Universitetslektor Agnes-Margrethe Bjorvand ved Universitetet i Agder, er én av fem nominerte til «Årets barnehageinspirator 2017». Stem på din favorittlærer nederst i saken.
Universitetslektor Agnes-Margrethe Bjorvand ved Universitetet i Agder, er én av fem nominerte til «Årets barnehageinspirator 2017». Stem på din favorittlærer nederst i saken. (Foto: Illustrasjon: Stine Limoseth)

«En motivator og gledesspreder som brenner for jobben og faget»

Universitetslektor Agnes-Margrethe Bjorvand ved Universitetet i Agder, er én av fem nominerte til «Årets barnehageinspirator 2017».

– Jeg sitter i et badekar fylt med barnebøker sammen med studentene mine. Og vi har tent et innendørs leirbål.

Slik beskriver høgskolelektor ved Universitetet i Agder, Agnes-Margrethe Bjorvand, sitt optimale undervisningsmiljø.

– Og det må være få studenter. For meg er det viktig med nærhet til studentene, gjerne konsentrert om noe praktisk sammen. Om det er å studere en bok eller andre litterære virkemidler i form av figurer som Pippi Langstrømpe eller Emil fra Lønneberget, sier Bjorvand.

Hun er én av fem kandidater til å bli «Årets barnehageinspirator 2017». Prisen deles ut av PBL, og det er studenter ved landets barnehagelærerutdanninger som har nominert sin yndlingslærer.

– Hvorfor er du nominert til «Årets barnehageinspirator»?

– Ja, det kan jeg jo bare gjette på, men jeg håper at det er fordi studentene mine opplever meg som en lærer som inspirerer dem både i studiehverdagen og til å arbeide med barn i barnehage. Både barn, barnehage og barnehagelærerutdanninga engasjerer meg veldig, og engasjement smitter. Jeg tror nok at studentene skjønner at engasjementet mitt er ektefølt. Studenter er eksperter på å avsløre oss lærere hvis de opplever at noe ikke er «ekte», sier Bjorvand.

– Heldigvis får jeg ofte høre fra studentene mine at jeg formidler fagstoff på en måte som gjør at de forstår at dette er både viktig og spennende og morsomt. Og det er viktig for meg at de forstår hvorfor det de lærer på universitetet er relevant for den jobben de skal gjøre i barnehagen. Jeg prøver å være veldig praksisnær når jeg underviser, og det tror jeg studentene setter pris på.

Her er noe av det studentene selv sier om yndlingslæreren sin:

«Agnes er en motivator og gledesspreder, hennes forelesninger er fantastisk bra og hun brenner virkelig for jobben og faget sitt!!»

«Engasjerende, lærerike og motiverende forelesninger om bruken av bildebøker i barnehagene.»

«Hun er utrolig faglig dyktig, alltid forberedt og formidler på en måte som gjør at det er skikkelig gøy å være tilstede. Hun er oppdatert og har stålkontroll på det som rører seg på barnehagefeltet. Jeg har vært så heldig å ha Agnes som foreleser i STM to semester og et semester i fordypningen Språk, Litteratur og nye medier. Det som gjør henne så unik, er at hun er trygg, omsorgsfull og et fremragende eksempel på hvordan vi skal være sammen med barna i barnehagen. Hun gir oss en følelse av å bety noe, og bruker sine ressurser for å gjøre det best mulig for oss. Om hun vinner, kan jeg gi tilbake noe av det hun har gitt meg.»

Agnes-Margrethe Bjorvand er universitetslektor og litteraturformidler ved Universitetet i Agder og har språk, tekst og matematikk som kunnskapsområde i barnehagelærerutdanningen. I tillegg forsker hun på barne- og ungdomslitteratur med hovedvekt på Astrid Lindgrens forfatterskap.

Hun er en merittert lærer og litteraturformidler og innehaver av flere priser. Blant annet mottok hun i fjor "Sørlandets litteraturpris 2016" for biografien «Astrid Lindgren» og året før "Utdanningsprisen 2015" fra Universitetet i Agder.

Alt tyder på at Bjorvand har havnet på rett hylle i livet, men da hun var yngre skulle hun i hvert fall ikke bli lærer! Og da må vi jo spørre;

– Hvorfor underviser du?

– Nesten hele slekta mi består av lærere, så jeg var veldig bestemt på at det skulle jeg IKKE bli. Men det forsettet røyk heldigvis! For da jeg som student for over tjue år siden fikk prøve meg som lærer, så syntes jeg det var helt fantastisk gøy, sier Bjorvand.

Hun trekker fram friheten og kreativiteten som det hun liker aller best.

– Mitt spesialfelt er barnelitteratur og litteraturformidling, og med all den fantastiske barnelitteraturen som kommer ut i Norge hvert år, så er det som å jobbe midt i ei godteskål. Det er så utrolig mange flotte bøker som jeg brenner for at barn skal få oppleve, og derfor er det veldig viktig for meg å tenne formidlingsgløden i studentene slik at de får lyst til å formidle bøker til barn på både tradisjonelle og kreative måter. For bøker er noe helt fantastisk. Bøker kan like gjerne leses ute som inne. De kan leses under et teppe eller oppi et tre. Bøker gir uendelige muligheter for gode opplevelser, og hvis vi klarer å formidle dem på en måte som gjør at barn blir glad i å lese, så har vi gitt dem en gave for livet. Hvis du liker å lese, trenger du aldri å kjede seg, sier Bjorvand.

Intervjuet fortsetter under bildet.

Universitetslektor Agnes-Margrethe Bjorvand ved Universitetet i Agder.
Universitetslektor Agnes-Margrethe Bjorvand ved Universitetet i Agder.

Det er lett å kjenne igjen gløden som studentene beskriver i nominasjonene.

– Jeg kan nesten ikke tenke meg noe mer spennende enn å undervise studenter som skal jobbe med barn. Det er liksom dobbelt viktig. Jeg får lov til å jobbe med flotte unge mennesker som er i en spennende, men også veldig sårbar fase av livet. Og så kan vi sammen og med hver våre perspektiver og erfaringer konsentrere oss om de aller viktigste menneskene, altså barna, sier læreren.

– Så hvem inspirerer deg?

– Alle som kjenner meg vet at det er én person som i mange år har inspirert meg mer enn noen andre, og det er Astrid Lindgren. I tillegg til å være en av verdens aller fremst forfattere, så var Astrid Lindgren et klokt menneske med en dyp respekt for barn. Hun jobbet aktivt for barns rettigheter og for å gi barn en stemme i samfunnet, og det var mye takket være Astrid Lindgren at Sverige var det første landet i verden som fikk en lov som forbød fysisk avstraffelse av barn i 1979, forteller Bjorvand og fortsetter:

– Overfor studentene mine prøver jeg også å leve etter et slags mantra fra en av Astrid Lindgrens bildebøker om Pippi: «Den som er veldig sterk, må også være veldig snill!». I møtet med studentene er det viktig for meg å huske på at det alltid er jeg som er den sterke – det ligger en makt i det å være den som har det faglige overtaket, å være den som skal vurdere studenter. Og da gjelder det å være klar over denne skjevheten i lærer-student-forholdet. Jeg pleier ofte å gi dette Lindgren-sitatet til studenter før de skal ut i praksis eller før de skal begynne å jobbe i barnehagen, for i møte med barn er det ekstra viktig at vi voksne husker på at vi er de sterkeste og dermed har et ansvar for å være ekstra snille. Å være snill er i det hele tatt en egenskap som burde få høyere status i samfunnet.

– Jeg må også legge til at jeg blir inspirert av å samarbeide med kolleger ved Universitetet i Agder som brenner like mye for barnehagelærerutdanninga og barnehagelæreryrket som det jeg selv gjør. Gode kolleger med gode verdier er gull verdt!

Disse fem er nominert til Årets barnehageinspirator:

KANDIDAT 1: Agnes-Margrethe Bjorvand (47), Universitetet i Agder (47), Kristiansand.

KANDIDAT 2: Gjertrud Stordal, (45), Dronning Mauds Minne Høgskole, Trondheim.

KANDIDAT 3: Jan Ingar Båtvik (61), Høgskolen i Østfold, Halden.

KANDIDAT 4: Monika Anna Röthle (65), Universitetet i Stavanger.

KANDIDAT 5: Randi Elisabeth Nordlie (52), Høgskulen på Vestlandet, Stord.

TRYKK HER for å stemme på din favoritt!

Debatt

Til toppen