nå fjernet en masse leker fra det
ene rommet på avdelingen. Disse er byttet ut med diverse gjenbruksmateriell med
åpent bruksområde. Det er tomme eggekartonger, kongler, kvister, isopor, korker
og pappesker. Og dette er nå det mest populære rommet i barnehagen. Mulighetene
er enorme. Her har vi alle noe å lære. Alt kan ikke kjøpes for penger. La oss
skåne barna for vår evige jakt på effektivisering og økonomiske besparelser.