May Kristin Underdal Vik skriver om hvordan de bruker tegn-til-tale i Læringsverkstedet DoReMi Midtunbråtet barnehage.Foto: Læringsverkstedet DoReMi Midtunbråtet barnehage
«Vi fikk en helt annen jente etter at vi begynte med tegn-til-tale»
«Tegn-til-tale har blitt en kampsak for meg. Jeg ønsker at alle skal bruke dette sammen med ungene fra første dag i barnehagen» skriver May Kristin Underdal Vik.
May KristinUnderdal Vikbarne- og ungdomsarbeider i Læringsverkstedet DoReMi Midtunbråtet barnehage
PublisertSist oppdatert
Annonse
Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Jeg har bare
positive opplevelser med tegn-til-tale: Man får en roligere barnegruppe og
roligere ansatte, fordi vi kommuniserer bedre. Det oppstår også færre situasjoner
der ungene blir oppgitte, lei seg eller frustrerte på grunn av at vi ansatte ikke
skjønner hva de vil.
Med tegn-til-tale synes jeg at vi kommuniserer bedre med barna. Ansatte må sette seg ned, holde barnet i hånden eller på skulderen, se barnet i øynene og snakke sakte og
tydelig.
Misforståelser
Jeg var selv
på kurs i tegn-til-tale våren 2021. For å kunne kommunisere godt med ungene,
var alle ansatte i barnehagen på kurs.
Vi hadde
unger i barnehagen der vi ansatte skulle bruke tegn-til-tale for å se om vi
kunne bli bedre på å skjønne hva ungene uttrykte.
Mens jeg satt
der på kurset og hørte på hvordan man skulle bruke tegn-til-tale, kom jeg til å
tenke på ei jente fra min avdeling.
Jeg hadde da
ei jente på nesten 3 år som hadde lite språk og vanskeligheter med å
forklare hva hun ville eller trengte hjelp til. Det endte som oftest med ei
jente med masse frustrasjon, som kunne føre til konflikter og misforståelser.
Jeg gikk ofte
hjem fra jobb med bekymring for denne jenta.
En ny måte å kommunisere på
Annonse
Vi prøvde å
tenke oss fram til hvilke situasjoner hun trengte hjelp i.
Hva slags
tegn skulle jeg lære meg, for så å lære disse til henne? Jeg måtte jobbe med
henne en god stund før hun skjønte tegnene, men da hun begynte å skjønne at jeg
var der for å hjelpe, begynte dagene hennes å bli bedre og bedre.
Det ble
mindre konflikter, misforståelser og frustrasjon.
Hun likte for
eksempel ikke trange klær. Jeg kunne da
spørre med tegn og tale om hun trengte hjelp, og hun kunne si ja og peke inni
armen på dressen eller jakken. Så kunne jeg dra fram genseren hvis dét var problemet, og dermed var krisen over. Hun
hoppet fornøyd ut av døra og ned på lekeplassen.
Under
måltider, når hun ble urolig, kunne jeg vise tegnet for «ferdig», og da
kunne hun svare ja fordi hun var ferdig med å spise og derfor ikke ville sitte
mer. Så kunne jeg vise tegnet for å «rydde», og da hoppet hun ned fra stolen og
puttet matboksen oppi kassen for matbokser.
Før kunne hun
slenge matboksen av gårde i frustrasjon over ikke å bli forstått.
Slik jobbet
vi lenge med å bruke tegn-til-tale, og vi lærte oss en ny måte å kommunisere
på.
En dag vi
satt ved bordet sa jenta plutselig «May», og så viste hun tegnet for «ferdig». Etter
hvert kom tegnene for «mamma», «pappa», «tørst» og så videre.
Hun lyste opp da hun innså at «nå skjønner May meg og jeg skjønner May.»
Hun kom
smilende inn i barnehagen om morgenen og gikk smilende hjem igjen. Jeg ble så
glad for at jeg endelig fant ut hvordan jeg kunne hjelpe henne.
Vi fikk en
helt annen jente etter at vi begynte med tegn-til-tale.
I august var
det ny tilvenningstid. Jeg hang opp de vanligste tegnene på veggen i høyden
til ungene, slik at vi kunne se og øve oss sammen på tegnene.
Jeg har også
laget forskjellige bøker der det er bilder av ulike ting og tegnet som hører til. Sammen
kan vi se og lære de ulike tegnene.
1-åringene
klarer ikke alltid gi beskjed om hva de vil, og vi må bare gjette oss fram i
starten. Jeg begynte med en gang å lære dem de vanligste tegnene, som
«ferdig», «sulten», «tørst», «mamma», «pappa» og «trøtt».
Om de ble
urolige ved bordet og jeg viste tegnet for «ferdig» for hundrede gang (man må
nemlig vise tegnene mange ganger før ungene gjør tegnet tilbake), så kunne de
plutselig nikke eller smile til meg.
Da skjønte
jeg at vi hadde fått til god kommunikasjon.
Dersom ungene
ble sutrete i tiden før lunsj, så kunne jeg spørre med tegn-til-tale: Er du
«sulten» eller «tørst»? Og de kunne da gi meg et nikk, et smil eller et annet
tegn som vi hadde lært.
Vi merket at
det ble mye mindre frustrasjon, og vi hadde nå mange flere fornøyde og trygge
unger.
Her er våre erfaringer med
tegn-til-tale oppsummert:
Ungene
får tidlig samspill med omgivelsene.
Det gir
ungene trygghet og ro = en forutsetning for å lære og utvikle seg.
Tegn
understreker og tydeliggjør talespråket = lettere å forstå.
Skjerper
evnen til å lytte, skiller ut ord som gir mening med tegn.
Uttrykk
av følelser med tegn kombinert med mimikk og stemmebruk.