Anne Saksvik Buhaug er enhetsleder i Brøset barnehage i Trondheim. Hun forteller hva som skjedde da barnehagen fikk belymringsmelding fra foreldrene, og hvordan det ble en solid vekker.
 Anne Saksvik Buhaug er enhetsleder i Brøset barnehage i Trondheim. Hun forteller hva som skjedde da barnehagen fikk belymringsmelding fra foreldrene, og hvordan det ble en solid vekker. (Foto: Mariell Tverrå Løkås)

Mest lest: Hva skjer i en barnehage når alarmen går, og bekymringsmeldingen kommer?

I saken som ble mest lest på barnehage.no i november forteller barnehageleder Anne Saksvik Buhaug i Brøset barnehage om hva som skjedde da barnehagen fikk bekymringsmelding fra foreldrene, og hvordan det ble en solid vekker.

Her er de ti mest leste sakene på barnehage.no i november:

1. – Det første som skjer, er at man går i forsvar. Det kan ikke være sant!

Hva skjer i en barnehage når alarmen går, og bekymringsmeldingen kommer? Barnehageleder Anne Saksvik Buhaug i Brøset barnehage i Trondheim opplevde akkurat det.

– Vi ble nødt til å dykke ned i hvem vi er, hva som er vår kultur, og hvordan vi jobber. Vi begynte å stille oss noen spørsmål som hvem er vi nå, da? Er vi en barnehage som ikke tar foreldrenes perspektiv på alvor? Har vi oversett signalene i barnegruppa? Hvordan har vårtr syn og våre holdninger til disse foreldrene preget oss over tid, slik at vi ikke har sett det som skjer med barna deres? Hvem er vi i møte med disse foreldrene, og hvem er vi i møte med barna deres? Ser vi alle barna? sier Buhaug.

I denne artikkelen kan du lese om hennes erfaringer.

2. Seks av åtte barn på småbarnsavdeling ble syke

Barnehage i Bodø holdt stengt fredag 29. november etter mistanke om utbrudd av Norovirus. Også to av de ansatte ble syke.

Les artikkelen her.

3. «Små barn skal ikke vekkes etter 30 minutter i barnehagen», skrev de på Facebook. – Så tok internett fyr!

Grete Helle og Tom Rune Fløgstad skapte stort engasjement da de rett før jul i fjor postet et innlegg om søvn i barnehagen.

– Vi postet det blant annet fordi vi har registrert at barnehageansatte vet alt for lite om søvnens betydning for barns utvikling, sier de.

Les artikkelen her.

4. – Min egen datter ble utsatt for time-out. Jeg byttet barnehage umiddelbart!

– Jeg har selv skrevet en masteroppgave hvor jeg blant annet har sett på bruken av time-out i barnehagen, og stort sett de fleste hadde et veldig reflektert forhold til dette. Det ble brukt i svært liten grad, og det var bare i ekstreme tilfeller. Imidlertid har jeg selv opplevd at min egen datter, som da var 1,5 år, ble utsatt for time-out (hvor hun ble plassert for seg selv). Dette var ingen etablert prosedyre i barnehagen, og var et enkelt innfall av en barnehageansatt – som ikke hadde lest en eneste atferdsanalytisk bok. Jeg byttet barnehage umiddelbart! skriver Kristian Aasdal-Hansen.

Les artikkelen her.

5. «I dag overhørte jeg et barn si til et annet: Hvis du går ut av den døra en gang til, så dreper jeg deg!»

«Vi har mye makt i kraft av å være voksen. Vi tolker også alt ut ifra vårt perspektiv: Voksen-perspektivet. Det er en fallgruve vi må være klar over når vi overhører barn bruke ord og uttrykk», skriver pedagogisk leder Ingeborg Gabrielsen.

Les artikkelen her.

6. – Overbeskyttelse skader barnas psykiske helse

Kan man lære noe av å ta fram igjen de gamle bøkene om Albert Åberg, spør artikkelforfatteren, som skriver om hvordan vi i stadig større grad overbeskytter barna.

Les artikkelen her.

7. Hvert eneste møte barn har med en voksen betyr noe

«Du får i retur de signalene du sender ut». Dette sitatet er hentet fra den amerikanske nevro-forskeren og psykiateren Bruce Perry. Den store forskjellen på voksne og barn er at det ALLTID er den voksne som er ansvarlig for relasjonenes kvalitet, skriver professor Ingrid Lund i denne kronikken.

Les artikkelen her.

8. Fem kommuner skal delta i pilotprosjekter for å gi barn et mer inkluderende og tilpasset tilbud

Utdanningsdirektoratet har på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet delt ut tre millioner kroner til fem kommuner som ønsker å prøve ut mer inkluderende og bedre tilpasset hjelp i skoler og barnehager.

Les artikkelen her.

9. Den lille, store skolestarteren!

«Trenger vi å bruke siste året i barnehagen på å øve på å sitte ved bordet og skrive bokstaver og tall? Nei vi kan leke oss igjennom dette verdifulle året,» skriver Marianne Haugeby.

Les artikkelen her.

10. Vikarbruk: Hvor mye koster et barn?

«Overlevelse i barnehagen, eller gode dager for barn. Og hva med de voksne?» spør Gerd Heen, barnehagelærer, norsklærer og pedagogisk veileder i vikarbyrået Alvens.

Les artikkelen her.

Debatt

Til toppen