Rapporten
som ble offentliggjort denne uka redegjør for den skandinaviske, empiriske
barnehageforskningen publisert i 2021.
Det er Kunnskapssenter
for utdanning ved Universitetet i Stavanger og FILIORUM – senter for
barnehageforskning som står bak forskningskartleggingen.
Forskerne finner
blant annet at:
- Det
fortsatt er økning i antall studier publisert om skandinavisk
barnehageforskning (fra 204 studier i 2019 til 255 i 2021).
- Det
er en nedgang i andel studier som er vurdert til høy kvalitet, samtidig som det
er en økning i andel studier vurdert til lav kvalitet.
- Økningen
i andel studier publisert på engelsk fortsetter, og studier på engelsk blir oftere
vurdert til høyere kvalitet.
- Studier
blir i økende grad basert på informasjon gitt av voksne – ikke av barn.
- Kvalitativ
metode er fremdeles sterkt dominerende.
Rapporten er
det nyeste tilskuddet i rapportserien Kartlegging av skandinavisk
barnehageforskning.
«Det
overordnede formålet med serien av årlige kartlegginger av skandinavisk
barnehageforskning er å gjøre innholdet og resultatene av empirisk forskning på
barnehagetilbudet tilgjengelig» skriver forskerne innledningsvis i rapporten.
Som
tidligere år vil de inkluderte studiene som samlet sett har blitt vurdert til
middels og høy kvalitet, bli gjort åpent tilgjengelig med norske og engelske
sammendrag i den nordiske databasen for barnehageforskning: NB-ECEC, opplyses
det videre.
Databasen
samler og tilgjengeliggjør skandinavisk barnehageforskning, og er et resultat
av et samarbeid mellom Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), det svenske
Skolverket og Utdanningsdirektoratet. Samarbeidet startet opp i 2006.
Flere studier
Kartleggingen
for 2021 viser altså at antall publikasjoner som omhandler skandinavisk
barnehageforskning fortsetter å øke, sammenlignet med tidligere år.
For 2021 er
det inkludert 255 studier. 187 av disse er vurdert til å holde middels eller
høy kvalitet, mot 169 av 219 inkluderte studier i 2020.
I
forbindelse med rapportslippet har Kunnskapssenter for utdanning laget en
podkastepisode der én barnehageforsker fra hvert av de skandinaviske landene diskuterer
resultatene fra kartleggingen. Samtlige av dem er involvert i
NB-ECEC-samarbeidet.
Lars
Gulbrandsen, forsker tilknyttet Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd
og aldring (NOVA), tror økningen i antall publikasjoner i stor grad skyldes
strukturelle endringer innen akademia.
– Det er nok
et resultat av større krav om at forskere må dokumentere sin kompetanse, og
dette gjør man ofte ved å levere publikasjoner, i tidsskrifter. Dette kreves
ved opprykk og nye stillinger, og er vel et resultat av et slags
«kompetansejag», som noen kaller «tellekantsystem», og som jeg tror er den
viktigste årsaken her, uttaler han i podkasten, gjengitt på uis.no.
Hanna Palmér
er professor i matematikkdidaktikk ved Linnéuniversitetet i Sverige. Hun peker
på at endringer i holdninger overfor barns tidlige leveår med tilhørende
prioritering, står sentralt.
– Det har
skjedd en utvikling der disse tidlige årene i barns liv har blitt viktige på en
annen måte enn før. Man satser penger – forskerskoler, doktorantstudier og
lignende – for å studere disse tidlige årene, og det fører jo til flere
publikasjoner. Denne økningen høyner også statusen til utdanningen for de
tidlige barneårene, og slik sett er det positivt med flere studier, sier Palmér
i podkasten.
Økning i
studier vurdert til lav kvalitet
Kvaliteten på
den enkelte studie er vurdert ut fra
forhåndsdefinerte kriterier og er blitt kodet som høy, middels eller lav kvalitet.
Kriteriene
for å kunne oppnå høy eller middels kvalitet er basert på hvorvidt studien er
rapportert med tilstrekkelig transparens knyttet til datainnsamlingsmetoder,
analysemetode samt beskrivelse av utvalg og rekruttering, opplyses det i
rapporten.
Kartleggingen
viser en nedgang i andel studier som er vurdert til høy kvalitet, fra 32
prosent i 2020 til 27 prosent i 2021.
«Fra 2018
har det vært en klar økning i andel studier som er vurdert til høy kvalitet,
men i 2021 ser vi en nedgang. Samtidig er det en økning i andel studier vurdert
til lav kvalitet» skriver forskerne i rapporten.
27 prosent
av studiene blir vurdert til lav kvalitet i 2021. Det er fire prosentpoeng
høyere enn i 2019 og 2020.
Andel
studier vurdert til middels kvalitet (46 prosent) holder seg noenlunde uendret
sammenliknet med forrige kartlegging, opplyses det videre.
«Oppsummert
viser årets kartlegging en generell nedgang i kvaliteten på skandinavisk
barnehageforskning sammenlignet med de to foregående årene. Samtidig er det viktig
å understreke at den vurderte kvaliteten på studiene fra 2021 ikke fremstår som
spesielt lav når de sammenlignes med årene før 2019» skriver forskerne.
Totalt 73 prosent
av studiene i 2021 er vurdert til middels eller høy kvalitet. Disse vil altså bli
inkludert i NB-ECEC-databasen.
Databasen retter seg særlig mot studenter innenfor
pedagogiske fag, yrkesutøvere og undervisere ved pedagogiske utdanninger, men er
åpen for alle som er interessert i barnehageforskning.
Skandinavisk samarbeid om barnehageforskning
NB-ECEC (Nordic
Base of Early Childhood Education and Care) er et forskningssamarbeid som har
samlet skandinavisk barnehageforskning fra 2006 og frem til 2021. Hvert år blir
det utgitt en rapport som oppsummerer forskningen fra det enkelte året. Kunnskapssenter
for utdanning (KSU) og FILIORUM - Senter for barnehageforskning har hatt
ansvaret for disse rapportene siden 2018.
Forskningsartiklene
som gjennom kartleggingene blir vurdert til å ha høy eller middels kvalitet, blir
inkludert i NB-ECEC-databasen. Databasen er et resultat av et samarbeid mellom
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) og Utdanningsdirektoratet, og åpen for alle
som er interessert i barnehageforskning.
Rapporten som
ble publisert denne uka er en forskningskartlegging av skandinavisk, empirisk
forskning på barnehagetilbudet for 0–6-åringer publisert i 2021. I tillegg til
å kartlegge, gjør rapporten også en sammenlikning med de to forestående årene
(2019 og 2020), og den gir et historisk blikk på tidligere års kartlegginger
der dette er relevant.
Kartleggingen
er gjennomført på oppdrag fra det norske Kunnskapsdepartementet og har vært
finansiert av departementet, Utdanningsdirektoratet og KSU.
(Kilde: uis.no og udir.no)
Sverige
på topp
Landet som
har flest inkluderte studier i kartleggingen for 2021, er Sverige med 122
studier. Norge følger etter med 97, mens 46 av de inkluderte studiene kommer
fra Danmark.
I den nevnte
podkasten peker Jan Thorhauge Frederiksen, lektor, ph.d. ved Københavns Universitet, på at det er store forskjeller i hvor mye midler som bevilges til barnehageforskning
i de ulike landene.
– I Sverige
blir det hvert år bevilget nesten ni ganger så mye penger til pedagogisk og humanistisk
forskning som i Danmark. Så en helt banal forklaring på forskjellene i publiserte
studier kan være at det er mer penger til rådighet i Sverige, sier han.
Kartleggingen
viser videre at andelen studier publisert på engelsk har økt fra 68 prosent i 2020
til 73 prosent i 2021, og at disse i større grad blir vurdert til høyere
kvalitet sammenliknet med studier publisert på skandinaviske språk.
80 prosent
av de engelskspråklige studiene blir vurdert til høy eller middels kvalitet,
mens tilvarende andel for studier skrevet på norsk, dansk eller svensk er
56 prosent, kommer det frem i rapporten.
Økt fokus
på metodologi
Innen
skandinavisk barnehageforskning er kvalitativ metode fremdeles klart
dominerende, påpeker forskerne. Kvalitative studier utgjorde 69 prosent av de
inkluderte studiene i 2021, en økning på to prosent fra året før.
Andel
studier med kvantitativ metode holder seg på samme nivå som i 2020 (16 prosent).
«Studier som
rapporterer blandet metode, går ned fra 10 % i 2019 til 8 % i 2021 og
kunnskapsoppsummeringer (brukes ved produksjon av kunnskapsoversikter/oversiktsartikler/reviews)
går ned fra 5 % i 2019 til 3 % i 2021. Nytt for i år er at flere
studier (9) ikke oppgir forskningsmetode, noe som ikke har vært tilfellet ved
tidligere kartlegginger» skriver forskerne i rapporten.
De har også sett
på hvilke forskningstema som oftest går igjen i skandinavisk
barnehageforskning.
Forskerne finner
at det de siste årene har vært en markant økning i studier innenfor temaet «metodologi».
«Andelen
studier med dette temaet har seksdoblet seg fra 2019 til 2021. Historisk har
andelen studier i denne kategorien ligget relativt lavt. Derfor indikerer
endringen de siste to årene et økende forskningsfokus på metodologi i
barnehagen» skriver de.
Det er
fremdeles flest studier med temaet «undervisning og læring» (43 prosent) og «pedagogiske
praksiser» (24 prosent), men sistnevnte har hatt en stor nedgang siden 2019, finner
forskerne.
Voksne
informanter
Kartleggingen
for 2021 avdekker videre en økning i bruk av voksne som informanter i
skandinaviske barnehagestudier, mens barn i mindre grad enn tidligere benyttes
som informanter (fra 47 prosent i 2020 til 39 prosent i 2021).
Med barn som
informanter menes studier der for eksempel videoobservasjoner, målinger
og/eller intervjuer av barn inngår som en del av datagrunnlaget, opplyser forskerne.
«I forskningskartleggingen
fra 2020 var det en økende andel av studiene som benyttet de yngste barna som
informanter. Vi ser nå at andelen studier som har yngre barn (alle kategorier
under tre år) som informanter går ned i 2021 og at de aller fleste studier med
barn som informanter, bruker de eldste barna» skriver de i rapporten.
Forskerne peker
på at årsaker til utviklingen kan være utfordringer med etiske godkjenninger
til å benytte barn som intervju- eller observasjonsobjekt grunnet et økende
fokus på barnas personvern.
«Dette er en
interessant utvikling all den tid det samtidig er et økende fokus på å la barns
stemme bli hørt, både generelt i samfunnet og i forskning» påpeker de i
rapporten.