
Diskuterte løsninger på rekrutteringsutfordringene
– Vi vet at det som virker mest rekrutterende, er at man ser at de som er på jobb i barnehage trives i jobben sin, sier Ann Mari Milo Lorentzen i Utdanningsforbundet.
Denne uka inviterte PBLs landsmøte til panelsamtale om barnehagesektoren anno 2025 – utfordringer og muligheter.
I tillegg til 1. nestleder i Utdanningsforbundet, Ann Mari Milo Lorentzen, besto panelet av avdelingsdirektør Kristin Holm Jensen i KS og Jørn-Tommy Schjelderup, administrerende direktør i PBL.
Blant temaene som ble tatt opp, var rekruttering og de sviktende søkertallene til barnehagelærerutdanningen.
– Strekker strikken for langt
Tidligere i vår ble det kjent at kun 2153 personer har barnehagelærerutdanning som sitt førstevalg i 2025. Det er en nedgang på om lag 16 prosent sammenlignet med i fjor. Og nesten en halvering sammenlignet med 2021-tallene.
– Vi i Utdanningsforbundet blir ofte beskyldt for at det er vår feil at søkertallene går ned fordi vi «bare snakker ned barnehage». Det er sånn at det er ganske ille der ute nå for veldig mange, og disse historiene må til overflaten fordi man er nødt til å sette inn noen tiltak. Samtidig er det viktig å si at like ofte som jeg hører dette, så hører jeg også mine medlemmer si at det å jobbe i barnehage er det mest givende du kan gjøre. De elsker jobben sin, sa Ann Mari Milo Lorentzen.
Det er gjerne det som gjør at mange blir syke også, påpekte hun. Fordi man går inn i jobben med hud og hår, og så strekker man strikken for langt.
– Men hvis du har en barnehage der de folkene som skal være der, er på plass. Og du har tid til å gjøre den jobben du faktisk har utdannet deg til, og du har en grei lønn, så vil det være rekrutterende i seg selv i fremtiden. Det er ikke gjort i morgen, men det er noe vi tre som sitter her – i samarbeid med flere – må ta et helhetlig ansvar for å få til på sikt.

Pekte på ABLU
Kristin Holm Jensen i KS mener det er mange og komplekse årsaker til rekrutteringsproblemene i sektoren og de lave søkertallene til barnehagelærerutdanningen.
– Derfor er det så viktig at vi nå får fokus på å jobbe sammen om hvordan vi sørger for å beholde de flinke folkene vi har i barnehagene, og få ned sykefraværet – det klarer vi blant annet gjennom IA-bransjeprogrammet. Og så må vi jobbe med kvalitetsutvikling, for det virker rekrutterende.
– Når det er uro og mye ustabilitet rundt barnehagene, er det klart at det virker negativt på rekrutteringen, så det er disse tingene vi ønsker å jobbe sammen om nå.
– Dere er jo også litt avhengige av politikerne. Hva kan dere gjøre sammen med politikerne når det gjelder rekruttering og bemanningskrise? spurte Trude Teige som ledet panelsamtalen.
– Jeg vil nevne et tiltak vi er veldig fornøyde med: Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (ABLU). Det er mye engasjerte og flinke folk som jobber i barnehage, og som kan tenke seg å ta en utdanning. Å støtte dem, og gjøre det mulig å kombinere utdanning med jobb, er veldig viktig og bra, sa Jensen.

– Ser det overalt
PBL-direktør Jørn-Tommy Schjelderup ser med bekymring på utviklingen i søkertallene til barnehagelærerutdanningen:
– Vi opplever at dette er noe som uroer veldig mange av medlemsbarnehagene våre.
– Da vi var på medlemsturné for tre år siden, var det i hovedsak problemer med å rekruttere pedagoger i Oslo og på Østlandsområdet. Nå ser vi det overalt, sa Schjelderup.
I likhet med Jensen i KS, har han stor tro på arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning som rekrutteringstiltak:
– ABLU er et tiltak som er dokumentert at bidrar til at man blir værende i barnehagen.
Schjelderup mener det også er helt avgjørende å få på plass et nytt finansieringssystem som kan bidra til ro og forutsigbarhet i sektoren, slik at man kan rette mer fokus mot rekruttering og andre viktige temaer:
– Stortinget må sørge for en finansiering som sørger for at alle barnehager – uansett om de er kommunale eller private – har forutsetninger for å være konkurransedyktige på lønn og pensjon. Dette burde være en selvfølge, og det har Stortinget en gyllen mulighet til å få på plass denne våren.
– Det har vært jobbet med rekruttering hele veien – også med strategier fra departementet – så det finnes gode løsninger her, men jeg tror ikke vi kommer oss av flekken før vi får ordnet dette. Da kan man bruke enda mer krefter og ressurser på å gjøre noe sammen, sa Schjelderup.

Han trakk frem at PBL allerede har hatt KS med på samarbeid rundt kompetansehevingstilbudet Barnas verneombud, hvor over 800 barnehager har deltatt.
– Vi hører historier om hvordan dette har forandret livet til flere barn i barnehagen. Det er slike ting som gjør en stolt over å jobbe i barnehage. Og som gjør at ungdom, som er så selektive, velger barnehage.
Partssamarbeid
Avslutningsvis i panelsamtalen trakk Utdanningsforbundets Ann Mari Milo Lorentzen frem at også de har hatt gode erfaringer med IA-bransjeprogram barnehage:
– Det vi først og fremst har trukket ut av dette, er partssamarbeidet. Én ting er partssamarbeid på sentralt nivå, men det å ha et godt partssamarbeid der alle fagforeningene og verneombud går sammen med styrere i barnehagene og ser på hvordan man kan tilrettelegge for og skape helsefremmende arbeidsplasser hos seg, er også enormt viktig.
– Det er tidkrevende. Men vi ser i IA-barnehagene, at der man har klart å rydde tid til dette arbeidet, så gir det noen lokale, gode resultater, sa Lorentzen.