Fjørtoft er
utdannet barnehagelærer og har master i barnehagepedagogikk. Hun er redaktør
for fagtidsskriftet Barnehagefolk og forfatter av bøkene Læringens ville
veier – Etiske møter i barnehagen og Perlet furunål. En innføring i
barns lek.
Nylig var
hun på Nordiske Impulser i regi av Utviklingsforum for å snakke om hvordan man
kan møte rammeplanens krav til en lekende praksis i barnehagen.
– Jobber du
i barnehage, da skal du leke! Dette står svart på hvitt i forskriften vår,
innleder Fjørtoft.
Lek er barns
måte å signalisere hvordan de vil være en medborger i denne verden på – deres
viktigste uttrykksform, påpeker hun.
– Vi er
forpliktet til å verne om leken, gjennom barnehageloven og FNs barnekonvensjon.
Fjørtoft trekker
frem FNs kommentar til artikkel 31 i barnekonvensjonen som handler om barns
rett til lek. Der står det følgende: «De viktigste kjennetegnene til lek er
moro, usikkerhet, utfordring, fleksibilitet og ikke-produktivitet.»
– I
rammeplanen er heldigvis lekens posisjon tydelig. I utkastet som ble sendt på
høring i 2016 opplevdes det imidlertid ikke så selvsagt at lekens tradisjon
fortsatt skulle være ivaretatt i rammeplanen. Det måtte en profesjonskamp til,
hvor hele profesjonen sto opp for barns rett til lek og fikk gjennomslag for
noen helt vesentlige punkter. Det gjør at vi i dag kan stå med rammeplanen i
hendene og være ganske stolte, sier hun.
–
Profesjonelle barnehageansatte leker
Da gjeldende
rammeplan kom i 2017 var det flere som ga uttrykk for at den inneholdt for
mange «skal-punkter» som legger føringer for personalets arbeid. Fjørtoft kan
være enig i at det er mange skal-punkter, men akkurat når det kommer til
lek-kapittelet synes hun det bare er en glede å lese disse punktene.
– Leken skal
ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Slik
lyder første setning i lek-kapitlet i rammeplanen. Dette bør være helt
avgjørende for alle prioriteringer og valg vi tar i barnehagen, sier Fjørtoft.
– Hvis
barnehagen skal bidra til at alle barn får oppleve glede, humor, spenning og
engasjement gjennom lek, slik det står i rammeplanen, må de ansatte inneha en
lekenhet og bruke leken som inngang til barna, understreker hun.
– Tett på
Skal man få
innsikt i hva barn er opptatt av, interessert i, hvordan de lærer og hvordan de
utvikler seg sosialt, må man også vite noe om hvem de er som lekere, mener
Fjørtoft.
– Og skal vi
vite noe om hvem de er som lekere, så må vi finne ut hva de leker, bli kjent
med deres lekende uttrykk og hvordan de leker. Da må vi være tett på leken og
delta i den.
– Dette er
ikke alltid like lett. For mange kan det være vanskelig å slippe seg løs i
leken og la barnas lekende initiativer lede an. Enda mer utfordrende er det
kanskje å skulle delta i barnas lek fysisk og kroppslig. Like fullt mener jeg
ansatte er forpliktet til denne deltakelsen, og jeg tror det ligger et enormt
pedagogisk potensial her. Heldigvis er alt dette noe det går an å øve på! sier
Fjørtoft.
Uforutsigbart
Deltar man i
leken, helt oppriktig, så er det også uunngåelig at vi tramper over i etikkens
uforutsigbare verden, påpeker Fjørtoft.
– I leken,
som i etikken, finnes det ingen fasit. Ingen oppskrift som viser hvilke
konsekvenser handlingen jeg gjør nå får for barnet eller barnegruppa.
– Vi kan
aldri vite på forhånd, vi er nødt til å prøve oss frem – det jeg kaller for
lekende improvisasjon. Men vi improviserer ikke uten forberedelser. Utdanningen
vår, erfaringene, verdiene og holdningene våre, alt dette ligger i bunn. For å
kunne improvisere må man gjøre grundige forberedelser, sier hun.
– Leken
er vårt viktigste arbeidsverktøy
«Personalet
skal fremme et inkluderende miljø der alle barna kan delta i lek og erfare
glede i lek» står det i rammeplanen.
Fjørtoft
tror det ligger et uforløst pedagogisk potensial i barnehageansattes deltakelse
i lek når det kommer til arbeid med inkludering, ekskludering, mobbing og
krenkelser.
– Jeg har
hørt om flere barnehager som har «lekeregler», som skal fremme inkludering i
barnehagen. For eksempel at hvis ett barn kommer bort til en gruppe og spør om
å få være med på leken, så må man si ja. Hvis to eller flere barn spør om å få
være med kan man si nei, ettersom barna som ønsker å være med i leken i så fall
kan leke med hverandre.
Fjørtoft
synes slike regler er problematiske.
– Ikke fordi
jeg er uenig i regelen i seg selv, men fordi det ansvarliggjør barna og ikke de
ansatte. De ansatte får på en måte en liten pause fra profesjonsetikken fordi
barna har en regel de kan styre etter.
– Ansatte i
barnehager med slike lekeregler forteller meg om barn som tilkaller hjelp når
reglene blir brutt. For eksempel at man får nei selv om man kommer bort til
leken alene. Da blir plutselig konfliktsituasjonen dratt vekk fra det egentlige
problemet – fra ekskludering i leken til at det er regelen som ikke har blitt
overholdt. Når barna går til de ansatte for hjelp, presenterer de også bare den
overfladiske delen av problemet: «De sa nei». Istedenfor å sette ord på det
faktiske problemet: «Jeg får ikke være med i leken».
– Dette gjør
problemløsningen til den ansatte lettere. Man trenger egentlig ikke å bruke
sitt profesjonelle skjønn. Istedenfor å tørre å gå inn i det som er ubehagelig
– for det er ubehagelig når barn ikke får være med i lek – kan vi lene oss på
at vi har en regel som må følges.
Fjørtoft
peker på at et av underpunktene i rammeplanens lek-kapittel sier at personalet «skal
veilede barna hvis leken medfører uheldige samspillsmønstre».
– Slike
situasjoner oppstår hver dag og de krever mye av oss som profesjonelle. Men
hvis du leker mye med barna, er tett på og deltar med hele deg og all din
kunnskap, så har både barna og du selv et mye bedre utgangspunkt for å løse opp
i vonde situasjoner i lek.
Hestemammaen
Under
konferansen forteller Fjørtoft om en lek hun selv var med i for noen uker
tilbake. Hun hadde rollen som hestemamma og barna vekslet mellom å være
dyrepassere og føll. Fjørtoft gikk rundt på alle fire, mens dyrepasserne samlet
«høy» som hun skulle spise. Barna red på hestemammaen, og hestemammaen tok vare
på føllene sine. Hun strøk mulen mot dem og vrinsket nattasanger.
– Vi var en
gjeng på syv-åtte stykk, og så skjedde det som ofte skjer når ansatte deltar i
lek. Flere barn kommer til etter hvert. De som var med fra start er vant til å
leke med meg. De vet at jeg er med på ordentlig og henga seg raskt til
liksomverdenen vi skapte sammen.
– Noen av de
andre barna har ikke lekt like mye med meg. Og det var som om de brukte all sin
kapasitet på å forstå hva som skjedde. De holdt seg hele tiden i nærheten av
leken, de observerte meg og lekens forløp, men de deltok ikke aktivt. De prøvde
liksom å finne ut av: Er det sant at hun faktisk leker eller er hun riv
ruskende gal? Da blir jobben min å overbevise dem om at jeg leker, sier
Fjørtoft.
– Jo flere
barn jeg kan få med inn i en slik lek, jo bedre. Desto flere pedagogiske
muligheter har jeg til å spille på barnas styrker, koble sammen barn som
vanligvis ikke leker sammen og til å utfordre barna og gi dem nye
mestringsopplevelser med leken som arena.
Rammeplanen
sier også at personalet skal være bevisste på og vurdere egen rolle og
deltakelse i barns lek, minner Fjørtoft om.
– Dette må
vi øve oss på hver dag. Når er det hensiktsmessig at jeg har en sentral rolle i
leken? Når bør jeg innta en mer passiv posisjon og når skal jeg holde meg unna?
Overdriver
lekesignalene
Under
foredraget forteller Fjørtoft om hva hun gjør for å overbevise barn som er litt
usikre på om de skal hengi seg til leken.
– Jeg bruker
min kunnskap om lek. Jeg overdriver mine lekesignaler for å tydeliggjøre det
lekende uttrykket. Bruker mimikk og kropp for å ufarliggjøre situasjonen.
Smiler litt ekstra og veksler tydeligere mellom lekestemmen og min vanlige
stemme. Jeg tar i bruk lekeinvitasjoner som jeg vet barna kjenner fra før.
– I leken
kan jeg inkludere, støtte og veilede barn på en helt annen måte enn jeg kan som
«bare» voksen barnehagelærer, sier hun.
Rammeplanen
legger vekt på at personalet skal ta initiativ til lek og aktivt bidra til at alle
kommer inn i leken, påpeker Fjørtoft.
– Som
hestemamma kan jeg møte barn som vanligvis utagerer mye – som er vant til
negativ tilsnakk eller irettesettelser – på et annet grunnlag, for i leken er
vi likestilte.
– I
hesteleken så jeg for eksempel hvordan et barn som er vant til tilsnakk uttrykte
med sitt kroppsspråk at han ventet på en irettesettelse fra meg også. Jeg så
hvor fri han ble da han skjønte at jeg var med i leken på hans premisser. Vi
hadde samme mål, at leken skulle vare lenge. Min bruk av hestestemmen ble et
signal til ham om at her er det trygt, vi leker.
– Som
dyrepasser fikk barnet også vist sine ressurser. For det er ofte i leken at
barn får vist hvem de er. Guttens kreative sider og evne til empati og omsorg
kom virkelig frem. Han passet på at jeg aldri gikk tom for høy og strøk meg
forsiktig over manen, forteller Fjørtoft.
Trygt rom
Personalet
skal observere, analysere, støtte, delta i og berike leken på barnas premisser,
sier rammeplanen.
– Når man
ser denne hesteleken fra utsiden, kan man kanskje tenke at jeg er en litt
merkelig voksen. Hvis man ikke forstår hvordan jeg observerer, støtter,
vurderer og reflekterer pedagogisk underveis i denne leken eller man ikke
forstår de faglige begrunnelsene som ligger bak deltakelse i lek, er det lett å
avfeie meg som rar. Men hovedgrunnen til at jeg noen ganger blir sett på som
rar når jeg leker med barna i barnehagen, er faktisk at ikke flere av de
ansatte gjør det, sier Fjørtoft.
– Jeg synes
det er helt fint å leke, men det er ikke derfor jeg leker når jeg er på jobb
som barnehagelærer. Det er fordi det er en del av mitt profesjonelle ansvar og
fordi man kan få et viktig innblikk i barns liv og verden.
Hun har flere
ganger opplevd at barn har fortalt henne alvorlige ting mens de har lekt.
– Dette
viser hvor trygt dette lekerommet kan være for barn. Hvis flere barnehagelærere
får gjøre seg slike erfaringer, tror jeg det vil være en motivasjon til å leke
enda mer, sier Fjørtoft.