KRONIKK
Foto: Getty Images / Privat
Det lille som er stort – en kronikk om omsorg og hverdagspedagogikk
«I barnehagen skjer det meste i det hverdagslige. Det er her omsorgen bor; i måltider, påkledning, trøst og bleieskift. Men det er også her pedagogikken bor», skriver kronikkforfatteren.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Det er stille rundt matbordet. Barna spiser, de voksne
rydder. Bleieskiftet går raskt, som på samlebånd. Ingen blikk, få ord. Jeg har
sett det. Jeg har kjent det. Og jeg har kjent hva som skjer når vi bremser.
I barnehagen skjer det meste i det hverdagslige. Det er her omsorgen
bor; i måltider, påkledning, trøst og
bleieskift, men det er også her pedagogikken bor. Når tempoet tar over, mister
vi tilstedeværelsen. Og med den mister vi både omsorgen og pedagogikken.
Omsorg er ikke bare en forutsetning for pedagogikk, den er
pedagogikk.
Omsorg er ikke det vi gjør før vi begynner å «undervise».
Den er selve undervisningen. Når vi møter barnet med varme, respekt og
blikkontakt, formidler vi verdighet. Når vi gir tid, rom og rytme, formidler vi
trygghet. Når vi lytter, også til det som ikke sies med ord, formidler vi at
barnet er viktig.
Som barnehagelærer vet jeg at det er i de små øyeblikkene
det store skjer. Et bleieskift med sang og blikk kan være like betydningsfullt
som et planlagt språkstimuleringsopplegg. Et måltid med samtale og felles
latter kan være barnets tryggeste punkt i dagen.
En rik arena
Forskning viser at det hverdagslige er en rik arena for
læring, danning og relasjonell praksis. I Forskningsperspektiver på hverdagen i
barnehagen (Reikerås et al., 2022) understrekes det hvordan rutinesituasjoner
rommer komplekse pedagogiske muligheter.
Omsorg som pedagogisk praksis (Johansson, 2011) minner oss
om at omsorg ikke bare er en forutsetning for pedagogikk – den er pedagogikk.
Når vi møter barnet med varme og respekt i det hverdagslige, utøver vi
verdibasert praksis.
Tilknytningsteori (Bowlby, 1988; Ainsworth, 1978) gir oss
innsikt i hvordan trygghet og relasjonell tilstedeværelse er avgjørende for
utvikling, særlig i rutinesituasjoner. Og som Juul & Jensen (2009) har
skrevet: relasjonskompetanse formes i det hverdagslige. Det er her barnet lærer
hvem det er og hvem vi er.
Vi må våge å se det usynlige
Det er lett å glemme at pedagogikken ikke bare bor i
prosjektene, planene og dokumentasjonen. Den bor i blikket, i stemmen, i
rytmen. Den bor i hvordan vi møter barnet når vi har dårlig tid. Ser vi det som
et subjekt, eller som en oppgave som skal løses?
Omsorg er ikke bare en følelse – det er en faglig handling.
Den krever tilstedeværelse, etisk refleksjon og relasjonell kompetanse. Den
krever at vi ser barnet, ikke bare situasjonen.
En oppfordring til feltet
Hverdagspedagogikken og omsorgen trenger å bli sett, løftet
og verdsatt. Ikke bare i teori, men i praksis. Vi må snakke om den, dokumentere
den, og stå opp for den. For det er her barn lærer at de er verdifulle,
kompetente og trygge – i møte med voksne som ser dem, også når de tørker neser
og smører brødskiver.
Kilder
- Ainsworth, M. D. S. (1978). Patterns of attachment: A psychological study of the strange situation. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
- Bowlby, J. (1988). A secure base: Parent-child attachment and healthy human development. Basic Books.
- Johansson, J.-E. (2011). Omsorg som pedagogisk praksis. Oslo: Universitetsforlaget.
- Juul, J., & Jensen, H. (2009). Relasjonskompetanse. Oslo: Pedagogisk Forum.
- Reikerås, E., Granone, F., Grøsvik, K., & Sæbbe, P. E. (Red.). (2022). Forskningsperspektiver på hverdagen i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget.