KRONIKK
Foto: Getty Images / privat
Ser foreldrene det vi gjør, eller det de leser?
Om bemanning, tillit og mediepress i barnehagene.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Bemanning er temaet som sjelden slipper taket
i barnehagesektoren. Det er ikke uten grunn. Rekrutteringsutfordringene er
reelle, sykefraværet er høyt, og mange barnehager kjenner presset hver eneste
dag. Dette kom også tydelig frem under USN-konferansen i Drammen 9. desember,
der styrere, eiere, fagforeninger og politikere løftet frem både alvoret og
behovet for felles løsninger.
Konferansen viser én ting: Dette er ikke en
debatt skapt av mediene, det er en reell utfordring som preger både kvaliteten
og hverdagen til barn og ansatte. Samtidig viser Udirs Foreldreundersøkelse at
foreldrenes vurdering av bemanningstetthet har falt jevnt siden 2017. Dette skjer til
tross for at bemanningsnormen ble innført i 2018. Det er et tydelig signal, men også et signal som reiser et mer
sammensatt spørsmål:
I hvilken grad bygger foreldrenes svar på
egne erfaringer og i hvilken grad påvirkes de av samtalen om bemanningskrise
som har preget offentligheten de siste årene?
Dette handler ikke om å
underkjenne foreldres vurderinger. Det handler om å forstå hvordan inntrykk
dannes i et landskap der barnehagen er både en personlig erfaring og en del av
en større samfunnsdebatt.
Når den
nasjonale samtalen møter den lokale hverdagen
Foreldre møter gjerne barnehagen i korte
øyeblikk ved levering og henting. De ser sjelden hvordan bemanningen faktisk
organiseres gjennom dagen: hvordan team samarbeider, hvordan pauser og sykdom
dekkes, hvordan personalet håndterer skiftende behov hos barna og utøver
profesjonelt skjønn.
Samtidig møter de en offentlig debatt som
lenge har vært preget av sterke ord og stort engasjement. Foreldreopprøret,
Barnehageopprøret, fagforbund, nyhetssaker og politiske debatter tegner et
bilde av en sektor i kontinuerlig krise. Bildet er ikke uten sannhet, mange
barnehager står i krevende forhold, men det favner ikke hele variasjonen.
For det finnes også barnehager med stabile team, lav turnover og sterke
fagmiljøer. Når dette blandes med den nasjonale debatten om bemanningskrise, er
det naturlig at foreldrenes vurderinger av egen barnehage også påvirkes.
Dermed oppstår et faglig spørsmål som er
viktig å stille:
Når vurderingene i Foreldreundersøkelsen
faller, vet vi da om det reflekterer lokale forhold, eller om vurderingene er
påvirket av den nasjonale samtalen om bemanningssituasjonen?
Hvordan
inntrykk formes
TALIS Starting Strong, OECDs internasjonale studie av barnehageansattes
arbeidshverdag, viser at ansatte i norske barnehager både trives og opplever
høyt arbeidspress, stress og behov for mer støtte og tid. Samtidig peker undersøkelsen på noe som ofte
forsvinner i debatten: Norske barnehageansatte bruker en større del av
arbeidstiden i direkte kontakt med barna enn ansatte i mange andre land. Det
viser en sterk faglig tilstedeværelse, men også hvor sårbar hverdagen blir når
bemanningen er presset.
Dette er relevant fordi det minner oss om at kvalitet alltid må forstås i
lys av rammene ansatte arbeider under. Når arbeidsflyten er presset eller
uforutsigbar, kan det prege stemningen i barnehagen og påvirke hvordan
hverdagen fremstår for foreldre.
TALIS Starting Strong viser hvor sammensatt profesjonsutøvelsen er. Ansatte
vurderer arbeidshverdagen sin i møte med strukturelle forhold som tid,
ressurser, samarbeid og krav. Det gir et viktig speil til
foreldreundersøkelsen: Også foreldre danner sine inntrykk som en kombinasjon av
erfaringer og forventninger, hvor den offentlige debatten er med på å sette
rammen. Dette gjør ikke foreldrestemmen mindre viktig. Det gjør den mer
kompleks og derfor viktig å forstå i riktig kontekst.
En sektor
som trenger både løsninger og nyanser
Rekrutteringskrisen er reell. Sykefraværet
er krevende. Barnehagene trenger flere kvalifiserte ansatte og bedre
rammevilkår. Samtidig viser både forskning og praksis at sektoren er mangfoldig
(Østrem, 2018). GoBaN-studien dokumenterer også betydelig variasjon i kvalitet
og pedagogisk praksis mellom norske barnehager, noe som viser at barnehager
ikke kan forstås som én samlet virkelighet (Alvestad et al., 2019). Mange
barnehager leverer kvalitet hver eneste dag, selv med pressede rammer. Når
Foreldreundersøkelsen brukes som styringsverktøy, er det derfor avgjørende å
forstå hva foreldrenes svar faktisk uttrykker. Er det den konkrete hverdagen i
barnehagen? Er det samfunnsdebatten som påvirker forventningene? Eller en
kombinasjon?
Med en bedre forståelse om disse nyansene vil
tiltakene som settes inn treffe mer presist både politisk og lokalt. Dette er
også bakgrunnen for at jeg i min masteroppgave ønsker å undersøke hvordan
foreldrevurderinger av bemanning utvikler seg over tid, og om samfunnsdebatten
spiller en rolle. Ikke for å tone ned utfordringene, men for å bidra til et mer
treffsikkert kunnskapsgrunnlag i en tid der tillit, kvalitet og forventninger
er tett sammenvevd.
Kanskje trenger sektoren nå et mer nyansert
bilde i det offentlige, et bilde som rommer både utfordringene og alt det gode
arbeidet som skjer, ofte utenfor medienes søkelys.
Referanser
Alvestad, M., Johansson, E., Bjørnestad, E., Gjems, L., Storli, J. B., Espedal Tungland, I. B., Velde, K. L., & Myrvang, E. (2019). Kvalitet i barnehagen: Pedagogiske praksiser i GoBaN-studien. Universitetet i Stavanger / OsloMet / USN / Nord universitet.
Barnehageloven. (2005). Lov om barnehager (LOV-2005-06-17-64). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64
Utdanningsdirektoratet. (2025). Arbeidshverdagen i barnehage: Den internasjonale studien TALIS Starting Strong. https://www.udir.no/
Østrem, S. (Red.). (2018). Barnehagen som samfunnsinstitusjon. Cappelen Damm Akademisk.