DEBATT
Regjeringen bør tenke annerledes om kompetansestrategien, skriver barnehagestyrerne.
Gettyimages
Vi trenger flere fleksible studieplasser på barnehagelærerutdanningene
«Dramatiske tall», skrev barnehage.no med røde bokstaver da tallene for antall søkere på barnehagelærerutdanningene ble offentliggjort.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Men likevel er det stor mangel på studieplasser på deltids- og samlingsbaserte barnehagelærerutdanninger. Derfor bør regjeringen tenke annerledes om kompetansestrategien.
Tallene fra Samordna opptak viser at det var færre
førstevalgssøkere enn plasser til så godt som alle barnehagelærerutdanningene,
hvis man kun ser på heltidstilbudene. For deltids- og samlingsbaserte studier
er tallene omvendt. For nesten alle disse studietilbudene er det flere førstevalgssøkere
enn plasser.
Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (ABLU) ved
OsloMet er et deltidstilbud for de som allerede jobber i barnehage i Oslo og
Viken. Kandidaten søker i samarbeid med barnehageeier, i et internt opptakssystem,
og tallene er derfor ikke med i statistikken fra Samordna opptak.
Opptakskontoret ved fakultetet for lærerutdanning og internasjonale studier
opplyser at de i 2023 mottok 243 søknader på 60 studieplasser, mens de året før
mottok 170 søknader og hadde 40 studieplasser.
Disse tallene viser ikke at barnehagelæreryrket eller
barnehagelærerkompetansen er upopulær. De viser at utdanningssystemet legger
for stor vekt på heltidsutdanning som norm, og at deltidstilbudene er
underdimensjonerte.
Verdien av å bli kjent med barnehageyrket før man begynner
på studiet, er stor. Praktisk erfaring før studiet kan gi et rikere
læringsutbytte når man fordyper seg i pedagogisk teori. Praksisperiodene i
heltidsstudiet er korte, mens i deltidsstudier får barnehageansatte en
verdifull vekselvirkning mellom praksis og studier gjennom hele studieforløpet.
Regjeringens strategi for «barnehagen for en ny tid» er at minst
60 prosent av barnehageansatte skal være barnehagelærere i 2030. Et tiltak i
strategien bør være å dimensjonere tilbudene om deltidsstudier bedre, inkludert
ABLU.
Forskjellene på søkertall på heltids- og deltidsplasser gir
også et hint om at det er lurt å øke grunnbemanningen i barnehagen. Å ansette
flere assistenter nå, vil sannsynligvis gjøre at flere vil ønske å ta
barnehagelærerutdanning ved siden av barnehagejobb om noen få år. Dette blir
studenter som vil være bedre rustet mot «praksissjokket», og man kan også se for
seg at de som velger deltidsutdanning ved siden av barnehagejobb vil ha en
sterkere profesjonsidentitet og stå lengre i yrket.
Høyere kapasitet på deltidsutdanninger stiller også krav om
bedre praksiskapasitet i barnehagene. Videreutdanning i veiledning må også prioriteres.
Derfor bør regjeringen følge opp sin egen strategi med å øke
grunnbemanningen, styrke ABLU og andre deltidstilbud, og prioritere
videreutdanning i veiledning.
For hvor mange søkere får ABLU på OsloMet til neste år? 300,
på 80 plasser?