«Barna samarbeider, blir bedre på konfliktløsning, de forhandler om hvilke roller hver enkelt skal ha, de utvikler språket sitt, motorikken, samarbeid og vente på tur.»
Kronikk
«Barna samarbeider, blir bedre på konfliktløsning, de forhandler om hvilke roller hver enkelt skal ha, de utvikler språket sitt, motorikken, samarbeid og vente på tur.» (Foto: Istock (illustrasjonsbilde) )

Hva har du gjort i barnehagen i dag? Jeg har lekt

«Under leken er barna en del av et fellesskap, og her knyttes det mange fine vennskapsbånd. De lærer regler og normer, de viser omsorg og tar imot omsorg, de bearbeider erfaringer og opplevelser, de bruker sansene, de bygger selvtillit, de opplever livsglede og humor, de tar ansvar og øver på tålmodighet.» skriver Irene Petersen i Solbakkeparken barnehage.

  • Kronikk

Hva har du gjort i barnehagen i dag er ofte et spørsmål foresatte stiller barna sine. Ofte får de til svar «Jeg har lekt».

En del foresatte har nok også fått denne beskjeden fra ansatte i barnehagen når de henter sitt barn og de spør hvordan dagen har vært:

«Dagen i dag har vært bra. Det har ikke vært noe spesielt på planen, men vi har lekt masse».

Hentesituasjonen

Hentesituasjonen kan til tider være en hektisk tid for de ansatte i barnehagen. Spesielt hvis mange barn blir hentet samtidig.

Det er ikke alltid like lett å fortelle mye om dagen til hver enkelt forelder. Da blir det ofte en kort beskrivelse om dagen har vært bra eller om det har vært noe spesielt. Og hver dag leker barna mye, så dette blir også ofte nevnt.

Frileken i barnehagen

De ansatte i barnehagen vet så utrolig mye om lek. Og vi skulle så gjerne fortalt dere alt barna har lært under leken de har lekt den dagen, men dette vil ta for lang tid i hentesituasjonen.

For saken er at mye av barnas læring skjer nettopp under lek, og gjerne under den frie leken som barna bestemmer selv.

Frileken i barnehagen er en stor del av barnehagedagen. Frileken er lek som er motivert og initiert av barna selv. Den er lystbetont og frivillig. Under leken tar de i bruk og utvikler fantasien sin.

Kongler blir til flotte kaker

Vi ser for eksempel at sand i bøtter med litt kvister og kongler blir til flotte kaker, is og andre matretter som «selges» av barna i deres egen butikk. Her strømmer det til mange barn som handler med steiner som er penger.

Vi kan nevne så mangt om hva barna lærer under leken. Ved frileken lærer barna blant annet å ta initiativet selv, de utvikler kreativiteten og de inviterer gjerne flere med i leken.

Vi ser at barna samarbeider, blir bedre på konfliktløsning, de forhandler om hvilke roller hver enkelt skal ha, de utvikler språket sitt, motorikken, samarbeid og vente på tur.

Vi ser også at barna lytter til hverandre og de lærer seg å se den andres perspektiv og erfarer selvhevdelse. Dette er viktige elementer i utviklingen av sosial kompetanse.

Felleskap

Under leken er barna en del av et fellesskap, og her knyttes det mange fine vennskapsbånd. De lærer regler og normer, de viser omsorg og tar imot omsorg, de bearbeider erfaringer og opplevelser, de bruker sansene, de bygger selvtillit, de opplever livsglede og humor, de tar ansvar og øver på tålmodighet.

Og sist, men ikke minst: de opplever glede, latter og vennskap!

Så når barna deres har lekt i barnehagen håper jeg dere tenker: Så fantastisk! Da har barnet mitt hatt en bra dag.

Og selv om barnet ikke tenker over det selv, så har det lært en god del gjennom leken den dagen.

  • Dette innlegget ble først publisert på barnehagenett.no. Du kan lese flere blogginnlegg fra Barnehagenett her.

Debatt

Til toppen