Klokken
nærmer seg 10.00 en varm onsdagsmorgen i Vestby kommune.
Seks barn i
Garder barnehage gjør seg klare til å entre Tall-land. For å komme dit må de
over en vei bestående av tall fra null til ti.
Alt ser ut
til å være klart. Men så:
– Noe er
feil, utbryter ett av barna.
– 1, 0, 3,
4, 5, 2, 7, 8, 9, 6, 10. Tallene ligger ikke i rekkefølge!
– Hva kan ha
skjedd? spør pedagogisk leder Petra Haubold.
–
Kuddelmuddel! roper barna i kor.
De begynner
å lete rundt i det store rommet.
– Der er
han!
Ut av en
veske i et hjørne titter det lille talltrollet Kuddelmuddel frem. Det er ikke
første gangen denne lille rakkeren har tullet med barna i Garder barnehage.
– Du må ikke
gjøre sånn, Kuddelmuddel, sier barna.
Tallene
legges på plass i tall-veien igjen og de kan omsider tre inn i tallenes rike.
Annonse
Startet
opp i Tyskland
– Vi besøker
tall-landet med førskolebarna et par ganger i måneden. Hver gang vi «reiser»
dit, er en opplevelse i seg selv, sier Petra Haubold.
Hun er
opprinnelig fra Tyskland. Tilbake i 2005 var hun på et kurs om matematikk i
barnehagen med tittelen: «Komm mit ins Zahlenland» (Bli med til Tall-land).
– Jeg ble
helt frelst, sier barnehagelæreren.
Hun jobbet
først med Tall-land-prosjektet i en tysk barnehage, før hun flyttet til Norge
og tok det med seg til Garder barnehage.
– Her har vi
jobbet med prosjektet siden 2014, forteller hun.
Tall-trollet Kuddelmuddel har rotet til tallene.Foto: Silje Wiken Sandgrind
Bor på
hver sin gård
I Tall-land
bor hvert tall på sin egen lille gård. Der har de et gårdshus med matchende antall
vinduer.
Vel fremme
denne sommerdagen setter barna seg ned ved syvtallet og huset med syv vinduer. Haubold
blar seg frem til det syvende kapittelet i boka «Lille nullet og de andre». Den
handler om nullet som legger ut på en reise og møter andre tall på sin vei.
I
fortellingen får hvert tall en liten gave. Etter at barna har hørt historien om
syvtallet får også de i oppgave å finne en gave til det – noe som har med syvtallet
å gjøre.
De skynder
seg bort til «skattekisten» som inneholder mange forskjellige småting; mynter,
sokker, blomster, legoklosser, perler, solbriller, dyr og terninger.
Når barna har
satt seg ned rundt gården igjen, får alle mulighet til å forklare hvorfor de
har valgt akkurat den gaven de har valgt.
– Syntes
det var urettferdig
Hvert tall fra
null til ni har sitt eget kapittel i boka, og barna engasjerer seg i historiene
til de ulike tallene, opplyser Haubold.
–
Opprinnelig hadde ikke nulltallet et eget hus. En dag kom det en mamma og fortalte
at sønnen hennes syntes dette var veldig urettferdig. Det var vi enige i, så da
lagde vi hus til nulltallet også, forteller barnehagelæreren.
Kuddelmuddel tuller stadig vekk med barna.Foto: Silje Wiken Sandgrind
Flere
løsninger
Tall-land er
et opplegg utviklet i Tyskland av Barbara Schindelhauer og Gerhard Friedrich. De
siste årene har Haubold videreutviklet og tilpasset det til egen barnehage.
– Prosjektet
skal vekke nysgjerrighet og matematikkglede, og gi barna innsikt i og
forståelse for matematiske mengder, antall og geometriske former. Det skjer
gjennom en rekke matematikkleker. Men Tall-land er mye mer enn dette. Det er
mye språk, for eksempel gjenfortelling av det vi har lest tidligere og at barna
må stå for sine meninger og argumentere. Det er også mye sosial læring. Barna
hjelper hverandre. Og når man oppfordrer barna til å finne løsninger sammen,
fremkalles mestringsfølelsen, sier Haubold.
– Det som er
viktig for meg, er at barna lærer å respektere at det kan finnes flere
løsninger og at de klarer å argumentere, legger hun til.
– Det er
sikkert noen som tenker: «Nei, nå begynner de å regne i barnehagen». Det gjør
vi absolutt ikke. Men det hender at barna begynner å regne helt selv fordi det
er mye tall og mengder i leken deres, sier barnehagelæreren.
Utforsker
Alle
fagområdene i rammeplanen kan knyttes opp til prosjektet – ikke bare antall,
rom og form – påpeker Haubold.
– Når vi
besøker ettallet snakker vi om hva det bare finnes én av i verden, for eksempel
oss selv eller barnehagen vår. Når vi besøker tretallet, utforsker vi de tre
grunnfargene. Barna får tre malingsflekker på arket og kan blande dem for å få
nye farger. Da ser de for eksempel at blått og rødt blir til lilla, sier hun.
– Slik
fortsetter vi med alle tallene: Når vi besøker femtallet snakker vi gjerne om hvor
mange verdensdeler vi har. Og hva er egentlig en verdensdel? Her er det masse rom
for innspill og undring, legger barnehagelæreren til.
Barna leter etter en gave til syv-tallet som de er på besøk hos denne dagen.Foto: Silje Wiken Sandgrind
Drar på
talljakt
Før Haubold tar
med seg en gruppe barn inn i Tall-land for aller første gang, spør hun alltid
barna: Hvorfor trenger man egentlig tall?
– Da kommer
det mange gode forslag. Som at: «Vi trenger i hvert fall femtallet, ellers vet
ikke de andre hvor gammel jeg er». Eller: «Vi må vi ha tall i bilen slik at
mamma vet hvor fort hun får kjøre».
I starten av
prosjektet går de også på talljakt i hele barnehagen.
– Dette er
veldig gøy. Barna finner tall overalt. En gang gikk vi til styreren vår for å
se om han hadde noen tall på sitt kontor. Et barn foreslo at vi skulle se om
han hadde tall under skoen. Han løftet på skoen og vi fikk vite hvilken
størrelse det var på den, forteller barnehagelæreren.
Bevegelse
– Det er
spennende å se hvordan prosjektet utvikler seg fra år til år og fra barnegruppe
til barnegruppe. Hvor mye tid vi bruker på prosjektet kommer helt an på hvor
mange innspill barna kommer med underveis, sier Haubold.
Pedagogisk leder Petra Haubold leser fra boka «Lille nullet og de andre».Foto: Silje Wiken Sandgrind
Man kan gjøre
mye gøy med tall, mener hun.
– Vi har en
bevegelseslek vi pleier å leke når vi er i «gymsalen» vår. Da skrur vi på musikk
og alle barna løper rundt i salen. Når musikken stopper roper jeg et tall fra
null til fem og da skal barna gjøre en bestemt bevegelse til tallet som ropes.
På null skal
man legge seg flat på gulvet og på én står man med armene rett i været,
opplyser hun.
– Fem er barnas
favoritt for da skal de rekke tunge, forteller Haubold.
– Man kan ha
mange slike bevegelsesleker. Det er ingen begrensninger. Vi finner stadig på nye
ting basert på innspillene fra barna.
Vender nesa
hjemover
Besøket i Tall-land
er over for denne gang. For å komme tilbake til barnehagen må barna og Haubold
gå baklengs over den samme tall-veien som da de kom inn.
Først skal
de bare sjekke at Kuddelmuddel ikke har funnet på noe mer tull og tøys.