DEBATT
En god barnehage varer livet ut
– Barnehagen er første ledd i vårt utdanningsløp. Likevel går 20 000 barn i en barnehage som ikke oppfyller barnehagelovens krav til lærertetthet – den såkalte pedagognormen, sier Bjørn Wiik, leder i Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag.
Det stilles stadig større krav til barnehagen. Barnehagehverdagen skal være preget av glede og trygghet, lek, læring, utforskning og masse opplevelser. Dagens barnehage har en mer mangfoldig sammensetning enn tidligere - noe som krever økt kompetanse fra barnehagelærernes side.
Barnas egen kultur, deres trivsel, utvikling, læring og danning er utgangspunktet for barnehagelærernes tilnærming til arbeidet. Det er ikke nok å ha kompetanse om barnehagens mandat, barnas utvikling og barnegruppenes styrker og utfordringer.
Vi må ha lærere som har barnehagelærerkompetanse både i fag, didaktikk og pedagogikk, slik at vi også gir barna et innhold å være sammen om gjennom dagen. Forskning viser positive sammenhenger mellom lærerutdanning og utøvelse av barnehagelæreryrket.
Det kreves høy kompetanse for å organisere et godt leke- og læringsmiljø for alle barn, uavhengig av utviklingsnivå og forutsetninger, kunnskaper og ferdigheter. Barnehagelæreren må ha kunnskap om ulike metoder, planlegging, barnehagens innhold, lek, læring, danning og vurdering. Med utgangspunkt i barna de har ansvar for velger barnehagelærerne den beste tilnærmingen.
Barnehagen er første ledd i vårt utdanningsløp. Likevel går 20 000 barn i en barnehage som ikke oppfyller barnehagelovens krav til lærertetthet – den såkalte pedagognormen. For å sikre alle barn en likeverdig og god barnehage må det ansettes flere barnehagelærere i norske barnehager.
- LES OGSÅ: Ny pedagognorm i Oslobarnehagen.
- LES OGSÅ: Ønsker bemanningsnorm for barne- og ungdomsarbeidere.
Norge er fremdeles det eneste av 25 undersøkte OECD-land som ikke har 50 prosent pedagoger eller 80 prosent ansatte med barnefaglig kompetanse i barnehagene.
Ulike regjeringer har konstatert at de ansatte og deres kompetanse er den viktigst faktoren for å sikre god kvalitet. Det er derfor gledelig at stadig flere partier programfester behovet for at minst halvparten av de som arbeider i barnehage må ha barnehagelærerutdanning. Nå er tiden inne til å realisere kravet!
Følg barnehage.no på Facebook og Twitter.
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag forventer at partienes stortingskandidater klargjør sitt ståsted, både hva angår norm for hvor mange barnehagelærere det skal være i en barnehage og hvordan skaffe nok kvalifiserte barnehagelærere, i forkant av valget. Vi, først og fremst barna, kan ikke leve med at Norge er dårligst i OECD-klassen.
Si din mening i kommentarfeltet under eller send en tekst til red@barnehage.no.