Hva betyr det å være mann i barnehagen?

Slik svarer 7 menn i farta.

Publisert Sist oppdatert

Fagsamlingen «Menn i farta» tiltrakk seg nylig et 70-talls deltakere på Teveltunet fjellstue i Meråker, under fellesnevneren at de er menn som jobber i barnehage i Trøndelag.

På programmet sto bålet som pedagogisk arena, eksempler på superbra bevegelser i lek, mat og kosthold i barnehagen og på tur – og superkrefter i teori og praksis.

Fagsamlingen kom til i samarbeid mellom Statsforvalteren i Trøndelag, representanter fra praksisfeltet, Nord universitet og DMMH.

Men hva betyr det egentlig å være mann i barnehagen?

Barnehage.no stilte spørsmålet til flere. Her er svarene vi fikk:

Bernt Aaknes (33), Åfjord
Styrer, Stoksund oppvekstsenter

– Omsorg, trygghet og et fang å sitte i er viktig. Det har ikke noe å si om man er kvinne eller mann. Det er artig å se utviklingen til ungene, og være med å gi dem en pekepinn på verdiene det er viktig å tilegne seg. Være med å skape robuste barn, bygge opp selvbilde og selvtillit – og være en god rollemodell. Det er ikke alle som har en mann i livet sitt.

Bjørn Bakken (40), Trondheim
Pedagogisk leder, Majorstuen barnehage

– Vi er en minoritet. En viktig del av det mangfoldet som ungene skal møte. En minoritet i et lavtlønnsyrke og lavstatusyrke. Jeg mener absolutt at vi har en plass i et barns oppvekst. Det å komme hit og møte andre i samme posisjon og dele erfaringer, gjør noe med motivasjonen.

Arve Husby (33), Oppdal
Barnehagelærer, Pikhaugen barnehage

– Det varierer fra person til person. Jeg tror det er viktig for unger å ha et mannlig forbilde, og jeg tror menn har en annen form omsorg og væremåte med unger til tider. Og så er det forskjell fra mann til mann og kvinne til kvinne. Ikke alle barn har en mann hjemme, og det kan være greit for barn å se at menn er forskjellige og kvinner er forskjellige. Det er stereotypier man ofte får høre, om hvem som er best på hva, men barna vet hvem de skal spørre og kommer til den voksne som er best på det de trenger hjelp med.

Einar Rein (58), Stadsbygd
Barne- og ungdomsarbeider, Fembøringen barnehage

– For meg betyr det å ha en jobb jeg trives med der jeg får arbeide med unger og være mye ute. Ingen dag er lik. Jeg møter stadig nye utfordringer, og hjelper unger med forskjellige utfordringer. Jeg har vært bonde før, og er ikke skapt for å sitte på kontor. Jeg er ikke i barnehagen fordi jeg er mann, men skjønner at jeg er en viktig rollemodell, så ungene ser at det går an. Vi skal ikke så veldig mange år tilbake før menn som gjorde bleieskift og tok ut pappaperm var et uvanlig syn. Jeg tror vi menn tør tillate mer av diverse ting, som for eksempel boltrelek.

Ingar Arne Aae (39), Levanger
Pedagogisk leder, Espira Casa Musica barnehage

– Jeg opplever at det er så åpent og fritt og så mange typer barnehager og praksiser, at man kan tilføre litt det man vil. For min del er det musikken. Jeg kan bruke det jeg føler jeg er god på og kan, i samspill med andre. Menn som jobber i barnehage, opplever at de møter stereotypier. For eksempel forventninger om at man skal være vaktmester, ikt-ansvarlig og hjelpe til med løfting. Da er det litt vårt ansvar å bekjempe de stereotypiene også. I barnehagen min er vi bestemt på at alle gjør mye av de samme praktiske oppgavene.

Ola Brurok (30), Trondheim
Barnehagelærer, Valset barnehage

– Uavhengig av kjønn er du som voksen en rollemodell for barna. Du følger deres utvikling og er en påvirkningskraft. Kjønn har sikkert betydning, men vi jobber mot samme mål. Alle har ulike erfaringer og interesser, og hver enkelt har sin egen påvirkningskraft.

Victor Tranås (34), Hitra
Pedagogisk leder, Knarrlagsund oppvekstsenter

– Jeg synes det er viktig at alle i barnehagen skal få være seg selv, med personlighet, interesser og væremåte. Vi som jobber der tar imot unger, som er noe av det skjøreste samfunnet har. Og unger er forskjellige. Jo større mangfold – også gjerne i etnisitet, bakgrunn og arbeidserfaring – dess større er muligheten for at hvert enkelt barn blir sett. Og så handler det om å ha respekt og anerkjenne at vi er forskjellige, og ikke nødvendigvis være enige i alt, men «gå i lag». Menn har en viktig rolle i barnehagen, fordi det er få av oss, men vi er ikke viktigere enn kvinnene som arbeider i barnehage.

Konferansier og programkomitemedlem Ingar Arne Aae ønsker deltakerne velkommen i Meråker.
Kim Andre Langås fra Klæbu barnehage steker Laejpie, under programposten «det mytiske bålet».
Ståle Almåsbro, Henrik Berger og Jon Asle Boine Somby snakket om bålet som pedagogisk arena, ilden som appellerer til urinstinkter, om dolla i samisk kultur, og den samiske avdelingen ved Ferista friluftsbarnehage i Trondheim.
Deltakerne tok del i praktiske eksempler på lek som kan engasjere hele kroppen for både voksne og barn.
Fagsamlingen for menn som jobber i barnehage i Trøndelag, samlet cirka 70 deltakere.
Powered by Labrador CMS