I en fersk studie publisert i
tidsskriftet Nordisk barnehageforskning undersøker hun og kollegene Anne
Holla Sivertsen og Karin Kippe hvordan barnehagelærere jobber med fysisk
aktivitet på avdelingen, hva de erfarer av utfordringer og muligheter, og
hvilken kunnskap de savner i sitt arbeid med fysisk aktivitet.
– Dette er fagområdet vårt i utdanningen,
og vi er veldig nysgjerrige på hva som foregår ute i barnehagene og hvordan de
ansatte både oppfatter, erfarer og forstår betydningen fysisk aktivitet har for
barn i barnehagealder, sier Kathrine Bjørgen som er professor i fysisk
aktivitet og helse ved Dronning Mauds Minne høgskole (DMMH).
Bevegelsesglede
Rammeplanen vektlegger at barnehagen skal
være en daglig arena for fysisk aktivitet, legge til rette for at alle barn får
oppleve bevegelsesglede og fremme fysisk og psykisk helse.
Det er svært viktig for barns utvikling
at de får brukt kroppen sin og utfordret sansene og motorikken, påpeker Bjørgen.
– Vi vet at det er forskjeller mellom
barnehager i hvor fysisk aktive barna er. Vi var derfor nysgjerrige på hvilke praktiske
og teoretiske kunnskaper barnehagelærerne bruker fra utdanningen sin når de tilrettelegger for fysisk aktivitet, og om det
er behov for ny kompetanse innenfor dette feltet som vi ikke dekker i
utdanningen i dag.
– Hvilket kompetansebehov kjenner
barnehagelærere på i hverdagen? Og hvordan påvirker samfunnsendringer som økt
digitalisering og mer stillesittende atferd profesjonen i arbeidet med barns
fysiske aktivitet? Dette har vært lite belyst i tidligere forskning, sier
professoren.
Erfarne pedagoger
Forskerne intervjuet ti barnehagelærere
fra ti ulike barnehager. Disse hadde 4 til 18 års arbeidserfaring fra
barnehage.
– Vi valgte informanter uteksaminert fra
én institusjon, for da visste vi at de hadde vært igjennom mye av det samme i
utdanningen av teoretiske og praktiske aktiviteter, forteller Bjørgen.
Fem av informantene jobbet i barnehager
med natur- og friluftslivprofil, mens resten jobbet i barnehager uten noen spesifikk
profil.
Kultur og holdninger
I intervjuene delte barnehagelærerne erfaringer
fra arbeidet sitt med fysisk aktivitet i barnehagen.
Flere av informantene hevdet at å jobbe
med tematikken krever engasjerte ansatte som jobber mot et felles mål, fordi
det smitter over på barna. Noen vektla også betydningen av å være aktive
rollemodeller selv for å fremme barns fysiske aktivitet.
Ifølge en av pedagogene som jobbet i en
barnehage uten en spesifikk profil, er kulturen blant de ansatte avgjørende:
Vi får ikke gjort så mye som
jeg ønsker. Kulturen i barnehagen bestemmer, noen er mer opptatt av tegning
inne enn fysisk aktivitet ute. Alt avhenger av personalets interesse, og
kulturen i personalgruppen er avgjørende for valg av aktiviteter og
turvirksomhet.
Flere av informantene erfarte kollegers
holdninger og kulturen i personalgruppa som begrensninger for barns fysiske
aktivitet:
– Man kunne selv ha interesse for å ta
med barna på skitur eller sette i gang aktiviteter ute, men det blir
tungt hvis man alltid er alene om å drive disse prosessene, sier Bjørgen.
– Studien viser hvor viktig det er å
jobbe kollektivt på en avdeling, og at man har en felles forståelse av hva
fysisk aktivitet er i barnehagen og hva som er viktig for barn i dag når det kommer
til fysisk aktivitet. Flere av informantene sa at de savnet litt denne
fellestenkningen.
Naturens og utemiljøets
betydning
Barnehagelærerne tilla både det fysiske
miljøets utforming og egenskaper, tilgang til utstyr og kort avstand til ute-
og naturmiljø til alle årstider stor betydning for barns fysiske aktivitet.
Alle informantene hevdet at turer i natur
og nærmiljøet bidrar til et høyt nivå av aktivitet. De erfarte at
naturen kunne tilby større variasjon i fysiske utfordringer for barna sammenlignet
med barnehagens miljø.
En av barnehagelærerne som jobbet i
friluftsbarnehage pekte på at ansatte trenger kunnskap og kompetanse om fysiske
miljø som fremmer barns aktivitet. Pedagogen trakk frem kort avstand til
turmål, erfaring i pakking og tidsbruk som særlig viktig for arbeid med fagområdet,
i tillegg til at fysisk aktivitet må etableres i barnehagens grunnverdier.
Ytre faktorer
I intervjuene nevnte barnehagelærerne
ytre faktorer som kostnader til buss for å komme seg til naturmiljø, barns
manglende bekledning og utstyr, tidspress og sykefravær hos ansatte samt været
og årstider, som begrensende i arbeidet med fagområdet.
Foresatte som anser været som for kaldt
eller dårlig for turvirksomhet, eller som uttrykker bekymring for at barn kan
skade seg, ble også trukket frem som en begrensende faktor.
Mens to av informantene i barnehager uten
spesifikk profil erfarte at lokale værforhold kunne være utfordrende, særlig
vinterstid med kalde dager, hevdet noen av informantene som jobbet i friluftsbarnehage
derimot at været og årstidene ikke er utfordrende, men en mulighet til å være
kreative sammen. De trakk frem at det å bruke årstider er en styrke i det
pedagogiske arbeidet, og fortalte at de jobbet målrettet mot foresatte om å ha riktig
bekledning og utstyr.
Flere pedagoger fra ordinære barnehager
enn fra friluftsbarnehager erfarte at barns bekledning, transport til turmål,
været, årstider og foresattes bekymringer var begrensende faktorer for arbeidet
med fysisk aktivitet i barnehagen, opplyser Bjørgen.
– Informantene fra friluftsbarnehager
syntes i større grad at de jobbet godt med barns fysiske aktivitet. De hadde
andre rutiner, bedre utstyr og kanskje også mer kompetanse i å lede prosesser ute
i naturen og med tilrettelegging av fysiske aktiviteter enn man hadde i de
andre barnehagene, forteller forskeren.
Samtlige barnehagelærere erfarte
imidlertid at sykefravær og bruk av vikarer hadde negativ innvirkning på
muligheten til å gjennomføre aktiviteter med barna.
– De følte at de sjelden fikk realisert
sine ideer og prosjekter til det fulle fordi det var mye utskifting av ansatte
på grunn av sykefravær. Det er tungt å holde på med prosjekter hvis det stadig
kommer nye vikarer inn, det blir lite kontinuitet.
Nytt kunnskapsbehov
Alle informantene følte på et behov for
ny praktisk og teoretisk kunnskap som følge av samfunnsendringer og barns behov
for fysisk aktivitet, forteller Bjørgen.
«De ønsker mer kunnskap om hvordan
ansatte kan imøtekomme samfunnets organisering av en barndom der barn er mer
stillesittende og tilbringer stadig mindre tid i naturen, og om hvordan dette
har sammenheng med psykisk helse» skriver forskerne i artikkelen publisert i
Nordisk barnehageforskning.
Samtlige barnehagelærere nevnte dessuten et
behov for mer kunnskap om hvordan de kan lede og gjennomføre endrings- og
utviklingsarbeid innenfor fysisk aktivitet, spesielt med tanke på holdninger og
kultur i personalgruppa.
– Informantene savnet et fokus
på ledelsesteknikker i utdanningen, både for å kunne motivere medarbeidere og drive
holdningsskapende arbeid, forteller Bjørgen.
Dette er noe barnehagelærerutdanningen må
ta tak i, påpeker hun:
– Vi må ruste kommende barnehagelærere
til å forstå hvordan man kan jobbe kollektivt på en avdeling for å løfte opp en
tematikk som fysisk aktivitet.
– Et felles fagspråk som angår barns
fysiske aktivitet, kan bidra til kollektive prosesser som motiverer ansatte i
arbeidet med å fremme barns fysiske aktivitet, sier Bjørgen.
Praktisk undervisning
I intervjuene fikk barnehagelærerne spørsmål om hvilke praktiske og teoretiske kunnskaper de anvender fra
utdanningen sin i arbeidet med fysisk aktivitet i barnehagen.
Flertallet av informantene hevdet å ha
lært aller mest av den praktiske undervisningen, som for eksempel
turvirksomhet, bygging av naturlekeplass og matlaging ute.
En av informantene fortalte flere historier
om nytten av praktisk kunnskap, og mente at det handler om å få ting til å
flyte og å få gjort ting relativt hurtig.
«Det kan handle om å tenne opp et bål,
bruk av tau for å skape fysiske utfordringer for barna, sette opp en lavvo og
lære barna om påkledning, som for eksempel å brette sokkene over stillongsen
før de tar på sko» utdyper forskerne i sin artikkel.
– Her er det viktig å påpeke at
barnehagelærerutdanningene har fått mindre ressurser de siste årene. Ofte har
dette gått utover de praktiske aktivitetene i utdanningen, som informantene sa
at man trenger mer av. Vi er mindre i gymsal og det er mindre av aktivitetene som følger årstidene nå enn for kanskje ti år tilbake, sier
Bjørgen.
– Hva kan utdanningene gjøre for å styrke den praktiske kunnskapen til
kommende barnehagelærere?
– Utdanningen kan i større grad integrere
teori i praktiske undervisningsøkter for å skape en helhetlig forståelse av barns
fysiske aktivitet og helse. Studentene bør få relevante og dagsaktuelle caser fra
barnehagehverdagen som utfordrer til faglig drøfting. Praktiske oppgaver som
skal utøves og reflekteres over, sammen med barn og ansatte i barnehagen.
Aktivitet i innemiljøet
Studiens funn tyder også på at personalet
i større grad kan tilrettelegge for fysisk aktivitet inne i barnehagen, ifølge
forskeren.
– I intervjuene snakket informantene enten
om fysisk aktivitet i barnehagens utemiljø eller når de var på tur. De snakket
veldig varmt om naturen og at den fremmer den fysisk-motoriske utviklingen til
barn. Vi savnet litt tanken om at det også er mye man kan gjøre for å fremme
fysisk aktivitet inne – som igjen fremmer barns motoriske utvikling og
koordinasjon.
Med god tilrettelegging kan innemiljøet være en stor inspirasjon til bevegelse for veldig mange barn, påpeker
Bjørgen.
– Kanskje kan man lage en liten
hinderløype i gangen? foreslår hun.
– Vi mener det er rom for å tenke
bevegelse inne i mye større grad enn det informantene nevnte i intervjuene. Men
da må alle ansatte være innstilte på å skape muligheter for fysisk aktivitet
innendørs.
Barns fysiske aktivitetsnivå er avhengig
av hvordan ansatte tilrettelegger og er rollemodeller for barna, både ute og
inne, påpeker forskeren.
Variasjoner i aktivitetsgrad
Rådet fra Helsedirektoratet er at barn i
alderen 1–5 år bør være allsidig fysisk aktive gjennom varierte bevegelser,
aktiviteter og lek i minst 180 minutter fordelt utover dagen. For barn over 3
år er anbefalingene minimum 60 minutter med moderat til hard intensitet daglig.
I en studie fra 2019 – som omfattet 240
barn i 13 barnehager – fant Bjørgens forskerkollega, Karin Kippe, store forskjeller
mellom barnehagene når det gjaldt fysisk aktivitet. I barnehagen med lavest
aktivitetsgrad hadde barna 44 minutter med moderat eller høyt intensitetsnivå, mot
77 minutter i barnehagen med høyest aktivitetsgrad.
– Det er bekymringsfullt hvis det blir
store ulikheter i hvor fysisk aktive barna har mulighet til å være i løpet av
barnehagehverdagen sin. Det vil kunne bidra til ulik utvikling. Så det å ha
bevissthet rundt dette, og involvere både ansatte og barn i diskusjonene rundt hva
man kan gjøre for å bli glad i å bevege seg og bruke kroppen på en god måte –
er viktig, sier Bjørgen.
– Vi vet at flere barn og unge sitter mer
i ro i dag som følge av den teknologiske utviklingen. Gode vaner bør etableres
tidlig, og barnehagen har en unik mulighet til å gi alle barn muligheter til å
kjenne på kroppslige utfordringer og bevegelsesglede i en tidlig fase av livet,
legger hun til.
Felles holdninger
Forskerne mener funnene i studien
indikerer et behov for økt faglig kunnskap og et felles fagspråk i barnehagen om
barns fysiske aktivitet, samt kompetanse i å lede utviklingsarbeid for
kollektive holdninger, verdier og kultur blant kolleger i fagområdet.
«Felles holdninger blant ansatte,
kollektiv bevissthet og forståelse for egenverdien av fysisk aktivitet er
sentrale faktorer for å fremme barns bevegelsesglede» påpeker de i
forskningsartikkelen.
– Barnehagene kan for eksempel samarbeide
med eksterne fagpersoner for å få hjelp og innspill til hvordan man kan fremme
god kultur for fysisk aktivitet, sier Bjørgen.
– Styrere og pedagogiske ledere har også
en viktig rolle i å motivere alle ansatte til å reflektere over: «Hva er mine
styrker? Hva kan jeg bidra med inn i fellesskapet?». Ikke alle er like glade i
å dra på skitur eller spille fotball, men alle kan bidra på sitt vis. Man kan også
spørre barna om hva de synes er interessante aktiviteter, avslutter forskeren.