– Utrolig stas! Jeg ble skikkelig rørt. Hadde lyst til å brøle høyt, men måtte holde stille.
Det sier Vibeke Laruritzen, styrer i Espira Holbekk idrettsbarnehage, om sin egen reaksjon da hun en liten tid før fredagens offentliggjøring, fikk vite at barnehagen var blant finalistene i kåringen av Årets barnehage.
Ringvirknings-filosofi
Barnehagen hun har ledet i 19 år nå, helt siden den ble bygd, er populær. Ryktet blant foreldre og barn som har gått her før, gjør at de 101 plassene fylles opp hvert eneste år.
De har eget svømmebasseng, kunstgressbane og gymsal.
Men flotte fasiliteter er ikke nok i seg selv. Det er barnehagens 29 ansatte som betyr mest for kvaliteten. Derfor har de jobbet ekstremt mye med arbeidsmiljø siden starten, forklarer Lauritzen. Filosofien er denne:
– Når du jobber med et trygt og godt klima, så sprer det seg. Personalet er en faglig sterk, positiv og løsningsorientert gjeng, som brenner for det de gjør, gir det lille ekstra, og møter på jobb hver dag for å gi barna den omsorgen og tryggheten alle barn fortjener. Vi går alle foran og skaper trygghet for gullet vårt, som er barna.
Det fører til at barnehagen preges av høy trivsel, og vilje og ønske om å hjelpe hverandre.
– Her er det ikke snakk om min tue eller min avdeling. Det ligger i barnehagens hjerte, og gir ringvirkninger i møte med foreldrene. Inntil to ganger 101 foreldre skal kjenne at de kan komme med alt. At det aldri er noe som ikke kan tas opp eller løses, sier Lauritzen.
Integrert i pedagogikken
Som styrer er hun mye rundt og nærværende på avdelingene. Ikke bare på kontoret. Hun kjenner navn og barn, og er opptatt av at barnehagen er en enhet, hvor foreldre opplever å ha en nær «connection» og kjenner seg trygg på de ansatte når de leverer fra seg det mest dyrebare de har.
Årets barnehage i PBL:
«Årets barnehage 2026» kåres under PBL Lederkonferanse i Bodø 6.-8. september.
Styret i PBL utgjør juryen og har satt følgende kriterier for at kandidatene skal kunne vinne prisen Årets barnehage:
Et basistilbud av høy kvalitet
En helhetlig og tydelig pedagogisk profil
En god og tydelig ledelse
Tilfredse foreldre
Arbeid som har vært utviklende og nytenkende
Et godt arbeidsmiljø
Lavt sykefravær over tid
Et godt omdømme
Prisen er på 25.000 kroner og et utendørsskilt som synlig bevis på at barnehagen er Årets barnehage 2026.
Dette er de fem finalistene:
– Tryggheten er grunnsteinen som mest av alt gjør oss til den gode barnehagen vi er. Det å være en idrettsbarnehage, kommer på toppen, sier Lauritzen.
De følger rammeplanen. Tenker medvirkning. Med idretten som en integrert del av det pedagogiske opplegget, og sosial kompetanse som viktig mål.
– I idretten får vi jobbet med turtaking, med å tape og vinne – og vi ser en enorm lykke og bevegelsesglede blant barna: «Nå er det vi som skal i bassenget», «nå er det vår tur i speilsalen».
Ingen dager er like, men det er et system i hvordan ukene er bygd opp, beskriver Lauritzen. Barnehagen består av fire aldersinndelte avdelinger, som deles i mindre grupper i ulike aktiviteter og sammenhenger.
– Vi jobber mye etter smågruppeprinsippet, men er også sammen om felles turer, felles samlinger og felles opplevelser, og har skapt en organisering som vi ser har veldig fin innvirkning på hvordan barna har det.
Høydepunkter og hverdagslykke
Om ikke lenge kommer A-laget til Jerv for å spille fotballkamp sammen med barna. Også sykkelrittet Tour de Holbekk er årlig arrangement. Da kommer Dag Otto Lauritzen, bror til Vibeke og bestefar i barnehagen, på besøk.
– Han er travel, men vi får hyret ham inn til Tour de Holbekk.
Ellers handler om å legge til rette for hverdagslykken, og i den inngår blant annet ukentlige bassengturer.
– Vi begynner når de er ferdige med bleier, rundt treårsalderen. Og så bader de en dag uka. Noen ganger blir det to ganger i uka, fordi barna ønsker seg det til «drømmedag». På badedagen er sjelden mange barn borte. Det er et høydepunkt, det også, sier styreren.
I samarbeid med Norges Svømmeforbund, får barna merke på hvor langt de er kommet i vanntilvenningen.
– Alle får merke, og det er stas. Det spiller ingen rolle om det er «vann», «hval», «skilpadde» eller «pingvin. Dette er også noe foreldrene setter pris på. Dere redder liv, var det en far som sa til meg etter at datteren hadde falt ut av båten og lagt seg i stjerne.
Rom for leken
– Hva mener du er barnehagens viktigste oppgave?
– Den aller viktigste oppgaven, er hovedpersonene, som er barna. Å gi barna trygghet i en tid hvor man snakker om barn som faller utenfor i skolen, og paragraf 42 barnehageloven om det psykososiale miljøet. Det er barna vi jobber for hver dag, for at de skal ha en god barnehagehverdag med vennskap lek og trygghet i alt de gjør, svarer Lauritsen.
– Barna fortjener voksne som ønsker å være der og stå i alt det de står i. Frilek er også viktig, og noe vi legger til rette for selv om vi er en idrettsbarnehage. Det er der barna lærer og utvikler seg, og der alt skjer. At det er rom for lekemiljøer som utfordrer barns fantasi er utrolig viktig.
Noe av det som framgår av nominasjonsteksten Espira Holbekk har fått, er dette:
«Selv om barnehagens profil er knyttet til idrett og bevegelse er barnehagen opptatt av å formidle at de driver en helhetlig barnehagepedagogikk, der omsorg, lek, læring og ikke minst sosial kompetanse naturlig blir inkludert i alle dagens aktiviteter. Eksempelvis forteller styrer at dersom det oppstår en konflikt i svømmegarderoben er dette viktigere å håndtere godt enn å komme seg raskest mulig i bassenget.»
Det skal være struktur, men skal den ikke være rigid, understreker styreren. Så om barna ønsker å holde på litt lenger på skøyteisen vinterstid, for eksempel, hender det at lunsjen utsettes, så de får fortsette leken.
– Rå på å løse konflikter
– Hva ønsker du at barna skal ta med seg videre fra barnehagen når de begynner på skolen?
– Jeg ble oppringt av en rektor en gang for noen år siden. Som sa at de skiller seg ut, de som kommer fra Espira Holbekk. Ikke bare er de gode til å stå i kø. De er også helt rå på å løse konflikter i skolegården. Vi jobber for barnas selvbilde og med livsmestring, med å gi dem de verktøyene som det er så utrolig viktig å ha med seg videre i livet. Når jeg tåler å tape i kanonball, og likevel heier på kompisen som vant. Når jeg ikke tør hoppe fra kanten enda, men klapper mens vennen min gjør det. Når ungdom kommer tilbake og vil jobbe hos oss i arbeidsuka, foreldre gir gode tilbakemeldinger, eller når 17-åringen jeg møter på gata dytter hetta opp og sier «hei Vibeke, husker du meg?» Da har vi lykkes med noe av det viktigste. Skal vi få til det, har det så utrolig mye å si med varme, rause voksne som skaper den tryggheten helt fra første dag.