Hun er spesialist i barne- og ungdomspsykologi og har lang
erfaring i arbeid med barn, ungdom og familier fra psykisk helsetjeneste i
kommune, pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT), familievern og barne- og
ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP). I dag er hun ansatt ved kompetansesenter for
rus i Skien (KORUS-SØR).
Nylig var Imenes på BVO-dagene for å snakke om barnehager
som en viktig arena for å avdekke risiko og identifisere behov for tidlig
innsats og individuelle tiltak.
– Målet må være at barn kommer ut i pluss. Selv om det er
mye strev i barndommen, så skal man likevel komme ut i pluss fordi vi
forebygger og styrker beskyttelsen, sier hun.
Risikofaktorer
Skal vi klare å forebygge skjevutvikling må vi ha
kunnskap om risikofaktorene, påpeker Imenes.
– Hva øker sjansen for at et barn faller ut av videregående,
havner i utenforskap, kriminalitet eller utvikler psykiske lidelser når de blir
eldre? Det må vi vite noe om.
Hun viser tilhørerne en liste over åtte risikofaktorer
utarbeidet av professor Øyvind Kvello ved
NTNU:
- Skadelige omsorgsformer: Neglekt
og omsorgssvikt.
- Alvorlige krenkelser: Gjelder
alle former for vold; psykisk, fysisk, seksuell og emosjonell vold.
- Emosjonell utilgjengelighet og fjernhet
hos foresatte: – Barnet har kanskje materielt sett alt det
trenger, men du blir likevel urolig over samspillet fordi du opplever at
foreldrene har en følelsesmessig kulde overfor eget barn eller ikke er
tilgjengelige for barnet fordi de er for opptatt med eget liv, jobb eller
telefonen. Det blir en skadelig emosjonell distanse, og det er alvorlig, sier Imenes.
- Rusmiddelbruk: – En
del barn har det ikke så hyggelig på julaften, bursdager og i ferier fordi
foreldrene drikker for mye. Da får man barn som må ta voksenansvar og passe på
foreldrene sine, og de får kanskje ikke oppfylt sine egne behov.
- Alvorlige former for psykiske lidelser: –
Noen barn vokser opp med foreldre som har alvorlige former for depresjon,
personlighetsforstyrrelser eller vrangforestillinger. Dette er mennesker som
kan være i jobb og likevel ha store utfordringer ved at de feiltolker
virkeligheten, og så begynner barna også å feiltolke virkeligheten. Foreldrenes behov står i sentrum og barna blir
oftere flinkere til å passe på foreldrenes følelser enn sine egne. Det er en
alvorlig risiko. Derfor må vi samarbeide med helsestasjon og psykisk
helsetjeneste for å hjelpe disse barna, sier psykologen.
- Utviklingsvansker som ikke blir forstått
og hjulpet: – Dette kan noen ganger se ut som
omsorgssvikt. Det sendes kanskje bekymringsmeldinger til barnevernet, men så
viser det seg at barnet har en psykisk utviklingshemming, autisme, Tourettes eller
en alvorlig språkvanske. Ved å oppdage og hjelpe disse barna tidlig kan vi
forhindre feilaktige omsorgsovertakelser og at barnet utvikler
tilleggsproblematikk fordi det blir misforstått, sier Imenes.
- Skadelig psykososialt miljø i barnehage
og skole: – Barn som har vanskelige oppvekstforhold tåler veldig
dårlig å komme inn i et miljø som ikke ser dem godt nok. De kommer kanskje til
en barnehage med gjennomtrekk av personell og konflikter blant de ansatte, og
så finner ikke barnet den ene voksne den trenger å knytte seg til for å oppleve
trygghet, få stimulert språket og øve på sosial kompetanse. Da blir miljøet
helseskadelig. Det er å be om atferdsvansker.
- Levekårsutfordringer: –
Det er en sterk sammenheng mellom dårlig økonomi, å leve med vedvarende
belastninger og risiko for at barn utvikler en vanske. Det handler ikke nødvendigvis
om at det er lite penger, men om at mange levekårsutsatte familier lever under
et voldsomt stress, sier Imenes.
Fanger opp halvparten
Kunnskap om de nevnte risikofaktorene gir større
sannsynlighet for å forhindre skjevutvikling enn om man kun fokuserer på tegn
og symptomer, påpeker psykologen.
– Forskning viser at kommuner som baserer sin tidlige
innsats på symptomvurderinger og tydelige tegn som barn viser, går glipp av
omtrent halvparten av de mest risikoutsatte barna. Særlig de fire til seks
første leveårene. Det betyr at det går en annen halvpart rundt i barnehagen som
vi ikke ser fordi de ikke viser tegn på at noe er galt. De fremstår som helt
vanlige barnehagebarn, sier hun.
– Skal vi fange opp den andre halvparten, sier
forskningen at vi må lære mer om risiko- og beskyttelsesfaktorer. Vi må også
følge veldig nøye med på utviklingsmilepælene. Og vi må ha kjennskap til
foreldrenes fungering; altså bli bedre kjent med foreldrene og samspillet
mellom foreldre og barn.
Barnas verneombud og BVO-dagene
Barnas verneombud er et nasjonalt tverrfaglig kunnskapsløft i barnehagene om tema som:
- Vold, omsorgssvikt og seksuelle overgrep mot barn
- Barnehagemiljø, mobbing og krenkelser
- Barn med behov for spesiell tilrettelegging
BVO-dagene er en årlig, todagers konferanse fra Barnas verneombud som nå arrangeres av PBL (Private Barnehagers Landsforbund) og Kommunesektorens organisasjon KS.
Viktige tegn
Imenes understreker samtidig at man ikke skal slutte
å se etter tegn.
Hun fortsetter med å ramse opp fem tegn som kan vises det
første leveåret, og som kan øke risikoen for senere utvikling av psykiske
lidelser:
- Søvnvansker det første leveåret: – Da
er det snakk om store søvnvansker. Barn som sover hele tiden eller som nesten ikke
sover i det hele tatt, sier Imenes.
- Problemer med å ta til seg ernæring: –
Vi skal også være bekymret for små barn som viser store spiseproblemer første
leveår.
- Vansker med å regulere følelsene: –
Her snakker vi om barn som ikke lar seg trøste eller regulere på vanlig måte.
Da må vi gjøre noe.
- Oppmerksomhetsvansker: –
Dette kan handle om barn som ikke fester blikket sitt ordentlig ved noe, men
bare virrer rundt. Barn som ikke er interessert uansett hva du kommer med, og
du får ikke ordentlig blikkontakt, sier Imenes.
- Lav kommunikasjonsiver: –
Barn vil normalt kommunisere med voksne. De vil lage lyder og prøve å herme
etter det du sier. Lav kommunikasjonsiver er derfor alvorlig.
– Alle disse tegnene må vi agere på. Men husk at rundt
halvparten av barna som trenger hjelp ikke viser slike tegn, sier psykologen.
Beskyttelsesfaktorer
Når man kjenner til risikofaktorene og skal styrke
beskyttelsesfaktorene, hva gjør man da?
Det viktigste er å hjelpe barn til aldersadekvat
fungering, påpeker Imenes.
– Det betyr at innsatsen dere legger ned hver dag for å
hjelpe barn til å klare noe litt bedre som de ikke klarte så godt i går, er
ekstremt beskyttende og forebyggende.
Vennskap og tilhørighet i et sosialt fellesskap er også
en beskyttende faktor:
– Alle barn må hjelpes til å ha minst én venn i
barnehagen. For hvis de ikke har den sosiale-emosjonelle vennskapskompetansen
når de er tre-fire år, så blir det ikke noe lettere når de begynner i
førsteklasse, sier psykologen.
Videre må barn hjelpes til å være interessert i noe, hvis
de ikke klarer å finne ut av det selv:
– Det handler ikke om at de skal inn i en organisert
aktivitet, men om å hjelpe barn til å finne noe de interesserer seg for. Er det
klatring i trær, å pusle eller å bygge Lego? Alle trenger å oppdage hva som er
gøy for seg. For selv om det er mye kaos rundt barnet, så får det hvilt i leken
og interessen sin. Det er en beskyttelsesfaktor.
Hjelp til sosial tilpasning og tilpasning til rutiner er
også viktig, understreker Imenes:
– Ikke fordi barn skal passe inn i en pepperkakeform. Dette
handler om å hjelpe barnet til å ikke være på kollisjonskurs med samfunnet. Om
å vise barnet at vi er en flokk som hører sammen, og at her har vi regler fordi
det hjelper oss.
Sist, men ikke minst, er god foreldreomsorg beskyttende.
– Å hjelpe foreldrene til å fungere, sørge for at de
føler seg ivaretatt og sett, det er å hjelpe barna, sier Imenes.
Hverdagsdialogene
Psykologen oppfordrer barnehageansatte til å reflektere
over følgende:
Har vi et system for hvordan vi møter mennesker som lever
i lavinntekt? Hvordan hjelper vi foreldre som er nye i Norge? Hvordan møter vi
psykiske lidelser eller rus?
– Dette er grupper vi vet om som bør hjelpes mer
systematisk. Hvem er samarbeidspartnerne deres da? Og finnes det tilbud i
kommunen dere bør vite om?
Imenes minner samtidig om at det ikke går an å se på folk
hva de strever med:
– Derfor skal vi undre oss med omsorg. Vi skal ikke
etterforske, det er ikke vår jobb. Det vi skal gjøre er å snakke mer, spørre
mer og undre mer.
Da bør man begynne med barna, mener psykologen.
– Vi må snakke mer med de barna vi er bekymret for. Og da
må vi snakke slik at barn får lyst til å snakke med oss. De må synes det er
koselig å snakke med oss. For det er ikke alle barn som har erfart at det
hjelper å snakke med voksne, at det er viktig å snakke med voksne eller at det
de føler og opplever er interessant. Det må de lære.
Da er hverdagsdialogene det beste stedet å trene på
dette, ifølge Imenes.
– Øv på å snakke sammen om stort og smått. Bad barn i
språk så de finner ut at det er gøy å snakke med voksne.
«Noen burde fortalt meg allerede i barnehagen»
For å klare å fange opp mer, må vi også gi barn kunnskap
om hvordan de kan beskytte grensene sine, hva voksne har lov og ikke lov til å
gjøre og hvem de kan si ifra til hvis noen er slemme med dem, påpeker Imenes.
«Noen burde fortalt meg allerede i barnehagen at det ikke
er greit og normalt å bli slått hjemme, da er jeg sikker på at jeg hadde sagt
noe» har hun fått høre av unge hun har møtt gjennom arbeidet sitt.
– Når vi skal snakke med barn om mobbing, vold, overgrep og
rus kan vi bruke ressurser som jegvet.no og snakkemedbarn.no. Vi kan også bruke
fortellinger som døråpnere i samlingsstunden, for eksempel bøkene til Gro Dahle
og Svein Nyhus, foreslår psykologen.
Lørdager, søndager, bursdager og høytider
Imenes har selv vært med på å utvikle 11 inngangsspørsmål
til samtaler med barn om erfaringer med rus.
– Disse er ment å få i gang en prat om ting som er
vanskelig hjemme, uten at vi går rett på det som er fælt og blir etterforskere.
For det skal vi ikke, understreker hun nok en gang.
– Men vi kan for eksempel spørre barn: Hvordan er
lørdagene hjemme hos deg? Hvordan er søndagene? Hvordan feirer dere bursdag?
Når barn kan liste opp rutiner, tradisjoner og ting de
gleder seg til, blir Imenes rolig.
– Sier de derimot: «Jeg liker ikke å feire bursdag. Det
blir så mye styr», da må vi stille oppfølgingsspørsmål. «Hva gjør de voksne når
de skal feire?» «Når er du redd hjemme?» «Hvem kan trøste deg?» «Hvordan er det
når mamma og pappa drikker alkohol?» «Hva skulle du ønske at mamma og pappa
gjorde mer og mindre av?»
Samtaler med foreldre
Etter å ha snakket med barna må man snakke med foreldrene,
påpeker Imenes.
– Det er vår plikt å
involvere foreldrene så tidlig som mulig, så lenge det ikke øker risikoen for
at noe kan skje og det setter barns sikkerhet i fare. Ikke samle opp bekymringene
dine til november, det skaper ikke tillit. Foreldre ønsker å vite fort. Ta en
telefon hjem, og undre deg i jeg-form. Vær konkret: «Du, jeg synes Dina har
vært så annerledes de siste dagene, hun vil sitte på fanget hele tiden, kan du
hjelpe meg å forstå hva det kan handle om?» råder psykologen.
– Noen ganger må vi ta opp vanskelige tema,
som når barn forteller om bråk hjemme. Husk da at konflikt ikke er farlig. Vi må bare klare å beholde roen,
tåle kritikk og følelsesutbrudd. Det beste vi gjør er å anerkjenne det
foreldrene sier, forstå at noe er vanskelig og sette ord på hvordan det kan
være for dem. Men samtidig holde oppe barnets situasjon og behov for hjelp. Og
våge å være i prosess, sier Imenes.
Om foreldrene over noen
måneder ikke greier å få til endringer for barnet eller ikke vil samarbeide,
vil det være naturlig å snakke med foreldrene om å få mer hjelp fra andre
utenfor barnehagen, mener hun.
– Må øve
Imenes avslutter foredraget med å minne om at de fleste
barn i sårbare livssituasjoner viser diffuse og veldig forskjellige tegn og symptomer
– og at noen ikke viser tegn i det hele tatt fordi det kan ta lang tid å
utvikle tydelige tegn.
– Husk at det er summen av tegn, symptomer og
risikofaktorene du ser – og som foreldrene forteller om – som til sammen kan gi
bedre oppdagelse. Så lett og så vanskelig er det. Derfor må vi øve.