DEBATT
Fra venstre: Annette Kristoffersen Winje, Sissel Aastvedt Halland og Liv Ingrid Fjellanger. Alle er ansatt ved HVL.
Tidevannet må snu
«Barnehagen har behov for en snuoperasjon som kan gi tiden tilbake til barna, samt en mer langsom pedagogikk som er i tråd med den nordiske barnehagetradisjonen» skriver innleggsforfatterne.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Leder i
Utdanningsforbundet, Geir Røsvoll, advarer i fagbladet Utdanning (2025a), mot
at det pedagogiske arbeidet i norske barnehager står i fare på grunn av lav bemanning.
Videre sier han i Utdanningsnytt at barnehagelærernes lønnsnivå er for
lavt og at de ikke får uttelling for utdanningsnivå og kompetanse.
Vi støtter
Røsvoll i dette, og mener selvsagt at barnehagene trenger flere hender som
kommer det pedagogiske tilbudet og barna til gode, og at de burde få mer lønn
og bedre uttelling for utdanningsnivå og kompetanse. På samme tid tror vi ikke at bevilgning til mer
bemanning og lønn er det eneste som kan løse de utfordringene barnehagene står
ovenfor i dag. Forskning viser nemlig at barnehagepersonalet trives godt i
jobben sin, men sliter med utfordringer knyttet til emosjonelt press og
samfunnets lave verdsetting av yrket (NIFU,
2020).
Setter
barn, barndom og barnehage under press
Etter at
barnehagene ble en del av Kunnskapsdepartementet og utdanningsløpet i 2006, har
styringsideologien, New Public Management, blitt en del av barnehagehverdagen.
En slik ideologi setter barn, barndom og barnehage under press, og står i
motsetning til den nordiske barnehagetradisjonen som skal romme barnestyrt lek,
og et relasjonsarbeid hvor omsorg, lek, læring og danning ses i sammenheng
(Kunnskapsdepartementet, 2017). Vi tror at barnehageansatte
kan komme i et krysspress når vokseninitierte og didaktiske
læringsaktiviteter med fastsatte mål forventes å prioriteres fremfor en
lekpreget pedagogikk, og videre i et tidspress når det forventes
effektivitet, rapportering og oppfølging av rutiner og regelverk. Slik vi ser det kan denne ideologien føre med
seg et økt byråkrati hvor kontroll, nedprioritering av kjerneoppgaver, redusert
faglig frihet, mangel på tid og standardisering.
Konsekvensen
av dette kan være at barndommens egenverdi «her og nå» kommer i skyggen av en dominerende
fremtidsrettet tilnærming hvor barnehagen reduseres til et oppdrag og tilsyn,
og hvor faglig skjønn reduseres til synsing. De ansatte i barnehagen kan derfor
stå i fare for å oppleve en svekket tillitskultur og bli «arbeidsmaskiner» som
skal prestere og stadig innfri nye krav i et stadig høyere tempo. «De skal
gjøre mer for mindre!». Med dette glipper den viktigste delen av jobben –
nemlig det pedagogiske arbeidet: Å være sammen med barna!
Når plikter
og arbeidsoppgaver øker kan også en konsekvens bli slitne ansatte, noe som
igjen kan føre til et høyt sykefravær. Ifølge NAV sin statistikk var det legemeldte
sykefraværet i barnehagen i andre kvartal i 2024 på 9,8 prosent (SSB, 2024). Når
fraværet øker blir det ekstra tungt, utfordringene forsterker hverandre og en kan
komme inn i en ond sirkel.
Langsom
pedagogikk
Tidevannet
må snu! Sosiologen, Hartmut Rosa (2024), hevder at senmodernismens
kapitalistiske prosjekt omgjør pedagogikk og danning av mennesket til tall,
grafer, prosenter og effektivitet med mål om en økonomisk gevinst. Denne
økonomiseringen fører til en avstand og en fremmedgjøring når arbeid med
mennesker effektiviseres. Han hevder videre at effektiviteten, eller akselerasjonen,
tar fra mennesket muligheter til resonans, noe som igjen fører til et
tap av kontakt og menneskers opplevelse av mening. Ut fra Rosa sitt perspektiv er
det resonansen som fører til økt opplevelse av mening. I
barnehagen blir det derfor viktig å legge til rette for resonans hvor det
er tid og ressurser til relasjonsarbeid mellom mennesker.
Vi
mener at barnehagen har behov for en snuoperasjon som kan gi tiden tilbake
til barna, samt en mer langsom pedagogikk som er i tråd med den nordiske
barnehagetradisjonen. Ifølge professor Alison Clark (2023) vil en langsom
pedagogikk gi muligheter til å verdsette øyeblikkene, spore av og la barna gå i
dybden sammen med de ansatte. Dette kan skape et rom hvor barna får utvikle seg
og lære uten å bli skyndet på. Den skaper også et rom for ansatte til å følge
barnas rytmer.
Referanser:
Clark, A. (2023). Slow Knowledge and the
unhurried child. Routhledge.
NIFU (2020). Trivsel, læring og utvikling i
barnehagen. Resultater fra TALIS Starting Strong Survey,
Foreldreundersøkelsen i barnehage (FUBA) og BASIL. (10) Nordisk institutt for studier av
innovasjon, forsking og utdanning.
Rosa, H. (2024). Akselerasjon og resonans -
artikler om livet i senmoderniteten. Cappelens upopulære skrifter.
Røsvoll, G. (2025a). Lav bemanning ødelegger for
det pedagogiske tilbudet. Utdanning (6), s. 49. Utdanningsforbundet.
Røsvoll, G. (2025b). Barnehagelærere
rekrutteres ikke med halvhjertet satsing.
Barnehagelærere
rekrutteres ikke med halvhjertet satsing
SSB
(2024). Legemeldt sykefravær i barnehagesektoren.
https://www.barnehagemonitor.no/sykefravaer