De som arbeider i skole og barnehage er et av fundamentene til dine barn, og alles fremtid, i en vaklevoren verden, skriver Sigve Ladstein.Illustrasjon: Getty images
Hvem har størst ansvar for barn?
Barnehage- og grunnskolelærere er stolper i barns liv, men Norge trenger en ny og sterk samfunnsbyggende allianse.
SigveLadsteinførstelektor og lærerutdanner ved NLA Høgskolen
Publisert
Annonse
Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Jeg mener foreldre, eiere av barnehager og skoler og
lærerutdanningsinstitusjoner bør etablere et solid, fremtidsrettet og respektfullt
samarbeid. Der skal vi lytte og forstå, gi konstruktiv kritikk, og oppmuntre
hverandre til daglig å gjøre vårt beste for barn og unge. Vi trenger også dette
forståelsesfóra fordi barn og unge er blant taperne i et samfunn med etisk
forfall, høye forventninger og dårlig tid. Ingen ønsker at barn og unge ikke
skal ha gode og gagnlige vilkår. Derfor bør trepartssamarbeidet etableres, for
å drøfte og lete etter løsninger som styrker barns nåtid og fremtid.
Uten fagligpedagogisk dyktige og omsorgsfulle barnehage- og
grunnskolelærere hadde Norge i beste fall vært et velfungerende
middelaldersamfunn. En lettvint påstand, men vi kan være utrolig takknemlige
for Norge sitt utdanningssystem. NLAs lærerutdanninger i Oslo og i Bergen
ønsker å utruste studenter til krevende og kjekke oppgaver de skal løse i
barnehage og skole, og vi forbereder studentene til å støtte barn og elever i
en umåtelig viktig fase av livet.
Sigve Ladstein, førstelektor og lærerutdanner ved NLA Høgskolen.Foto: NLA Høgskolen
Som lærerutdanner har jeg privilegiet å delta i meningsfullt
oppdrag og det er en styrke for barn og foreldre at Norge har solide og unike lærerutdanninger.
Det blir spennende å se om handlingsrommet til lærerutdanningene økes som et
svar på blant annet sviktende rekruttering til lærerstudier. Politikere,
skoleledere og alle med hjerte for barnehage og skole må kjenne sin
besøkelsestid.
Sammen med praksisbarnehager- og skoler legger NLA til rette
for studentenes læring og utvikling. Praksisfeltet er en avgjørende og
integrert del av lærerutdanninger i Norge. Å være lærerutdanner er et
meningsfylt arbeid. Fordi det er spennende og utfordrende å undervise engasjerte
og trivelige lærerstudenter. Og fordi studentene trengs i en profesjon hvor de
kommer tett på nysgjerrige, formbare og sårbare mennesker. De som arbeider i
skole og barnehage er et av fundamentene til dine barn, og alles fremtid, i en vaklevoren
verden. Men, som forelder er du viktigst i dine barns liv – du har det største
ansvaret. Jeg er usikker på om foreldre i tilstrekkelig grad har reflektert over
ansvaret som lærere har, og de mangefasetterte relasjoner med barn, unge,
foreldre og kollegaer som læreryrket innebærer?
NLA er en kristen verdibasert høgskole som ønsker at
lærerstudentene utvikler en etisk refleksjon over at alle mennesker har en
uendelig og ukrenkelig verdi. Barn og unge trenger lærere som ser hjerte og
hode i en sammenheng, og som ønsker at gullet i Norge kan oppleve glede,
mestring og vennskap i skole og barnehage. Men, lærerutdanningene har ikke
eneansvar for kvalitet og fremtidsrettet arbeid i barnehage og skole.
Som et
svar på et samfunn i endring ønsker jeg at foreldre,
lærerutdanningsinstitusjoner og eiere av barnehager og skoler etablerer en
solid samfunnsbyggende allianse. Der skal vi lytte og forstå, gi konstruktiv
kritikk, og oppmuntre hverandre til daglig å gjøre vårt beste for barn og unge.
Velkommen som lærerstudent! Barn og unge trenger deg. Foreldre og samfunn bør
heie på deg. Vi hjelper deg.