– Vi skal vise barna at vi har sett dem, og at vi kjenner dem godt, sier pedagogisk leder Freddy Henningsen og styrer Britt Helen Aavik.Foto: Hagehaugen barnehage
Går ut barnehageporten med «vitnemål» i hånden
– Vi håper dette er noe barna kan hente frem igjen når de blir eldre, som kan bidra til at de husker barnehagetiden enda bedre, sier styrer Britt Helen Aavik i Hagehaugen barnehage.
For de andre barna i barnehagen har du vært
en magisk lekevenn. Spesielt for lillesøsteren din som du har fått vært mye
sammen med. En gang det var et papphus på Lillestua, lekte dere inne i huset.
Dere snakket et annet språk sammen – og det hørtes ganske engelsk ut, og dere
fikk fullstendig tullfliren. Dere lo så dere nesten ikke klarte å puste, og vi
hørte dere over hele barnehagen. Alle andre begynte også å le for den trillende
latteren deres var så smittende.
Å leke er det beste du vet. Om vi spør om du
vil være med og hjelpe til med noe ser du på oss og sier, «Nei, jeg tror jeg
heller vil leke». Du kan være ganske full av tull og tøys, og humor har du
massevis av, men du kan også bli sint og lei deg dersom noe oppleves som
ugreit. Du har blitt veldig god på å bruke ord og fortelle oss hvorfor du er
sint eller lei deg. Det er vi glade for.
Slik lyder et utdrag fra et av vitnemålene ansatte i
Hagehaugen barnehage har skrevet i løpet av de siste årene.
– Vi vil at barna skal få med seg noe fra barnehagen som
kan være med på å forsterke deres positive sider, som også tar opp litt
humoristiske episoder og personlighetstrekk vi har sett i løpet av årene de har
gått her, sier styrer Britt Helen Aavik.
Det handler altså ikke om å sette karakterer ut fra
faglige prestasjoner, slik som i vitnemål delt ut ved endt skolegang.
– Det er rett og slett et vitnemål på hva vi har opplevd
med barna. Hvordan vi opplever dem som personer, og hva de har av gode
egenskaper og iboende godhet i seg, sier pedagogisk leder Freddy Henningsen.
– Kan ta det frem igjen senere
Hvert år inviterer barnehagen i Lillehammer til et stort
«taco-party» før sommerferien. Da får barna som skal begynne på skolen utdelt
hver sin pappeske fylt med kunst de har laget gjennom barnehagetiden, et krus
med barnehagens visjon på, og ikke minst – «vitnemålet» sitt.
– Familiene går hver for seg og ser igjennom alt som er i
pappesken, og så leser foreldrene opp teksten vi har skrevet for barnet sitt. Det er en fin
og privat stund for familiene. Ganske magisk, egentlig. Vi ser at noen barn
blir veldig stolte og at mor og far ofte tar til tårene, forteller Aavik.
Barna forstår kanskje ikke alle ordene i dag, men det vil
de på sikt, påpeker styreren.
Annonse
– Vi vet at mange barn finner frem denne teksten senere,
og vil at mamma og pappa skal lese for dem. Eller at de leser den selv når de
har lært å lese. Vi håper også at dette er noe de kan hente frem igjen når de
er voksne, som kanskje kan bidra til at de husker barnehagetiden sin enda
bedre.
Barna får også hver sin pappekse med minner fra barnehagetiden.Foto: Hagehaugen barnehage
Barnehagens grunnpilarer
Tidligere fikk barna som skulle begynne på skolen en perm
med tegninger og bilder fra tiden deres i barnehagen, opplyser styreren.
– Disse var ganske ressurskrevende å sette sammen,
samtidig som de ikke egentlig sa så mye om barnas personlighet eller de gode
egenskapene de er i besittelse av.
Et felles ønske hos personalet om å fremheve disse
egenskapene, fikk dem til å endre praksis for syv-åtte år siden.
– Avskjedsbrevene – som vi opprinnelig kalte dem – var
ganske like de første årene, men beskrev barnas ulike styrker. Etter hvert har
de blitt mye mer individualiserte, sier Aavik.
Målet er at grunnpilarene i barnehagen – omsorg,
lek, læring og danning – skal lyse igjennom i det som skrives til hvert barn.
– Vi skal vise barna at vi har sett dem, og at vi kjenner
dem godt. At vi har gitt dem omsorg, og at vi ser at de også er omsorgsfulle.
Vi fremhever lekekompetansen deres gjennom å nevne ulike episoder der de har
lekt. Det står også noe om hva de har av ferdigheter, samt hvem vi ser at de
har utviklet seg til å bli, forteller styreren.
– I og med at vi er første trinn på utdanningsstigen, gikk
det etter hvert opp for oss at det er som om de får sitt første vitnemål,
legger hun til.
Derfor begynte de å kalle det for nettopp det.
Tas på fersken i å gjøre gode gjerninger
Pedagogisk leder Freddy Henningsen forteller at man i
Hagehaugen barnehage jobber etter SMART-metodikken, hvor S står for styrkefokus,
M for medvirkning, A for anerkjennelse, R for
relasjoner og T for trening. Målet er å skape fellesskap
der alle barn og ansatte opplever tilhørighet, livsglede og håp.
Henningsen sier personalet er opptatt av å ta barna på fersken i
å gjøre gode gjerninger.
– Å jobbe SMART-basert handler om å se styrkene til hver
enkelt, og gi anerkjennelse for det. Det er grunntanken i vårt daglige arbeid, som vi også ønsker å fremme i «vitnemålet».
– For et privilegium!
Aavik og Henningsen mener det er svært verdifullt for
personalet å skrive en personlig tekst til hvert barn.
– Det er en veldig fin prosess å utarbeide disse
vitnemålene. Når vi skriver om det vi har opplevd sammen med barna, gir det oss
en bekreftelse på at vi har oppfylt mandatet vårt – at vi har sett dem. Vi blir
også minnet på hvor fantastisk denne jobben er. For et privilegium det er å få
følge disse små barna fra første dagen vi hilser på dem, til de går ut porten
for siste gang – og alt som har vært imellom der, sier Aavik.
Nå gleder de seg til årets taco-party den 12. juni, der de
skal markere at barnehagetiden har kommet til en ende for de eldste barna.
– Hvordan blir det å ta farvel?
– Det er alltid tøft å ta farvel med barna, og vi håper jo inderlig at alle sammen skal være rustet til å kunne oppleve samme trygghet,
tilhørighet og mestring i skolen som de har opplevd i barnehagen, sier Aavik.