Høgskolelektor Steffen Tangen ved Høgskolen i Østfold kan bli «Årets barnehageinspirator».
Årets barnehageinspirator 2019
Høgskolelektor Steffen Tangen ved Høgskolen i Østfold kan bli «Årets barnehageinspirator». (Illustrasjon: Stine Lyngmo )

«Han inspirerer studentene til å utfordre seg selv»

Han trives aller best når han kan ta meg seg studentene ut i naturen. Høgskolelektor Steffen Tangen (33) ved Høgskolen i Østfold er en av fem nominerte til prisen Årets barnehageinspirator.

«Fantastisk bra foreleser som tar elevene seriøst og setter opp undervisning etter våre ønsker. Bruker god tid på oss og har veldig varierte forelesninger. Da blir det moro å være til stede og følge med. Han bruker ofte eksempler fra egne erfaringer i undervisningen. Han har en god dialog med klassen og kan komme med mye morsomme innspill i løpet av dagen i form av aktiviteter vi gjør i undervisningen.»

Slik beskrives Steffen Tangen av en av barnehagelærerstudentene som har nominert ham til Årets barnehageinspirator.

Gode naturopplevelser for barn

FAKTA Årets barnehageinspirator:

  • Prisen går til en lærer/foreleser ved en av landets barnehagelærerutdanninger - som på en god måte har inspirert og motivert studentene sine til en yrkeskarriere i barnehage.
  • Det er PBL (Private Barnehagers Landsforbund) som står bak prisen som er på 50.000 kroner. Prisen deles ut annet hvert år.
  • Juryen består i år av styreleder Eirik Husby i PBL, førstelektor Bente Fønnebø ved OsloMet - Storbyuniversitetet og leder Frank Aleksander Bræin, Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet.

Kandidatene må oppfylle følgende kriterier:

* Deler av sin fagkunnskap på en inspirerende måte.

* I betydelig grad har bidratt til at studentene fullfører utdanningen.

* Gir deg som student lyst til å jobbe med barn i barnehage etter endt utdanning.

* En som inspirerer studentene til positivt arbeid med faget sitt.

 * En som gir studentene positive opplevelser å se tilbake på fra studietiden.

Tangen er ansatt ved avdeling for lærerutdanning ved Høgskolen i Østfold, der han blant annet underviser i natur, helse og bevegelse.

– Hvilke egenskaper mener du en god underviser må ha?

– Det er viktig med engasjement og innlevelse. Og så må du selvfølgelig ha god didaktisk og faglig kompetanse, sier Tangen.

– Det er også viktig med medmenneskelighet og å ha tålmodighet og endringsvilje. Man må være en god rollemodell, legger han til.

– Hva finner du mest glede i å undervise i?

– Det som foregår ute i naturen kommer høyt på lista, spesielt det som handler om friluftsliv og annet praktisk arbeid ute. Jeg har noen undervisningopplegg som handler om å jobbe med det vi kaller for harde ferdigheter i friluftslivet - å bruke øks, sag og kniv, tenne bål, lage hytter og naturlekeplasser, lage mat i naturen - elementære ferdigheter som bidrar til å tilrettelegge for gode naturopplevelser for barn, sier Tangen.

– Jeg har også noen teoretiske emner jeg liker veldig godt å undervise i, for eksempel kroppslig lek og risikolek, med fokus på lekens egenverdi og nytteverdi, sier han.

Aktiv kar

Også på fritiden er Tangen gjerne ute i naturen.

– På fritiden liker jeg å være sammen med familien både inne og ute, men spesielt ute. Turer i skogen med bålkos, skiturer med pulk, fotturer med bæremeis og fisking. Jeg er glad i å gå på litt lengre turer for eksempel på Finnmarksvidda, sier Tangen.

På fritiden spiller han i tillegg innebandy og ishockey med kolleger og driver med stisykling.

Høgskolelektoren har også en kunstnerisk side:

– Jeg er veldig glad i å male, særlig landskap og natur, og jeg spiller gitar, helst hardrock, forteller han.

Inspireres av sønnen på to år

«Når vi så er ute på ekskursjoner, enten det er i skogen eller på ski, utviser han stor trygghet og selvsikkerhet innen alle ferdigheter. Denne tryggheten overfører han til oss studenter, slik at vi også tør å prøve og føler oss trygge og ivaretatt. Alt i alt en fantastisk og inspirerende foreleser som vet hvordan han kan få kompetansen fram til oss studenter,» skriver en av studentene om Tangen.

– Hvem inspirerer deg?

– Det er mange, men spesielt sønnen min og kona mi. Jeg har en sønn som snart blir to år og dermed er i samme alder som målgruppa for studentene mine. Det er inspirerende. Jeg henter også inspirasjon fra studentene. Mye av det som pågår i undervisningen gir inspirasjon til videre arbeid.

I tillegg henter Tangen inspirasjon fra kolleger på kroppsøvingsseksjonen, og ansatte ved naturfagseksjonen og pedagogikkseksjonen på barnehagelærerutdanningen ved Høgskolen i Østfold.

– Det er for eksempel enda artigere å være på tur når du har med deg en naturfaglærer som kan fortelle en god historie om de fleste arter og alt vi ser rundt oss på vår vei. Det gir inspirasjon til å bruke tid på å utvikle gode tverrfaglige undervisningsopplegg, sier Tangen.

– Kommer frem til gode løsninger sammen

– Hva er det viktigste du har lært av studentene dine?

– Det er at kvaliteten utvikles i undervisningsøyeblikket, sammen med engasjerte studenter, sier Tangen.

– Når vi har om matlaging i skogen for eksempel, er det innspillene fra studentene underveis som gjør at det blir undervisning av høy kvalitet. Vi diskuterer hvordan vi skal gå frem og kommer frem til gode løsninger sammen, forteller han.

Møtte kona på innebandy

– Har du et gyllent minne fra din egen studietid?

– Jeg gikk bachelorstudiet i idrett, friluftsliv og helse på Høgskolen i Oslo, som innebar at vi dro på en del turer. Vi var blant annet i Jotunheimen og på Hardangervidda. Jeg har mange gode minner knyttet til disse turene, sier Tangen.

Senere tok han en master i folkehelsevitenskap ved Universitetet for miljø- og biovitenskap på Ås.

– Jeg har også mange gode minner fra studietiden i Ås, med innebandygjengen. Det var faktisk gjennom innebandyen at jeg møtte min fremtidige kone. Det er absolutt et gyllent minne, forteller han.

Teste grenser

– Er det noe som har gjort inntrykk på deg i løpet av det siste studieåret?

– Det at jeg ble nominert til Årets barnehageinspirator kom veldig uventet. Det har gjort et stort inntrykk på meg, sier høgskolelektoren.

– En annen ting som har gjort inntrykk på meg har vært å se studentenes ønske om å teste egne grenser i forbindelse med et vinteraktivitetskurs vi har vært på. Studentene var veldig flinke til å teste grenser. Det har mye å si for utviklingen deres i forhold til det å være gode rollemodeller for barna, sier Tangen.

Disse fem er nominert til Årets barnehageinspirator 2019:

KANDIDAT 1: Anna Rigmor Moxnes ved Universitetet i Sørøst-Norge

KANDIDAT 2: Elisabeth Walsøe Lehn ved Dronning Mauds Minne Høgskole

KANDIDAT 3: Erik René Larssen Fagerheim ved Universitetet i Stavanger

KANDIDAT 4: Helene Torsteinson ved Høgskulen på Vestlandet

KANDIDAT 5: Steffen Tangen ved Høgskolen i Østfold

TRYKK HER for å stemme på din favoritt!

Debatt

Til toppen