i ressursen kan studentene utforske ulike rom i tre forskjellige barnehager.Foto: Skjermdump fra ressursen ECTE-DigiTools
Har utviklet «praksissimulator» for barnehagelærerstudenter
– Dette kan ikke erstatte ordinær praksis, men det kan være et praksisnært supplement til annen undervisning, sier prosjektleder Anne Kristine Solberg Runestad ved UiS.
Den digitale
ressursen er et resultat av prosjektet ECTE-DigiTools, forteller Runestad.
Ideen til prosjektet
oppsto høsten 2020, etter et semester da koronapandemien gjorde det vanskelig
eller umulig for mange studenter å gjennomføre praksis.
– Målet med
prosjektet var å kunne tilby digitale alternativer til praksis. Vi ønsket å gi
studenter, og da spesielt internasjonale studenter, noe bedre enn ingenting i
situasjoner hvor tradisjonell praksis er umulig, sier Runestad som er
førsteamanuensis ved Institutt for barnehagelærerutdanning til uis.no.
Nå har hun
og kollega Ove Bergersen i samarbeid med NettOp – Avdeling for utvikling av digitale
læringsressurser utviklet en digital didaktisk modell og en
praksissimulator som gir studenter mulighet til å utforske barnehagers fysiske
miljø på en praktisk måte.
Rom inne
og ute
Den digitale
ressursen tar utgangspunkt i ideen om rommet som den «tredje pedagog», opplyser
Runestad.
Begrepet har
sin opprinnelse i Reggio Emilia-filosofien og gjenspeiler at rommet er mer enn
en kontekst for barnehagens pedagogiske arbeid. Det påvirker, og det lar seg
påvirke, det være seg barnehagens innerom, uterom eller utvidede uterom.
Innholdet i ressursen
har blitt utviklet sammen med Tjodmarka barnehage, Byfjordparken barnehage og
Sande universitetsbarnehage, forteller prosjektlederen.
I
praksissimulatoren kan studentene utforske ulike rom i de tre barnehagene, med utgangspunkt i undervisningsvideoer, 360°simulatorer og forslag
til refleksjonsspørsmål.
– Vi har
også skrevet noen fagtekster som kan sette i gang ytterligere refleksjon, og til
hvert av temaene; «barnehagens innerom», «uterom» og «utvida rom», er det laget
oppdrag som man kan løse.
Utforsket
teknologiers mulighetsrom
Annonse
– Vi landet
på å bruke vanlig film til det meste av opptakene og interaktive 360°stillbilder
med «hotspots» og refleksjonsspørsmål som utgangspunkt for utforsking i et
virtuelt praksismiljø, sier Runestad.
Hun forteller
at de først var innom ideen om en interaktiv ressurs med avatarer.
– Denne teknologien
var dessverre utenfor vår rekkevidde, både på grunn av kostnader og
tilgjengelig kompetanse. Vi har likevel fått utforske ulike teknologiers
mulighetsrom. Blant annet gjennomførte vi en utprøving av 360°videoens
muligheter og begrensninger. Erfaringene fra denne utprøvingen er at det er mye som er mulig, men at det i noen tilfeller er andre typer mediering og teknologier som er mer hensiktsmessig.
– På et tidspunkt, og for gitte
situasjoner tror vi likevel at denne teknologien kan være verdifull i
barnehagelærerutdanningen, men at det fremdeles gjenstår noen utfordringer både
på produksjonssiden og brukersiden.
– Et
supplement
Runestad understreker
at øvingsverktøyet de har laget ikke kan erstatte tradisjonelle praksisopphold.
– Men det kan
være et praksisnært supplement til annen undervisning. Dessuten vil det kunne
være en ressurs for praksisfeltet. For eksempel for barnehager som ønsker å
reflektere rundt egen praksis knyttet til den pedagogiske bruken av barnehagens
fysiske miljø, sier hun.
– Det gir
noen verktøy til å reflektere over de valgene man gjør når man skal
tilrettelegge det fysiske miljøet, enten inne, ute eller når man går på tur. Tanken
er at ressursen skal bidra med kunnskap og refleksjon i møte med praksis.
Ressursen finnes
nå på både norsk og engelsk.
– Den er åpen
og tilgjengelig for alle som ønsker å ta den i bruk, sier Runestad.
Hun
forteller at de skal prøve ut ressursen i undervisning på en av fordypningene for barnehagelærerstudentene i april.
Internasjonalt
samarbeid
Arbeidet med den digitale ressursen er en del av et større samarbeidsprosjekt mellom
Universitetet i Stavanger, Universitat Autonoma de Barcelona i Spania og
Linköping Universitet i Sverige.
Runestad forteller
at de ønsker å utvide ECTE-DigiTools-prosjektet, og at de har søkt om Erasmus+-midler
til dette arbeidet.
– For dette
internfinansierte prosjektet, som vi anser som både et selvstendig prosjekt og
som en pilot for det større samarbeidsprosjektet, har det innholdsmessige
temaet vært barnehagens fysiske miljø. Lignende opplegg for typiske
samhandlingsarenaer som måltidsituasjon, høytlesing, ulike typer frilek og
pedagogiske aktiviteter samt tematikker knyttet til interkulturelle praksiser,
ønsker vi å utvikle i et større prosjekt sammen med våre ECIU-partnere. Da
gjerne også med innslag av 360°video, forteller hun.
– Målet er å
kunne tilby et knippe åpne ressurser til barnehagelærerutdanninger
internasjonalt, samt å kunne iverksette felles studiepoenggivende mikrokurs, der de digitale
ressursene vil være sentrale, utdyper Runestad på uis.no.