Bakgrunnen for intervjuet er at NyAnalyse, på vegne av NHO,
nylig har sett nærmere på effektivitet og ressursbruk på flere felt i kommunene.
Helse og omsorg, barnehager, samt renhold og eiendomsdrift har blitt undersøkt.
Resultatene er samlet i rapporten «Kvalitet 23».
Metoden som er brukt er DEA-analyse (Data Envelopment
Analysis). Kort forklart fungerer den slik at man har
identifisert de kommunene som presenterer best på leverte tjenester, gitt ressursbruken. For
så å måle den enkelte kommune opp mot den eller de mest effektive
sammenlignbare kommunen(e).
– Analyseformen
er objektiv, baserer seg på tall kommunene selv rapporter inn, og samme metode
brukes også av KS og SSB for å identifisere forbedringspotensial, opplyser
administrerende direktør i NHO Geneo, Karita Bekkemellem.
Barnehagene best ut
Blant hovedfunnene er at barnehagesektoren utmerker seg som
det tjenesteområdet med høyest effektivitetsscore. Det er også den av de
undersøkte sektorene med høyest andel private aktører.
– Barnehagene peker seg ut. Både når det gjelder kvalitet og
tilfredshet kommer barnehagesektoren utrolig sterkt ut. Det er et paradoks til
den politiske debatten vi nå opplever, sier Bekkemellem.
Den tidligere statsråden ønsker å bidra til å synliggjøre
barnehagene i en annen setting, og håper at «Kvalitet 23» kan være med på å
flytte debatten i retning av det som faktisk skjer i barnehagen. Til hvordan barna
har det til daglig, og hvordan gode barnehager kan bidra til positiv samfunnsutvikling.
– Det er for eksempel ikke tvil om at vi har utfordringer i
samfunnet knyttet til ernæring og til fysisk aktivitet. Hvis vi setter
barnehagene inn i et framtidsperspektiv, hva kan vi gjøre for å forebygge? Jeg
har hatt gleden av å besøke barnehager etter at jeg begynte hos NHO Geneo, og
her er det ikke tvil om at det har vært ei fantastisk kvalitativ utvikling,
sier Bekkemellem.
– Indikerer godt samspill
I NyAnalyse sin rapport er Foreldreundersøkelsen brukt som
kvalitetsindikator for barnehagene. Resultatene fra Utdanningsdirektoratets
årlige brukerundersøkelse viser som kjent at private barnehager gjennomgående
og over tid skårer noe høyere enn kommunale barnehager.
På barnehagefeltet er det ellers kommunens kostnader til
barnehager som sammenlignes i analysen. Det har gitt funn for 355 kommuner. Når
disse så ses opp mot omfanget av private barnehager i de enkelte kommunene,
tegner det seg en tydelig tendens.
Jo større innslag av private, dess høyere
effektivitetsscore.
I kommuner hvor andelen private barnehager er under én
prosent (i praksis kommuner som ikke har private barnehager), er scoren lavest.
Høyest er den i kommuner hvor mer enn 60 prosent av barnehagene er private. Bekkemellem
sier det ikke er tvil om at sammenhengen er sterk.
– Tallene er helt tydelige, og indikerer også godt samspill mellom
private og offentlige barnehager på steder hvor man har en god blanding. At begge
trekker seg opp etter hverandre.
Vil snakke om innhold
Selv er hun imidlertid mer opptatt av å snakke om innholdet
i barnehagene, enn kostnadseffektivitet.
– Barnehagene har de siste 20 årene stått for en vanvittig
kvalitetshevning, og blitt en del av utdanningsløpet, slik ambisjonen var med
barnehageforliket. Det gjøres mye bra på ernæring, på stimuli … Espira har til
og med egen forskningsavdeling hvor barna får hvite frakker og blir nysgjerrig
på realfag på en veldig fin måte, begynner hun.
– Jeg skulle ønske de som angriper private i velferden var
interessert å gå inn og se på faktatall fra «Kvalitet 23». Sett hvordan
sektoren har utviklet seg. Dagens foreldre tilhører en annen generasjon. De er
opptatt av noe mer enn sliten, tørr matpakke. En egen kokk som sørger for god
ernæring til tre måltider om dagen hadde vært en drøm for meg. Det er utrolig
inspirerende å se hvordan sektoren har utviklet seg, fortsetter den tidligere
Ap-politikeren – som selv hadde ministerposten med ansvar for barnehager under
Stoltenberg I-regjeringen, og som også var barne- og familieminister under
Stoltenberg II.
Som direktør for NHOs landsforening for helsenæring, velferd
og oppvekst, representerer hun nå 1600 medlemmer, blant disse flere private og
ideelle barnehager.
Verdien for samfunnet
Foruten «Kvalitet 23», viser hun til rapporten konsulentselskapet
Menon Economics nylig utarbeidet på oppdrag fra PBL, der samfunnsverdien av
barnehageforliket verdsettes til 36,4 milliarder kroner.
– Menon-rapporten viser at vi har spart over 36 milliarder
kroner på disse årene. Barnehageforliket var en god offentlig investering, med
prinsippet om likebehandling som lå til grunn. Da er det et paradoks å se det som
Oslo kommune har gjort, med å bruke over en milliard på å ta over private
barnehager. Det er feil prioritering, slår Bekkemellem fast.
Hun har snakket seg varm nå. Langer ut mot venstresidens debattfokus
når barnehager er tema, og mot Fagforbundets framstilling av privat velferd som
«bendelormøkonomi».
– Jeg sitter i regjeringens barnehageforum, og vet at tema
der er utfordringer på bemanning og pedagogisk kvalitet i sektoren. Vi må gjøre
de attraktivt å søke seg også til de private barnehagene. Men det sterke
angrepet som blant annet Fagforbundet står for, stimulerer ikke til dette.
Et godt sted å være
Når det gjelder arbeidskraftsituasjonen i årene som kommer,
som ventes å bli svært krevende, er det også avgjørende at foreldre har tillit
til at barnehagen er et godt sted å være for barna. At de kan føle seg trygge
på at barnet er godt ivaretatt når de selv skal i arbeid, poengterer
Bekkemellem.
– Dette er ikke tema lenger, men for min generasjon, som
opplevde ikke å få barnehageplass i ei tid hvor svart dagmammavirksomhet var
utbredt, og fokus var mer på oppbevaring, er det klart at en del gikk på jobb
med klump i magen. Private aktører bidro til å løse en utfordring som det
offentlige ikke klarte. Jeg satt selv som statsråd da vi fikk på plass den
første barnehagemilliarden, minner hun om.
– Siden har vi gått fra en situasjon hvor man ikke fikk
tilbud om barnehageplass, til at vi har fått store, velfungerende kjeder og et
godt samspill med et mangfold av små og store barnehager.
At det nå faktisk er nedsatt avkommersialiseringsutvalg, som
skal utrede hvordan kommersiell drift kan fases ut av velferden, er hun naturlig
nok kritisk til. Det samme gjelder retorikken som føres.
Usaklig debattnivå
– Det politiske ordskiftet er ikke med på å holde debatten
på det saklige nivået som temaet fortjener. Jeg synes det er helt
oppsiktsvekkende trist å se at det ikke er mer engasjement og mer hjerte for
barnas hverdag enn det er, og det synes jeg er en fallitterklæring fra
venstresida, sier Bekkemellem.
Nå håper hun at ytterligere dokumentasjon på private
barnehagers kostnadsbesparende og kvalitetshevende effekt, kan bidra til at
ønsket om å bygge ned privat barnehagesektor svekkes.
– Det er et paradoks. Hva er det vi holder på med? Jeg kan
ikke forstå at det offentlige Norge, med de krisene vi har vært gjennom, har råd
til å igangsette den typen ideologiske forsøk. Vi burde tvert imot vært opptatt
av forhold som samarbeid, forskning, ernæring, fysisk aktivitet, gode overganger
og foreldreinvolvering i barnehagene. Av hva vi kan gjøre i et godt fellesskap.
Det er så mange konstruktive ting man politisk kunne tatt tak i stedet for de
angrepene vi nå ser, mener Bekkemellem.
– Ikke minst med tanke på den fantastiske
innsatsen som er blitt lagt ned over så mange år, og den gode utviklingen
private barnehager har bidratt til. Man burde takket heller enn å gå til angrep.
Tilbakeviser påstander fra NRK-debatt
«Programmet Politisk kvarter på NRK 19. juni omhandlet 20-årsjubileet for barnehageforliket og veien videre for private barnehager. Dessverre preges stortingspolitikernes ordskifte rundt private barnehager av myter og usannheter som det er behov for å klare opp i», skriver PBL (Private Barnehagers Landsforbund) i en artikkel på sine nettsider.
I debatten ble det lagt frem flere unyanserte og feilaktige påstander om blant annet lønn, pensjon, økonomi, eiendom og privat drift, ifølge interesse- og arbeidsgiverorganisasjonen. PBL mener debatten om private barnehager må bygge på fakta, og har i nevnte artikkel forsøkt å korrigere noen av påstandene som kom fra politikerne i sendingen.