Prosjektet «Små spor teller» er et samarbeid mellom Matematikksenteret og Melhus kommune. Dette bildet er tatt i en annen kommune ved en tidligere anledning.

– Matematikk finner vi i alt vi gjør i barnehagehverdagen

Melhus blir pilotkommune i nytt prosjekt om matematikk i barnehagen.

Publisert Sist oppdatert

Høsten 2025 går barnehager i Melhus inn i et pilotprosjekt med Matematikksenteret ved NTNU.

Prosjektet har fått navnet «Små spor teller». Det overordnede målet er å styrke matematikk som fagområde i barnehagen og vise hvordan matematikk kan være en naturlig del av barnas hverdag.

Prosjektet skal bidra til økt kompetanse i kollegiet og også vise hvordan matematikk henger sammen med andre viktige områder som språk, inkludering og sosial utvikling, opplyser Matematikksenteret i en pressemelding.

– I alt vi gjør

Barnehagene Flå, Lundamo, Prestrøa og Rosmælen deltar som pilotbarnehager og vil få oppfølging og støtte i utprøvingen av nye verktøy og metoder. Formålet er å styrke hverdagsmatematikken, bli bevisst det matematiske språket og synliggjøre hvor eksisterende matematikken er i barns hverdag.

– Vi gleder oss til å finne nye spor og impulser til videre arbeid med det faglige i barnehagene våre. Matematikk finner vi i alt vi gjør i barnehagehverdagen, og vårt arbeid med dette gir et godt grunnlag for barna videre i utdanningsløpet, uttaler Cecilie Beske Eide, barnehagefaglig rådgiver i Melhus kommune, i pressemeldingen.

Barnehageansatte i Melhus samlet i gymsalen på Flå skole, der Matematikksenteret veiledet i «Kroppslig lekende matematikk og representasjoner av tall».

Mål med pilotprosjektet:

• Styrke fagområdet matematikk gjennom fellesskap og utvikling i kollegiet.

• Synliggjøre hvordan matematikk er en naturlig del av barnehagehverdagen.

• Utvikle materiell og fagressurser rettet mot alle barnehager i Norge.

• Vise synergier mellom matematikk og andre viktige områder i barnehagen, blant annet inkludering og språkutvikling.

• Få mer kunnskap om hvordan tidlig innsats kan øke barn og unges kompetanse i matematikk.

• Identifisere relevante problemstillinger og mulige forskningsprosjekt innenfor tema matematikk i barnehagen.

(Kilde: Matematikksenteret)

Morsomt og meningsfullt

Matematikk i barnehagen handler om å ivareta og styrke barnas matematikkglede, nysgjerrighet og tro på seg selv, påpeker Matematikksenteret.

«Gleden er alltid i sentrum – å oppdage og utforske matematikk skal først og fremst være morsomt og meningsfullt for alle barn. Gjennom lek og hverdagsaktiviteter erfarer, utforsker, utvikler og bruker barna matematikk hver dag» skriver de.

Barnehagematematikk handler om at barna:

  • Oppdager strukturer, mønstre og sammenhenger i barnehagens helhetlige miljø.
  • Får rikt og mangesidig innhold i matematiske begreper.
  • Opplever glede, mestring og mening alene og sammen med andre.
  • Får være kreative og utholdende i sine løsningsstrategier.
  • Kommuniserer, undrer, resonnerer og argumenterer sammen med ansatte om matematiske ideer innenfor sortering, rom, form, mønstre, størrelser og tall.
Barnehageansatte i Melhus fikk også bryne seg på tangram, et kinesisk puslespill som består av syv brikker: Fem trekanter, ett kvadrat og ett parallellogram. Til sammen utgjør de et kvadrat. Brikkene plasseres ved siden av hverandre for å forme ulike figurer.
Powered by Labrador CMS