Førskolebarna i Frognerkilen barnehage skjønte fort hva de skulle gjøre og ble veldig ivrige.

Her leker fremtidens ingeniører

Lærer barnehagebarna å lage teknologi i stedet for å bare bruke den.

Publisert Sist oppdatert

Koding av dataprogrammer hatt de siste par årene tatt av for alvor i skolen. Barnehagene har hengt litt bakpå, kanskje fordi de fleste av barnehagebarna ikke kan lese. Men det er en misforstått grunn til å unngå koding i barnehagen, i følge Kristine Hofer Næss.

Hun er direktør for kunde- og partneropplevelse i Microsoft Norge og var nylig på besøk i Frognerkilen barnehage i Oslo for lære barna – og ikke minst de voksne – hvor givende og lekende lett koding egentlig er.

– Det som er så morsomt er at barnehagebarn tar dette med en gang. Vi tar for oss kjente spill som Minecraft, Frost og Angry Birds og tar barna med bak spillet og lar dem programmere det slik at de bestemmer hva figurene skal gjøre.

Trenger ikke forkunnskap

Det er ingen lesing involvert på dette stadiet og alt foregår ved hjelp av piler og symboler. Næss sier at verktøyene passer på barn fra fire år og oppover.

Alt du trenger er et par nettbrett og internett. Ingen forhåndskunnskap og ingen andre forberedelser enn å samle barna.

– På Kodetimen.no på nett, bruker vi det vi kaller for blokker. For eksempel skal barna programmere fuglen i Angry Birds til å komme seg til grisen. Da står det en blokk med en pil til høyre, også går grisen til høyre. Deretter kan de putte inn flere aspekter som å plukke blomster eller annet. Alt barnehagen trenger ligger på nett etter kategorier barnehage, barneskole og så videre.

Lag spillet selv

Etter hvert som barna mestrer ett nivå, øker vanskelighetsgraden. De yngste skjønner kanskje ikke at dette er koding eller nøyaktig hva det er.

– Men de skjønner at de lærer å lage et spill og gleder seg ofte til å komme i gang når de først mestrer det. Bare det å forstå logikken bak spillene de spiller er så nyttig. I stedet for å sitte og spille, kan de faktisk konstruere spillet selv, sier Næss entusiastisk.

Koding er som et puslespill der stegene hekter seg på hverandre.

Barna er framtiden

– Mange er i mot skjermbruk i barnehagen. Hvorfor skal barnehagene bruke tid på dette?

– Teknologi er allerede inne i rammeplanen og i de fleste barnehager. Via koding blir barna aktive på et annet nivå og lærer å lage teknologi i stedet for å bare bruke det. Framtiden består av mye teknologi og det er viktig at vi er mange som er interesserte i og har kompetanse på området. Og ikke minst at barn og unge synes det er artig å leke med teknologi. Det er slik nyskapning skjer.

For det er barnehagebarna som skal vokse opp og redde jorda. Teknologi er i alt vi gjør, også i miljøarbeid og forretningsliv. Det som begynner med Minecraft kan fort ende med livreddende teknologi.

– Dypt konsentrert

Nå er det ingen av barna i Frognerkilen barnehage i Oslo som tenker på å redde jorda riktig ennå. Til det har de det for morsomt med å få den sinte fuglen til å nå frem til grisen. Seks par rynkede øyebryn over barnehagens nettbrett vitner om dyp konsentrasjon.

Daglig leder i barnehagen, Ingrid Kvithyld, sier at barna likte aktiviteten umiddelbart.

– De var dypt konsentrert under hele seansen.

– Stor stas

Ivrige fingre startet arbeidet så snart programmet var åpnet, og dro bokser med kommandoer slik at figurene bevegde seg.

– Det var stor stas når de fikk ros etter hver oppgave de klarte, og alle var helt klare på at de ville kode igjen en annen gang! sier Kvithyld, som mener digitale ferdigheter er helt nødvendig, også for barnehagebarn.

– Det at barna lærer om programmering og hvordan man lager teknologi er minst like viktig som å lære å bruke ny teknologi i en verden hvor IT blir viktigere og viktigere, konstater Kvithyld.

Kodetimen.no kan din barnehage prøve selv. Verktøyet er gratis og tilgjengelig for alle. Les mer om koding her.

Powered by Labrador CMS