Direktør i Utdanningsdirektoratet, Morten Rosenkvist, har selv et personlig og varmt forhold til rammeplanen.
Foto: Silje Wiken Sandgrind
– Implementering av rammeplanen er et evighetsprosjekt
– Rammeplanen er ikke en instruks, men en ramme som må fortolkes, sier direktør i Utdanningsdirektoratet, Morten Rosenkvist.
I forrige
uke inviterte Utdanningsdirektoratet (Udir) til konferanse i Bergen for å
markere slutten på den femårige evalueringen av implementeringen av rammeplanen.
–
Evalueringen viser at rammeplanen er et levende dokument i barnehagene. Den er
også viktig for de andre aktørene på barnehagefeltet, sa førsteamanuensis Anne Homme ved Universitetet i Bergen, under åpningen av konferansen.
Den nye
rammeplanen trådte i kraft 1. august 2017 og evalueringsprosjektet, som har
blitt gjennomført av forskningsinstituttet NORCE under ledelse av nettopp
Homme, startet opp året etter.
– Godt
fornøyd
Under
konferansen delte Udir-direktør Morten Rosenkvist sine refleksjoner rundt
implementeringsarbeidet og veien videre.
– Nå har
det gått over seks år siden den nye rammeplanen trådte i kraft og det femårige
evalueringsprosjektet har resultert i en 400 siders sluttrapport. Vil du si at
implementeringen har gått som ventet ut ifra det du kan lese i rapporten?
– Det jeg er
kanskje aller mest fornøyd med, er det som kommer frem om at rammeplanen er et
levende dokument i barnehagene. Et dokument som blir brukt, sier Rosenkvist til
barnehage.no.
– Man må huske på at rammeplanen er en ramme, ikke en instruks. Denne
rammen må fortolkes og det må gjøres av de som jobber i barnehagene og i
sektoren. Derfor er jeg også veldig glad for at det i evalueringen trekkes frem
at dette er noe hele personalet jobber med. Evalueringen viser også at det helt
klart er noen forbedringspunkter på hvordan vi skal jobbe videre med
rammeplanen, både når det gjelder forståelsen av den og implementeringen av
den. Men etter disse årene tenker jeg at vi kan være ganske godt fornøyd med at
rammeplanen er et dokument som alle ansatte i barnehagen har et forhold til,
sier Udir-direktøren.
Han
forteller at direktoratet kontinuerlig jobber med å utvikle støtte- og
veiledningsressurser som skal være til hjelp i fortolkningen av rammeplanen.
– I fjor
sendte vi blant annet ut en kortstokk til barnehagene med refleksjonsspørsmål
om hvordan man jobber med rammeplanen. Tanken var at barnehagen er et hektisk
sted, og at det å ha noen litt kjappe refleksjonsspørsmål som man kan diskutere
på et personalmøte eller lignende, kan bidra til å holde refleksjonen rundt
hvorfor man gjør som man gjør i hevd.
Var med
på utformingen
Rosenkvist
har ledet Udir siden januar 2023. Han forteller at han selv har et veldig
personlig og varmt forhold til rammeplanen.
– Jeg var
ekspedisjonssjef i barnehageavdelingen ved Kunnskapsdepartementet (KD) da
gjeldende rammeplan ble laget. Jeg var derfor med på utformingen av den og alle
diskusjonene om hvordan man skulle balansere rammeplanens ulike deler, sier
han.
Gjennom sin
nåværende og tidligere jobb i KD har han vært på mange barnehagebesøk.
– En ting jeg har lagt merke til, er at alle ansatte kan peke ut rammeplanen i
hylla. Den er fysisk til stede i barnehagen. Enten man er pedagog, assistent
eller styrer kan man si: Her er rammeplanen. Det er veldig bra, for det betyr
at den er i bruk, sier Rosenkvist.
– Da vi
jobbet med ny rammeplanen ble det gjort et helt bevisst valg om at den fysiske
versjonen skulle ha ringpermrygg og lages i litt bestandig materiale. Nettopp
fordi vi tenkte at den må tåle å være ute i barnehagemiljøet.
Forskningsbasert
grunnlag
I november
2023 var sluttrapporten fra den femårige evalueringen av implementeringen av
rammeplanen klar. Kort oppsummert fant forskerne at:
- Fagområdene
er godt kjent blant personalet.
- Progresjon
forstås på ulike måter i barnehagefeltet.
- Barnehagene
prioriterer arbeid med overganger.
- Barnehagene opplever mangel på
kunnskap om samisk språk og kultur.
- Barnehageeierne
har ulike tilnærminger til barnehagens arbeid med rammeplanen.
- Kommunene
opplever rammeplanen som bedre egnet for tilsyn.
– Man kan
tenke at det er veldig lenge å vente fem år på en slik rapport, men jeg synes
det gir en trygghet at vi har en så grundig evaluering i ryggen som kan si noe
om hva vi har fått til og hvilke forbedringspunkter som finnes. Det er viktig
at man evaluerer alle store reformer skikkelig, det være seg i barnehagen eller
i skolen, slik at man har et forskningsbasert grunnlag for enten å være fornøyd
eller for å gjøre justeringer, sier Rosenkvist.
– Det er
flere områder hvor vi kan bli bedre. Det er for eksempel fortsatt noen
uklarheter rundt eierrollen og ansvarliggjøring, og når det gjelder tilsyn. Udir
sin jobb er å ta all denne kunnskapen og se på våre egne virkemidler. Vi har
mye støttemateriell og veiledningsressurser: Hvordan kan vi skru dette til, slik
at vi tar tak i noen av utfordringene som har kommet opp i evalueringen?
Les rapporten Fra «bør» til «skal» her.
Ønsker
mer kunnskap
Et av hovedfunnene
i evalueringen er at barnehagene opplever mangel på kunnskap om samisk språk og
kultur.
I
rammeplanen står det at alle barnehager, uavhengig av om det går samiske barn
der eller ikke, skal synliggjøre samisk kultur og bidra til at barna kan
utvikle respekt og fellesskapsfølelse for det samiske mangfoldet.
– Et konkret
oppfølgingspunkt for oss, er å se på hvordan vi kan videreutvikle
støttemateriellet vårt knyttet til det samiske, sier Rosenkvist.
–
Evighetsprosjekt
Selv om det
har gått over seks år siden den gjeldende rammeplanen trådte i kraft, mener
Rosenkvist at man aldri vil komme helt i mål med implementeringen:
– Man kan
ikke si «nå hadde vi noen gode år med implementering» og så er vi ferdig.
Implementering av rammeplanen er en form for evighetsprosjekt, helt til det eventuelt
skulle komme en ny rammeplan. Folk slutter i barnehagene og det kommer nye til.
Det er viktig å sørge for at rammeplanen til enhver tid er godt forstått, sier
han.
Om rapporten:
Rapporten Fra "bør" til "skal" presenterer sentrale undersøkelser og analyser fra evalueringen av implementeringen av rammeplanen og er sluttrapporteringen fra prosjektet. Evalueringen er gjennomført i perioden desember 2018 til desember 2023 på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet og skal bidra til et forskningsbasert grunnlag for videre politikkutvikling på barnehagefeltet. Evalueringen gir kunnskap om og perspektiver på endringer i barnehagene etter at rammeplanen trådte i kraft 1. august 2017.
Evalueringen har en bred tilnærming, og inkluderer data fra barnehageassistenter, fagarbeidere, barnehagelærere, styrere/daglige ledere og eiere, samt kommunale myndigheter, statsforvaltere, andre statlige myndigheter og andre nasjonale aktører.
Evalueringen er gjennomført ved NORCE Norwegian Research Centre i samarbeid med Universitetet i Bergen (UiB) og Høgskulen på Vestlandet (HVL).
I alt har tolv forskere deltatt i evalueringen:
Anne Homme (NORCE/ UiB), Dag Arne Christensen (NORCE), Dag Øyvind Lotsberg (HVL), Hanne Kvilhaugsvik (NORCE), Helene Marie Kjærgård Eide (NORCE), Hilde Danielsen (NORCE), Håvard Thorsen Rydland (NORCE), Kari Ludvigsen (HVL/ NORCE), Kjetil Børhaug (UiB), Svein Ole Sataøen (HVL), Torjer Andreas Olsen (NORCE/UiT) og Åsta Dyrnes Nordø (NORCE).
Datainnsamlingen har vært organisert i seks delstudier eller arbeidspakker: Styrerundersøkelsen under ledelse av Dag Øyvind Lotsberg, Barnehagestudien under ledelse av Helene Marie Kjærgård Eide, Brukerundersøkelsen under ledelse av Håvard Thorsen Rydland, Policystudien under ledelse av Kari Ludvigsen samt Eierstudien og Kommuneundersøkelsen som har vært ledet av Kjetil Børhaug.
(Kilde: Utdanningsdirektoratet)