- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Sterkere søkelys på bærekraftig
utvikling argumenterer for det samme.
Men, sluttevalueringen av ny rammeplan
viser at slik er det ikke. Sammen med «Antall, rom og form» faller
realfagene dramatisk i prioritet.
Evalueringen får
frem at rammeplanen har tilslutning hos ansatte i barnehagen, men
styrerundersøkelsen viser lavere prioritering av NMT i 2022 enn i 2019.
Fagområdene «Kommunikasjon, språk og tekst» og «Kropp, bevegelse, mat og
helse» har langt større plass i barnehagen enn NMT.
Det er forståelig. Samtidig mener jeg at kunnskapen vi har om natur og klima argumenterer for mer tid og høy
kvalitet på barnehagen sitt pedagogiske arbeid med NMT. Fagområdet gir erfaringer og kunnskap om livsgrunnlaget, som skal bidra til at alle barn
får en god fremtid. En fremtid med tilstrekkelig levende natur, nok mat, og
trygge levesteder.
Framtidsnøkkel
Rammeplanen
understreker at «opplevelser og erfaringer i naturen» har en rekke positive
effekter for barn. Det er en påstand som en raskt og ureflektert kan slutte seg
til.
Når en også vet hvor betydningsfull barns lek i naturen er for
begrepsutvikling, sosialisering, og motoriske stimulans, kan en virkelig spørre
hvorfor NMT ikke får større oppmerksomhet hos styrerne. Kan det tenkes at
barnehagen, av en eller annen grunn, ikke tar inn over seg at NMT er en
framtidsnøkkel for barna, og dermed bør være et hovedområde hos aktørene i
barnehagehverdagen? Eller oppleves andre fagområder som mer sentrale?
Jeg har møtt
mange dyktige og dedikerte ansatte som gjør en fabelaktig innsats for barn og
deres utvikling. Likevel tenker jeg at barnehageansatte i større grad må gi rom
for NMT i barnehagehverdagen ved kontinuerlig å prioritere naturfaglige emner i
møte med barna. Meitemark og eksperimentering bør være like selvfølgelig som
vennskap og språkstimulering i årsplanen og i det daglige pedagogiske arbeidet.
Planlegging og gjennomføring henger sammen. Siden naturfaget leder til kunnskap
om livsgrunnlaget så utfordrer jeg barnehager til å øke sitt omfang av konkret arbeid med NMT i årshjulet. Samtidig oppfordrer jeg ansatte til positivt å motivere
hverandre slik at barna møter naturfaget i hele sin bredde og skjønnhet. Iverksett
flere av de gøye temaene fra NMT. Det er spennende for barna, nødvendig for naturen og
utviklende for deg og personalet.
Undring og utforsking
En del av
barnehagehverdagen skal ikke planlegges, men være åpen for lek og barnas frie
utfoldelse. Men, det bør selvsagt være en bevissthet om å støtte og gripe fatt
i barns spontane naturfaglige opplevelser og initiativ. Ute og inne.
Tenk
hvilken betydning du har ved å delta i undring og stimulere til utforsking av
smådyr som barna med begeistring involverer deg i. Det motsatte, å ikke engasjeres
i barnas oppdagelse av kravlende og vakker natur, kan kjølne interessen for
spennende oppdagelser. Hos barna, og hos deg. Det er ikke ønskelig i en tid hvor
kunnskap og omsorg for natur og miljø er viktigere enn noen gang. I
barnehagehverdagen dreier det seg om å ha kunnskap, interesse og vilje til å
gripe situasjoner som åpner for naturfaglig arbeid sammen med barna.
Barna
elsker at du engasjerer deg i det som for dem er betydningsfulle opplevelser.
Men, en kan
trolig falle for fristelsen å etablere vaner for ikke å bry seg så fryktelig
mye om barnas iver over livet i skogen og på nærområdet. Barna leker så godt
med hverandre. Det er jo viktig. Slik kan en bygge brukbare argumenter for egne
valg om å ikke prioritere NMT. Og videre: Barna har det jo alltid så kjekt når
de graver etter makk uten innblanding fra voksne. Så har jeg jo heller ingen
problemer med å si noe hyggelig til, eller å anerkjenne ivrige forskerbarn. Men
det strekker seg ikke lengre enn dette.
Likevel, det er en holdning som kan
være tilstrekkelig i forhold til kollegaer. Flere kan tenke på samme måte, og
da blir det jo enklere å ikke prioritere natur og barnas naturfaglige læring.
Selvfølgelig og heldigvis har ansatte ulike interesser, men en kan ikke holde
seg på avstand av oppgaver knyttet til natur, miljø og teknologi. Da svikter en
både barna, naturen og rammeplanen.
Rammeplanen er tydelig på at «personalet
skal legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena
for lek, undring, utforsking og læring». Din tilstedeværelse over en åpnet
barnehånd og tindrende øyne trengs. Da styrker du barnets naturopplevelse og
læring, og NMT virkeliggjøres. Uansett hvor dedikerte vi er til natur og miljø,
så kan vi videreutvikle egen handlingskompetanse i å undre oss over insekter og
naturfenomener sammen med barna.
Vil gi motivasjon
Så vil jeg
driste meg til en påstand:
Din deltakelse i barnas naturoppdagelser, vil også
berike din hverdag og gi motivasjon til ditt daglige arbeid. Fordi
sanseopplevelser av eksempelvis løpebiller og glitrende snø gir varige inntrykk.
Øyeblikk av fascinasjon og undring. Et «naturbad» av hjerte og hode som styrker
nysgjerrighet og utløser takknemlighet. Sanseinntrykkene gir positive følelser,
som du vil ha mer av, og som du ønsker å dele med andre. Nøyaktig som hos
barna. I tillegg kommer effekten av å reflektere over hva naturopplevelsene
betyr for barna. Sjekk om ikke aktiv tilnærming til natur, sammen med barna,
kan bli en motivasjonsfaktor for ditt arbeid i barnehagen generelt og
naturfaglig arbeid spesielt.
Samtidig som
forskning forteller at mange dyr og planter ikke har noe gledelig nytt år, gir
Rekomp grunn til optimisme. Rekomp er det statlige krafttaket for
kompetanseheving i personalet. De ansatte beslutter i fellesskap hvor de har
behov for å utvikle seg. Siden barna og vi ikke klarer oss uten livskraftig
natur, og evalueringen av rammeplanen viser at NMT ikke blir så høyt
prioritert, ønsker jeg at Rekomp bidrar til styrking av naturfaglig arbeid.
Gjennom kollektiv kompetanseheving har barnehagene en gylden mulighet til å
styrke sitt pedagogiske arbeid for «at barna blir glade i naturen» slik
rammeplanen uttrykker det. Det er en overordnet målsetning for at barna skal få
en begynnende «vilje til å verne om naturressursene» og et ønske om å «bevare
biologisk mangfold» (sitater fra rammeplanen, NMT).
Innfallsvinkel
NMT
er med sitt faginnhold og sine arbeidsmåter en ypperlig innfallsvinkel til
tverrfaglig læringsarbeid. Naturfenomener og undersøkelse av fascinerende arter
som skrukketroll og maur, kan eksempelvis utvikle barns kreativitet. Jeg tenker
at inntrykk føder uttrykk. Dermed kan det være kort vei til skapende
arbeidsformer (maling, tegning) eller fantasirike fortellerstunder, hvor barna
lever seg inn i arters spennende levemåter.
Jeg vil i det følgende slå et slag
for å dyrke sammen med barna som eksempel på tverrfaglig arbeid. Dyrking fanger
flere aspekter i denne kronikken - fra bærekraft og naturglede til undring,
språkstimulering og sosial utvikling.
Oppstarten er å
kjøpe og bygge plantekasser sammen med barna og samtale om dyrkeprosessen.
Erfaringsmessig utløser dette en strøm av undring, aktivitet og fascinerende utsagn
fra barnegruppen. Barna sår frø i kassene og hele tiden kommer det gode
muligheter for begrepslæring. Frø og spirer trenger vann, som gir barna konkret
erfaring med plantestell. Barna merker betydningen av omsorg for at plantene
skal vokse. Det er spennende å følge med på spiring og vekst, men selvfølgelig
er det et høydepunkt å kunne høste fra egen hage.
Jeg anbefaler å starte med
sukkererter og reddik. Reddikene kan spises etter fire fem uker, mens
sukkerertene er ferdige når det nærmer seg høst. Under høstingen kan en arbeide
med matematiske begreper som størrelse og antall. Hvor mange
erter er det i en ertebelg, og kan vi sortere reddikene etter størrelse? Det er
stas med grønnsaker fra egen hage, men hva skjer med maten vi putter i munnen?
Og hvorfor må vi spise? Dyrking åpner for spennende refleksjoner over maten sin
vei gjennom kroppen. Og gir begynnende forståelse av viktigheten jord og
matproduksjon har for mennesker og livet på jorden.
2023 var det
varmeste året som noensinne er registrert og klimaendringene forblir en
formidabel utfordring for menneskeheten. Siden livsgrunnlaget vårt trues, må
NMT prioriteres høyere av alle aktører knyttet til barnehage. Barna klarer seg
ikke uten naturen, men naturen klarer seg utmerket uten oss.