Skolestarterne har gjort mange spennende ting sammen dette barnehageåret. Nylig fikk de prøve å lage slim.
Skolestarterne har gjort mange spennende ting sammen dette barnehageåret. Nylig fikk de prøve å lage slim. (Foto: Silje Wiken Sandgrind )

– En annerledes vår for skolestarterne

– Barna skal ha mange gode mestringsopplevelser med seg i sekken når de begynner på skolen, sier fagpedagog Emilie Letessier i Espira Gartnerløkka.

Fem skolestartere og fagpedagog Emilie Letessier har slått seg ned ved et bord i Espira Gartnerløkka barnehage i Oslo. I dag skal de gjøre et eksperiment barna har gledet seg til lenge. De skal lage noe som er seigt og fargerikt: Hjemmelaget slim.

Ingrediensene står klare på bordet og barna er utstyrt med hver sin skål og skje.

– Er alle klare? spør pedagogen etter å ha gått igjennom oppskriften med barna, steg for steg.

– Ja! svarer skolestarterne entusiastisk og setter i gang.

Gode opplevelser

– Hva ønsker du at barna skal ta med seg fra tiden i barnehagen?

– Mange gode og trygge opplevelser: At de har fått oppleve fellesskap og vennskap. Og at de har fått undre seg sammen med store og små, slik at nysgjerrigheten opprettholdes og de får lyst til å utforske og undre seg enda mer, sier fagpedagog Emilie Letessier.

– Vårt mål er at barna skal ha mange gode mestringsopplevelser med seg i sekken når de begynner på skolen, legger hun til.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Fagpedagog Emilie Letessier og barna utforsker resultatet av slim-eksperimentet. Foto: Silje Wiken Sandgrind

En annerledes vår

I år er det 11 skolestartere i Espira Gartnerløkka, fordelt på tre avdelinger.

– Hver tirsdag har barna kommet sammen for å gjøre ulike aktiviteter. Vi har vært mye på tur utenfor barnehagen; i skogen, i parker, på museum og vi har besøkt Espira-parken for å gjøre ulike realfag-eksperimenter, forteller Letessier.

Utbruddet av koronaviruset har ført til en litt annerledes vår for årets skolestartere, forteller pedagogen.

– Da barnehagen åpnet etter nedstengingen, ble barna delt inn i kohorter på hver sin avdeling. De strenge smitteverntiltakene den første perioden gjorde at vi ikke kunne samle skolestarterne på tvers av avdelingene som tidligere, forteller Letessier.

– Vi har måttet gjøre om på en del av planene våre. Det har for eksempel blitt færre utflukter til Espira-parken enn planlagt. Et av eksperimentene barna hadde gledet seg aller mest til å gjøre der var å lage slim. Vi ble derfor veldig glade da Oda Bjerknes i Espira-parken kom på døra med både oppskrift og ingredienser, slik at vi kunne gjennomføre eksperimentet her i barnehagen, fortsetter hun.

Skal overnatte i barnehagen

Da smittevernveilederen åpnet for større barnegrupper, ble det besluttet å samle alle skolestarterne på én avdeling ut barnehageåret, forteller Letessier.

– Denne våren ble ikke helt som vi hadde planlagt, men nå har vi fokus på å gi barna mange gode felles opplevelser denne siste tiden i barnehagen, sier pedagogen.

Hvert år pleier skolestarterne i Espira Gartnerløkka å få overnatte i barnehagen før sommerferien. Slik blir det i år også.

– Barna har gledet seg til dette helt siden starten av barnehageåret, så vi er veldig glade for at vi får det til også i år. Vi skal også ha sommeravslutning for skolestarterne og foreldrene deres, forteller Letessier.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Barna hadde gledet seg til å lage slim i barnehagen . Foto: Silje Wiken Sandgrind

– Vi klarte det!

Praten går lystig rundt bordet i Espira Gartnerløkka denne varme sommerdagen.

– Kanskje vi må ha i litt mer natron eller mer body lotion? foreslår Letessier når blandingen er for flytende.

Etter å ha prøvd seg frem en liten stund til, har alle barna fått en passe seig masse i skålene sine.

– Vi klarte det! utbryter en fornøyd skolestarter, og holder opp en blå klump.

Debatt

Til toppen