Skal forske på digitalisering i barnehage og skole
– Vi har lite systematisk kunnskap om hvordan digitale verktøy og læremidler påvirker læring og trivsel og hva slags vurderinger som blir gjort når man velger verktøy.
Utdanningsdirektoratet (Udir) har startet opp et forskningsprogram som skal gi mer systematisk kunnskap om digitalisering og digital kompetanse i barnehage og skole.
Forskningsprogrammet skal vare frem til 2030, og vil inkludere forskning på både profesjonsfaglig digital kompetanse og bruk av digitale løsninger i undervisning og administrasjon, opplyser direktoratet på sine nettsider.
Programmet vil også inkludere utlysninger av forskningsmidler til relevante forskningsmiljøer, samt formidling av forskningsresultater tilbake til praksisfeltet og beslutningstakere.
– Programmet blir finansiert over statsbudsjettet i årlige tildelinger. Udir har fått et eget oppdrag om å følge opp Strategi for digital kompetanse og infrastruktur, hvor dette er et prioritert tiltak, sier Sissel Skillinghaug, divisjonsdirektør for kunnskap og teknologi i Udir, til barnehage.no.
Kompetanseheving
«Funnene fra forskningen skal bidra til utvikling av tiltak rettet mot kompetanseheving hos alle aktører som jobber i eller rundt barnehage og skole, slik at valg og prioritering i bruk av digitale virkemidler tas på et kunnskapsbasert grunnlag» skriver Udir.
Sentrale mål i programmet er:
- Å få bedre forståelse av hvordan digitale læremidler og ressurser brukes i utdanningssektoren.
- Utvikling av forskningsbasert innsikt i hvordan kunstig intelligens (KI) påvirker undervisnings- og vurderingspraksis.
Forskningsprogrammet skal styres av et eksternt programstyre, ledet av Marte Blikstad-Balas. De vil blant annet ha ansvaret for utvelgelse av forskningsmiljøer og oppfølging av forskningsprosjektene som blir gjennomført i seksårsperioden.
Det er også opprettet en referansegruppe for prosjektet, og styret vil være i dialog med både organisasjoner, foreldre og elever i programperioden, opplyser Udir.
Lite systematisk kunnskap
Tirsdag 27. august møttes styreleder Marte Blikstad-Balas, som er professor i norskdidaktikk ved Universitetet i Oslo, resten av programstyret til oppstartsmøte.
– Jeg har fått med meg et faglig sterkt lag til å lede dette arbeidet. Og jeg har store forventninger til at programmet kan gi oss noen svar på hva slags plass digitale verktøy bør ha i skolen og barnehagen og hvordan man tar det i bruk på best mulig måte, sier hun til udir.no.
Blikstad-Balas påpeker at man til nå har hatt lite systematisk kunnskap om hvordan digitale verktøy og læremidler brukes i skole og barnehage, hvordan det påvirker læring og trivsel og hva slags vurderinger som blir gjort når man velger verktøy.