Barnehagens viktigste oppgave er å bidra til trygge, glade unger - og den gode barndommen, mener styrer Marit Skjemstad Botten i Læringsverkstedet Notveien Naturbarnehage.

Barnehagens viktigste oppgave er å bidra til trygge, glade unger - og den gode barndommen, mener styrer Marit Skjemstad Botten i Læringsverkstedet Notveien Naturbarnehage.

Finalist 5: – Jeg er veldig lettrørt. Så tårene mine trillet

Uten ansatte, nytter det verken med kjøkkenhage eller fine bygg. Man må ha personale som er genuint opptatt av faget, poengterer lederen for den femte kandidaten til utmerkelsen Årets barnehage 2022.

Publisert Sist oppdatert

«Flott barnehage med engasjerte ansatte og et høyt kunnskapsnivå, kreative i den vanlige barnehagehverdagen og engasjerer både barn og foreldre. Varierte dager, og mye ute.»

Slik er Læringsverkstedet Notveien Naturbarnehage i Bodø blitt beskrevet i forbindelse med nominasjonen til Årets barnehage 2022.

– Jeg er veldig lettrørt. Så tårene mine trillet. Personalet vet det ikke ennå, men jeg tror de kommer til å bli ekstremt glade. Det vet jeg de kommer til å bli. Vi har kvalitet i fokus, og da er det veldig artig når vi blir sett, og kvaliteten merkes hos dem som bruker oss, sier styrer Marit Skjemstad Botten.

(Dette intervjuet ble gjort før sist fredags offentliggjøring av de fem kandidatene).

På tvers av avdelingene

Botten kan fortelle at Læringsverkstedet Notveien Naturbarnehage har 82 barn, 20 ansatte og en god blanding kvinner og menn. Ungene er fordelt på fire avdelinger, aldersblandet fra 0-6 år. Hver dag danner tre barn fra hver avdeling ei utegruppe med egen pedagog og assistent.

– Der møtes ungene på tvers av avdelingene for aktiviteter i naturen. Personalet har sertifikat for minibuss, og frakter ungene rundt til bynære perler. Det gjør at de får opplevelser av alt naturen har å by på. Blåbærplukking, isfiske, og høsting av potet og gulrøtter på gård, forklarer hun.

Om prisen:

Målet med prisen Årets barnehage er å løfte frem det gode arbeidet som gjøres i barnehagene.

Foreldre, ansatte og andre med engasjement for barnehagesektoren har blitt invitert til å nominere sine favoritter blant PBLs nesten 2.100 medlemsbarnehager.

Styret i PBL, som er jury for kåringen, har satt følgende kriterier for at kandidatene skal kunne vinne prisen:

  • Et basistilbud med høy kvalitet
  • En klar og tydelig pedagogisk profil
  • En god og tydelig ledelse
  • Tilfredse foreldre
  • Prosjekt(er) som har vært utviklende og nytenkende
  • Et godt arbeidsmiljø i barnehagen
  • Lavt sykefravær over tid
  • Et godt omdømme

I tillegg kan leserne stemme på sin favoritt. Avstemningen er åpen fram til 24. august.

Her kan du stemme.

I praksis tilbringer storbarna én uke per måned i turgruppa. På eventyrreiser til for eksempel Mjelle-stranden eller naturlekeplassen de har fått etablert noen kilometer unna, i skogen til en far til et barn som tidligere har gått i barnehagen. Der bygger de robusthet og sosial kompetanse, sammen med barn de ikke møter på egen avdeling til daglig. Det bidrar til å knytte barnehagen tettere sammen.

Apropos det:

– Faglig har vi jobbet mye med inkluderende barnehage- og skolemiljø fra 2017. Vi var med i første pulje på den satsingen. Det handler om voksenrollen og tilstedeværelsen for ungene. På arbeidsmiljø, og at det alle skal ha en plass å høre til, har også Læringsverkstedet satset stort siden 2019. Og nå er vi del av Bodø kommunes kompetanseløft for spesialpedagogikk og inkluderende praksis, sier Botten.

Småskala grønnsaker

Turgruppa har vi vært innom. Men barnehagen har også et flott naturområde innenfor eget gjerde, med selvbygget drivhus, kjøkkenhage, en liten skog og blomsterbed.

– Vi dyrker småskala grønnsaker i barnehagen. Ikke for å mettes, men for å se prosesser og få kjennskap til hvor maten kommer fra. Barna er med på prosessen, fra vi sår i april/mai, til det prikles om i større potter, og det skal lukes og tilføres næring fram til modning. Og så har vi det så nært at de kan ta seg en stilk av gressløk, og smake på mynteblad og rabarbra, sier Botten.

Det handler om sanseinntrykk og forståelse for viktig kultur som ikke alle voksne kjenner like godt.

Selv om barnehagens uteområde brukes flittig av eldre barn og ungdommer på kveldstid, så får ting stort sett stå i fred. Og skulle noe skje med avlingen, solsikker eller tulipaner, er det læring i det også. Ingen grunn til ikke å prøve, altså.

– Men hva er det først og fremst som gjør dere til en god barnehage?

Svaret kommer helt uten betekningstid.

– Det er personalet, i møte med hver enkelt unge og familie. Uten ansatte, nytter det verken med kjøkkenhage eller fine bygg. Vi må ha personale som er genuint opptatt av faget vårt.

Stiller med bleier og mat

For å utjevne sosiale forskjeller, er alle måltider inkludert i barnehagehverdagen. Barnehagen sørger også for andre nødvendigheter.

– Her trenger ingen å ha med seg matboks eller bleier. Det tar vi av vårt, så det blir likt for alle, sier Botten.

Hun sier også at relativt store avdelinger deles inn i mindre grupper deler av dagene, og at det krever organisering og logistikk. Samtidig ser de at aldersblandede grupper fører mye positivt ved seg, som den sosiale kompetansen som følger med at større barn hjelper små.

– Hva mener du er barnehagens viktigste oppgave?

– Det er å fylle ryggsekken, som er et mye brukt begrep i Læringsverkstedet, og som handler om det ungene har med seg når går ut. Gode opplevelser i naturen, men også i møte med andre mennesker. Det er å bidra til at de blir trygge, glade unger. Og gi dem den gode barndommen.

– Hva ønsker du at barna skal ta med seg videre fra barnehagen når de begynner på skolen?

– Gleden over å lære, å leke, og å være sammen med andre mennesker. Mange erfaringer - at vi har gitt dem noe de kan bygge videre på. Og god selvfølelse.

Finalistene i årets kåring er:

Her kan du stemme på din favoritt.

Powered by Labrador CMS