Barna får bli godt kjent med havets skatter.

Her tenker de kreativt om rekruttering

På Høgskolen i Sogn og Fjordane gikk både ressurser og kunnskap tapt fordi det manglet kandidater til til to av videreutdanningene for barnehagesektoren. Da gjorde studieledelsen noe ingen hadde gjort før dem.

Publisert Sist oppdatert

Studiene Pedagogisk utviklingsarbeid (PUB) og Kompetanseutvikling for assistenter (KOMPASS) hadde ikke vært populære ved Høgskolen i Sogn og Fjordane på mange år. Her går både ressurser og kompetanse tapt, tenkte høgskolelektor og studieleder Aud Marie Stundal, og satte sammen med tre andre ansatte i gang et ganske krevende pilotprosjekt som endret måten mange av de barnehageansatte tenkte om kvalitet, på.

Det bunnet i et ønske om å ta Kunnskapsdepartementets kompetansehevingsstrategi på alvor og ta i bruk midlene fra Utdanningsdirektoratet på en god måte. Dermed startet arbeidet med å rekruttere søkere til de to studiene. Men hvordan? Hos høgskolen er delekulturen sterk og det startet med høytenkning der Fylkesmannen i Sogn og Fjordane, høgskolen, regionlederene, KS, Fylkeskommunen og fagforeningene deltok. Troen på effekten på å løfte i flokk, var stor. Ønsket var å få med to eller tre barnehager som ønsket denne type kompetanseheving for sine ansatte.

De endte opp med fire.

– Vi kunne jo ikke sjalte ut den fjerde, så alle ble med, sier Stundal, som presenterte pilotprosjektet på Utdanningsdirektoratets konferanse om kvalitet i barnehagen i Bergen denne uka.

Nær kontakt med styrere

Rekrutteringsprosessen var ikke bare enkel. Fylkesmannen sto for informasjon og motivasjon av de som var ansvarlig for barnehage i kommunene. Regionleirene gikk ut til alle sine barnehager med bred informasjon om studiene og styrerne tok avgjørelsen.

Til slutt var 60 ansatte påmeldt studiene.

Et avgjørende punkt var den gode og nære kontakten Stundal hadde med barnehagestyrerne helt fra starten.

– Styrerne har kunnskap om barnehagen som lærende organisasjon og deres innstilling og vilje til å være med og utvikle prosjektet, var avgjørende for at vi fikk så mange deltakere.

Historisk eksamen

Prosjektet rullet avgårde, dog ikke uten utfordringer. Her skal 60 studenter fra fire barnehager samles for undervisning på tidspunkter som også passer for høgskolen. De skulle enes om et egnet undervisningssted og alt skulle passe pent inn i barnehagenes timeplan. Men de fikk det til med god dialog og kreative løsninger.

KOMPASS fikk en historisk muntlig gruppeeksamen i egen barnehagen med drøfting og presentasjon av oppgaver. 

PUB-studentene fikk blant annet nettundervisning og var samlet i Førde og hadde presentasjon med der tilhørerne var intet mindre enn Fylkesmannen, IKT-senteret, KD, kommunene, høgskolen og sensorer. Dette samsvarte godt med hele ideen for studiet: Å være en lærende organisasjon.

– Dette hadde sensorene våre aldri gjort før. Å ta eksamen ut av skolen og inn i barnehagen. Men de var så fornøyde! Det fungerte fint og studentene fikk en trygghet de ellers ikke ville hatt, sier Stundal.

– En hel haug med ideer

For Eikefjord barnehage, ble kompetansehevingen et kjempeløft.

– Vi ble meldt på av styrer og var veldig skeptiske. Eksamen hørtes skummelt ut, men vi kom fort i gang, sier Christer Reksten Solheim som er pedagogisk leder i Eikefjord barnehage i Flora kommune.

De skaffet nettbrett til alle de ansatte og brukte egen kompetanse til å kurse de ansatte. Det endte i en hel haug med ideer.

Måtte velge selv

Et viktig punkt var å velge hvilke tema for utviklingsarbeid barnehagen skulle jobbe med. Her ønsket mange barnehager at høgskolen skulle velge eller i alle fall komme med forslag, men  høgskolen sto på sitt. Dette måtte barnehagen ta eierskap i. Eikefjord barnehage endte opp med vann og hage.

Etter det tok det hele litt av.

– Vi starter forsiktig, men da vi så at vi hadde penger til overs i budsjettet satset vi fullt ut. Vi kjøpte båt og trådløst mikroskop som vi koblet opp mot nettbrettet og et undervannskamera. Så dykket jeg i fjorden og kunne sende livebilder opp til ungene på land av mikroskopiske prosesser under vann. For eksempel at en sjøstjerne var i ferd med å gro en ny fot. Ellers var det mange ønsker om å se ører og munn på seg selv nærmest mulig, ler Solheim.

Barnehagen kjøpte også en undervannskikkert som barna kunne ta i bruk ved å henge den over ripa.

Unik læringskultur

Å ha så mange i barnehagen med på kompetansehevingen skulle vise seg å skape en helt unik lærings- og delingskultur. Studentene tok med seg ferskt kunnskap inn i barnehagen og Solheim la til rette for at de fikk ta kompetansen i bruk.

– Når det gjaldt hageprosjektet, var det assistentene som underviste oss, sier Solheim.

Det hele ble så kjekt å være med på, at enkelte glemte å dra hjem etter endt skift.

Lagde datalab

Hageprosjektet ble også en suksess. Å få det til å spire, er en belønning i seg selv for barna, men det ble så mye mer. Blant annet setter førskolegruppa potet, som de høster som førsteklassinger og lager mat av det de høster. Slik får de komme tilbake til barnehagen og får en fin overgang.

De ansatte observerer hvordan barna forklarer plantenes syklus til hverandre og hvordan de uoppfordret plukker salat og grønnsaker som de spiser eller legger på brødet.

Arbeidet med nettbrettene resulterte i hele to datalaber der tre nettbrett kan kobles opp til sju skjermer på veggen slik at de som ikke bruker nettbrettene kan se hva som skjer og delta.

– Her leser ungene, leker med bokstaver og de har også har de en app som heter «Garasjeband» der de spiller sammen, sier Solheim.

Alt digitalt.

Ut av barnehagen

Plantingen strakk seg etter hvert også ut av barnehagen og inn i det lokale eldresenteret. Det plantet ungene planter og lærer seg å alltid hilse høflig og forklare hva de planter . Så drar de tilbake jevnlig og passer plantene.

– Vi har også laget hagen vår slik at de eldre kan komme på besøk med rullestor og rullator, sier Solheim.

Som om ikke det er nok, har barnehagen produsert to egne matoljer.

– Dette er kvalitet i praksis for oss i Eikefjord barnehage, sier Solheim.

– Det beste ved dette pilotprosjektet er at det ikke slutter etter endt eksamen! Barnehagene fortsetter med det de har startet på og utvikler dette videre, sier Stundal stolt.

– Ja, for oss var PUB og KOMPASS et kjempeløft. Jeg skal ikke si at vi ikke hadde satset på noe av dette uten deltagelse, men studiene har løftet kvaliteten for barna med flere hakk. Dette er bare begynnelsen for oss, sier den pedagogiske lederen.

Powered by Labrador CMS