Universitetslektor Erik René Larssen Fagerheim (50)  ved Universitetet i Stavanger leder en helt spesiell fotballtrening i denne illustrasjonen. Nå kan han bli kåret til Årets barnehageinspirator.
Årets barnehageinspirator 2019
Universitetslektor Erik René Larssen Fagerheim (50)  ved Universitetet i Stavanger leder en helt spesiell fotballtrening i denne illustrasjonen. Nå kan han bli kåret til Årets barnehageinspirator. (Illustrasjon: Stine Limoseth)

«En mann det er lett å bli glad i som foreleser»

Han spriter gjerne opp forelesningene sine med en artig historie. Universitetslektor Erik René Larssen Fagerheim (50)  ved Universitetet i Stavanger er en av fem nominerte til prisen «Årets barnehageinspirator 2019».

«En dyktig foreleser som deler sin fagkunnskap på en måte så alle studentene forstår. Og forstår man ikke, så forklarer han igjen. Knytter teori opp mot praksis, så man får et klarere bilde. De eneste forelesningene der alle, til og med de på bakerste rad, sitter med spisse ører. Inspirerer alle til å bli en like god barnehagelærer som han er!»

Slik beskrives universitetslektor Erik René Larssen Fagerheim av en av studentene som har nominert ham til Årets barnehageinspirator.

Humor og godt humør

FAKTA Årets barnehageinspirator:

  • Prisen går til en lærer/foreleser ved en av landets barnehagelærerutdanninger - som på en god måte har inspirert og motivert studentene sine til en yrkeskarriere i barnehage.
  • Det er PBL (Private Barnehagers Landsforbund) som står bak prisen som er på 50.000 kroner. Prisen deles ut annet hvert år.
  • Juryen består i år av styreleder Eirik Husby i PBL, førstelektor Bente Fønnebø ved OsloMet - Storbyuniversitetet og leder Frank Aleksander Bræin, Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet.

Kandidatene må oppfylle følgende kriterier:

* Deler av sin fagkunnskap på en inspirerende måte.

* I betydelig grad har bidratt til at studentene fullfører utdanningen.

* Gir deg som student lyst til å jobbe med barn i barnehage etter endt utdanning.

* En som inspirerer studentene til positivt arbeid med faget sitt.

 * En som gir studentene positive opplevelser å se tilbake på fra studietiden.

Fagerheim er utdannet barnehagelærer og underviser i pedagogikk ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved Universitetet i Stavanger.

– Hvilke egenskaper mener du en god underviser må ha?

– Når jeg har deltatt på andres undervisning, har jeg lagt merke til at de foreleserne som har litt humor og humør ofte skaper et bedre læringsmiljø og får studenter og tilhørere til å bli enda mer engasjerte. Selvfølgelig må en god underviser også ha gode fagkunnskaper, det må ligge i bunn, sier Fagerheim.

En god underviser på barnehagelærerutdanningen må kunne oversette faglitteratur og fagbegreper til noe studentene kan gjenkjenne i barnehagen, påpeker Fagerheim.

– Og innspill fra studentene i løpet av undervisningen må tas imot med takk. Det må svares på det studentene lurer på. Det betyr at man må kunne ta ting litt på sparket. Nettopp derfor er det viktig å ha god fagkunnskap i bunn, sier han.

– Hva finner du mest glede i å undervise i?

– Jeg underviser i pedagogikk, men jeg er barnehagelærer i bunn og har dermed vært gjennom alle temaer i undervisningen for barnehagelærere. Der er det nok natur og friluftsliv som tiltaler meg litt ekstra, forteller universitetslektoren.

Trener fotballag i tredjedivisjon

På fritiden er Fagerheim assistenttrener for et kvinnefotballag i tredjedivisjon i Stavanger.

– Det var egentlig som trener min undervisningskarriere begynte, som 16-åring. Jeg har nok utviklet meg mye som underviser siden den gang, men trenererfaringen var én grunn til at jeg tok barnehagelærerutdanning i relativt voksen alder, sier universitetslektoren.

Fagerheim, som kommer fra Tromsø, tilbringer også gjerne tid på hytta utenfor fødebyen.

– De gangene jeg er nordpå, er jeg på hytta. For å komme dit må man ta ferge og i løpet av denne fergeturen siger alle daglige problemer ut av hodet. På hytta går det mest i havfiske, turer, litt snekring og hagearbeid, forteller Fagerheim.

Inspireres av studentenes spørsmål og nysgjerrighet

– Hvem inspirerer deg?

– Familien min, kona og datteren min, som har forståelse for at jobben min er viktig og riktig. De bor i Tromsø og det at de aksepterer at jeg jobber i Stavanger, og er borte store deler av året, det gjør meg ydmyk. Ellers blir jeg veldig inspirert av studentene mine, av deres respons, spørsmål og nysgjerrighet. Ofte må jeg inn i sideordnet litteratur eller gå litt dypere inn i litteraturen enn det vi har på pensum for å kunne svare på det de lurer på, sier Fagerheim.

– Mine kolleger Monika Anna Røthle og Vigdis Eidsvåg her på universitetet, har også inspirert meg på hver sin måte. Monica med sin grundige fagkunnskap og dybdeforståelse av faget. Og Vigdis når det gjelder formidling og det å bli komfortabel med undervisningsrollen.

I tillegg lar Fagerheim seg inspirere av astrofysiker Knut Jørgen Røed Ødegård og Halldor Skard som tidligere underviste ved Norges idrettshøgskole.

– Det er folk som skaper engasjement og som jeg ser opp til, sier han.

– Må ha rom for et lite sidespor

– Hva er det viktigste du har lært av studentene dine?

– De har lært meg at man bør stille åpne spørsmål, som studentene kan svare på uten å ha fagkunnskapen under huden. Når jeg begynte med det fikk jeg plutselig mye bedre tilbakemelding på undervisningen min. Da var det liksom ikke så mye som var rett eller galt, det var rom for refleksjon, sier Fagerheim.

– Jeg har i tillegg lært at alle typer spørsmål studentene stiller, er grunnforskning for studentene. Det betyr at spørsmål om ting som kanskje kan virke banalt for meg, stiller de for å få mer kunnskap. Derfor fortjener ethvert spørsmål et ordentlig svar. Da må man ta seg tid til hver enkelt student når de har lyst til å finne ut av noe, sier han.

«Han deler sine erfaringer som barnehagelærer og sin fagkunnskap på en inspirerende måte. Han er flink til å se hver og en av studentene, selv om vi er et stort kull. Han gir av seg selv og finner på morsomme sprell for å fange oppmerksomheten til alle, ved for eksempel å starte dagen med en trall,» skriver en av studentene om Fagerheim.

– Jeg er opptatt av at det ikke bare skal være tid til fag i undervisningen, man skal også alltid ha rom for en digresjon eller to, et lite sidespor, som gjerne er litt humoristisk. Latterbrølene man da får fra studentene, skaper god stemning og gjør at auditoriet eller klasserommet blir et trivelig sted å være, sier han.

Gjenoppdaget at undervisning ga mening

– Har du et gyllent minne fra din egen studietid?

– Det er et par. Det første er det kameratskapet som oppsto med flere av mine medstundenter og som vi i noen grad har klart å opprettholde i ettertid.

– Det andre er at jeg, da jeg begynte på barnehagelærerutdanningen, gjenoppdaget at undervisning ga mening. Jeg var veldig spent før jeg begynte på studiet, for jeg droppet ut av videregående og måtte ta igjen tredjeåret. Jeg var så skolelei at det tok ti år før jeg fikk motivasjon nok til å sette meg på skolebenken igjen for videre studier, forteller Fagerheim.

– En ære å bli nominert

– Er det noe som har gjort inntrykk på deg i løpet av det siste studieåret?

– Det å bli nominert til prisen Årets barnehageinspirator gjorde virkelig inntrykk. Jeg tror til og med det kom et par tårer i øyekroken da noen av studentene mine kom bort til meg og sa at de hadde nominert meg. Det er en stor ære, sier Fagerheim.

Disse fem er nominert til Årets barnehageinspirator 2019:

KANDIDAT 1: Anna Rigmor Moxnes ved Universitetet i Sørøst-Norge

KANDIDAT 2: Elisabeth Walsøe Lehn ved Dronning Mauds Minne Høgskole

KANDIDAT 3: Erik René Larssen Fagerheim ved Universitetet i Stavanger

KANDIDAT 4: Helene Torsteinson ved Høgskulen på Vestlandet

KANDIDAT 5: Steffen Tangen ved Høgskolen i Østfold

TRYKK HER for å stemme på din favoritt!

Debatt

Til toppen