Sykefravær spiser av plantiden: – Det er barna det rammer
Barnehagelærernes planleggingstid «spises opp», og de får sjelden verken tatt igjen planleggingstid eller overtidsbetalt.
Det er konklusjonen i to ferske rapporter fra Utdanningsforbundet, som undersøker arbeidstiden i tariffområdene PBL og Oslo kommune. En tilsvarende undersøkelse ble i fjor høst gjort på arbeidstiden i barnehager i KS-området.
– Sammen tegner de tre rapportene et dystert bilde av bemanningssituasjonen for både de ansatte og for barna, skriver Utdanningsforbundet i en pressemelding.
Oppsummert viser rapportene at:
- De færreste får som hovedregel alltid tatt ut de fire avsatte timene til plantid i løpet av uka. Redusert bemanning på grunn av sykdom eller annet fravær er den viktigste årsaken til at de ikke får tatt i bruk planleggingstimene.
- Rundt åtte av ti barnehagelærere jobber ofte eller av og til overtid. Av disse får en stor andel aldri, eller kun noen ganger, betalt overtid for tiden de jobber ut over normal arbeidstid. I stedet tas tiden fra plantiden.
- Ni av ti bruker plantiden til andre oppgaver enn det den er ment for.
- Barnehagelærerne trekker fram flere ting de ikke får tid til, inkludert planlegging av aktiviteter og prosjekter for hele barnegruppa, tilrettelegging for enkeltbarn, oppfølging av barn med spesielle behov og veiledning av ansatte.
- Samtidig er ikke bildet entydig: 30 (Oslo) / 36 (PBL) prosent av barnehagelærerne opplever på sin side at de avsatte timene som oftest eller alltid dekker behovet og 41 (Oslo) / 43 (PBL) prosent opplever at de får brukt tiden på en god måte.
- En av tre barnehagelærere ser for seg å slutte i jobben i løpet av et til tre år.
- Barnehagelærerne er nærmest unisont
enige om at en styrking av grunnbemanningen er det viktigste for at de skal stå lengst mulig i jobb i
barnehagen.
– Barnehagelærere er folk som strekker seg lengre enn langt for å gi det beste utgangspunktet til barna våre. De har høy utdanning og den beste kompetansen på hvordan små barn utvikler seg og lærer, sier leder i Utdanningsforbundet, Geir Røsvoll, til egne hjemmesider.
– Men så ser vi at rammene er såpass dårlige at de ikke får tid til å gjøre jobben sin ordentlig, og at de attpåtil ikke får kompensert for den tida de jobber overtid for å få dagen til å gå rundt. Det er rett og slett uholdbart.
I PBL og Oslo kommune har barnehagelærere 33,5 timer av det som kalles bunden tid, som skal tilbringes i barnehagen, og fire timer ubunden tid, som er avsatt til planlegging og for- og ettarbeid.
Men de fire timene som skal avsettes til planlegging, forsvinner ofte.
Hele åtte av ti barnehagelærere opplever at de ofte eller av og til må jobbe overtid, og flertallet av disse sier at denne overtiden må tas av den tiden de skulle hatt til planlegging.
– På grunn av for lav bemanning og høyt sykefravær, blir barnehagelærerne tvunget til å prioritere bort arbeid som skaper en meningsfull og innholdsrik hverdag for barna. Det er barna det rammer, understreker Røsvoll.
Barnehagelærerne trekker fram flere ting de ikke får tid til, inkludert planlegging av aktiviteter og prosjekter for hele barnegruppa, tilrettelegging for enkeltbarn, oppfølging av barn med spesielle behov og veiledning av ansatte.
– Det bør bekymre oss alle at så mange som tre av fire barnehagelærere forteller at den manglende planleggingstid går utover oppfølgingen av enkeltbarn, og at halvparten sier de har for dårlig tid til å følge opp barn med spesielle behov.
De færreste får igjen de tapte planleggingstimene på et senere tidspunkt. Kun én av fem i Oslo kommune, og én av fire i PBL, får igjen den tapte planleggingstiden.