– Vi skal vise barna at vi har sett dem, og at vi kjenner dem godt, sier pedagogisk leder Freddy Henningsen og styrer Britt Helen Aavik.

Går ut barnehageporten med «vitnemål» i hånden

– Vi håper dette er noe barna kan hente frem igjen når de blir eldre, som kan bidra til at de husker barnehagetiden enda bedre, sier styrer Britt Helen Aavik i Hagehaugen barnehage.

Publisert Sist oppdatert

For de andre barna i barnehagen har du vært en magisk lekevenn. Spesielt for lillesøsteren din som du har fått vært mye sammen med. En gang det var et papphus på Lillestua, lekte dere inne i huset. Dere snakket et annet språk sammen – og det hørtes ganske engelsk ut, og dere fikk fullstendig tullfliren. Dere lo så dere nesten ikke klarte å puste, og vi hørte dere over hele barnehagen. Alle andre begynte også å le for den trillende latteren deres var så smittende.

Å leke er det beste du vet. Om vi spør om du vil være med og hjelpe til med noe ser du på oss og sier, «Nei, jeg tror jeg heller vil leke». Du kan være ganske full av tull og tøys, og humor har du massevis av, men du kan også bli sint og lei deg dersom noe oppleves som ugreit. Du har blitt veldig god på å bruke ord og fortelle oss hvorfor du er sint eller lei deg. Det er vi glade for.

Slik lyder et utdrag fra et av vitnemålene ansatte i Hagehaugen barnehage har skrevet i løpet av de siste årene.

– Vi vil at barna skal få med seg noe fra barnehagen som kan være med på å forsterke deres positive sider, som også tar opp litt humoristiske episoder og personlighetstrekk vi har sett i løpet av årene de har gått her, sier styrer Britt Helen Aavik.

Det handler altså ikke om å sette karakterer ut fra faglige prestasjoner, slik som i vitnemål delt ut ved endt skolegang.

– Det er rett og slett et vitnemål på hva vi har opplevd med barna. Hvordan vi opplever dem som personer, og hva de har av gode egenskaper og iboende godhet i seg, sier pedagogisk leder Freddy Henningsen.

– Kan ta det frem igjen senere

Hvert år inviterer barnehagen i Lillehammer til et stort «taco-party» før sommerferien. Da får barna som skal begynne på skolen utdelt hver sin pappeske fylt med kunst de har laget gjennom barnehagetiden, et krus med barnehagens visjon på, og ikke minst – «vitnemålet» sitt.

– Familiene går hver for seg og ser igjennom alt som er i pappesken, og så leser foreldrene opp teksten vi har skrevet for barnet sitt. Det er en fin og privat stund for familiene. Ganske magisk, egentlig. Vi ser at noen barn blir veldig stolte og at mor og far ofte tar til tårene, forteller Aavik.

Barna forstår kanskje ikke alle ordene i dag, men det vil de på sikt, påpeker styreren.

– Vi vet at mange barn finner frem denne teksten senere, og vil at mamma og pappa skal lese for dem. Eller at de leser den selv når de har lært å lese. Vi håper også at dette er noe de kan hente frem igjen når de er voksne, som kanskje kan bidra til at de husker barnehagetiden sin enda bedre.

Barna får også hver sin pappekse med minner fra barnehagetiden.

Barnehagens grunnpilarer

Tidligere fikk barna som skulle begynne på skolen en perm med tegninger og bilder fra tiden deres i barnehagen, opplyser styreren.

– Disse var ganske ressurskrevende å sette sammen, samtidig som de ikke egentlig sa så mye om barnas personlighet eller de gode egenskapene de er i besittelse av.

Et felles ønske hos personalet om å fremheve disse egenskapene, fikk dem til å endre praksis for syv-åtte år siden.

– Avskjedsbrevene – som vi opprinnelig kalte dem – var ganske like de første årene, men beskrev barnas ulike styrker. Etter hvert har de blitt mye mer individualiserte, sier Aavik.

Målet er at grunnpilarene i barnehagen – omsorg, lek, læring og danning – skal lyse igjennom i det som skrives til hvert barn.

– Vi skal vise barna at vi har sett dem, og at vi kjenner dem godt. At vi har gitt dem omsorg, og at vi ser at de også er omsorgsfulle. Vi fremhever lekekompetansen deres gjennom å nevne ulike episoder der de har lekt. Det står også noe om hva de har av ferdigheter, samt hvem vi ser at de har utviklet seg til å bli, forteller styreren.

– I og med at vi er første trinn på utdanningsstigen, gikk det etter hvert opp for oss at det er som om de får sitt første vitnemål, legger hun til.

Derfor begynte de å kalle det for nettopp det.

Tas på fersken i å gjøre gode gjerninger

Pedagogisk leder Freddy Henningsen forteller at man i Hagehaugen barnehage jobber etter SMART-metodikken, hvor S står for styrkefokus, M for medvirkning, A for anerkjennelse, R for relasjoner og T for trening. Målet er å skape fellesskap der alle barn og ansatte opplever tilhørighet, livsglede og håp.

Henningsen sier personalet er opptatt av å ta barna på fersken i å gjøre gode gjerninger.

– Å jobbe SMART-basert handler om å se styrkene til hver enkelt, og gi anerkjennelse for det. Det er grunntanken i vårt daglige arbeid, som vi også ønsker å fremme i «vitnemålet».

– For et privilegium!

Aavik og Henningsen mener det er svært verdifullt for personalet å skrive en personlig tekst til hvert barn.

– Det er en veldig fin prosess å utarbeide disse vitnemålene. Når vi skriver om det vi har opplevd sammen med barna, gir det oss en bekreftelse på at vi har oppfylt mandatet vårt – at vi har sett dem. Vi blir også minnet på hvor fantastisk denne jobben er. For et privilegium det er å få følge disse små barna fra første dagen vi hilser på dem, til de går ut porten for siste gang – og alt som har vært imellom der, sier Aavik.

Nå gleder de seg til årets taco-party den 12. juni, der de skal markere at barnehagetiden har kommet til en ende for de eldste barna.

– Hvordan blir det å ta farvel?

– Det er alltid tøft å ta farvel med barna, og vi håper jo inderlig at alle sammen skal være rustet til å kunne oppleve samme trygghet, tilhørighet og mestring i skolen som de har opplevd i barnehagen, sier Aavik.

Powered by Labrador CMS