Til nå har 1283 barnehager gjennomgått opplæringsprogrammet Stine Sofie Barnehagepakke.Foto: Getty Images
Opplever seg bedre rustet til å håndtere bekymringer om vold og omsorgssvikt
FHI har undersøkt effekten av «Stine Sofie barnehagepakke» og finner at barnehageansatte opplever seg bedre rustet til å håndtere bekymringer relatert til vold og overgrep mot barn. Det rapporteres også om økt tillit til andre tjenesters evne til å hjelpe.
Stine Sofie
Barnehagepakke er et opplæringsprogram for barnehageansatte, utformet for å
styrke deres evne til å identifisere og håndtere vold, overgrep og omsorgssvikt
mot barn.
Programmet
består av tre heldagssamlinger basert på en «train-the-trainer»-modell, hvor minst
to representanter fra hver barnehage får opplæring og deretter viderefører
kunnskapen til sine kolleger.
Målet er å gi alle ansatte økt handlingskompetanse når bekymringene for et barn stiger.
Fersk
evaluering
I 2020 ble om
lag 300 barnehager i Nordland, Oslo, Viken og Agder de første til å få opplæring
gjennom Barnehagepakka. Den gang som en del av Barnas verneombud-satsingen til
PBL (Private Barnehagers Landsforbund).
Siden har
ytterligere 1000 barnehager gjennomgått opplæringsprogrammet.
På oppdrag
fra Stine Sofies Stiftelse har Folkehelseinstituttet (FHI) nå evaluert effekten
av tiltaket.
– Evalueringen
viser at Barnehagepakka bidro til å styrke de ansattes kunnskap om vold og
omsorgssvikt. Opplæringsprogrammet ga dem også bedre personlige forutsetninger
for å håndtere bekymring om vold og omsorgssvikt, uttaler seniorforsker i FHI,
Lasse Bang, i en pressemelding fra instituttet.
Tiltaksleder
Erik Oksavik i Stine Sofies Stiftelse er glad for resultatene:
– Det føles
så enormt godt å få bekreftet at Stine Sofies Barnehagepakke har en positiv
effekt på deltakere og deres ansatte, uttaler han i en pressemelding fra
stiftelsen.
Annonse
Om evalueringen:
Barnehagepakka er levert av Stine Sofies Stiftelse, og evalueringen er gjennomført av forskere ved Folkehelseinstituttet (FHI).
Studien
er det man kaller en randomisert kontrollert studie (RCT), som undersøker effekten av et tiltak. En randomisert kontrollert studie gjennomføres ofte på to grupper der deltakerne fordeles tilfeldig i en intervensjonsgruppe (som mottar intervensjonen) og en kontrollgruppe (som ikke mottar intervensjonen).
Studien
viser at Barnehagepakka har positiv effekt på fire av fem mål: 1) kunnskap, 2) personlige
faktorer, 3) tro på systemet, og 4) handlingsbarrierer. Det ble ikke vist
effekt på 5) barnehagekultur som omhandler åpenhet og støtte internt i barnehagen.
Evalueringen
er finansiert av Stine Sofies Stiftelse gjennom midler de er tildelt av
Gjensidigestiftelsen.
Mulige barrierer
Barnehageansatte
utgjør den faglige gruppen med de beste forutsetningene for å avdekke og
rapportere vold, overgrep og omsorgssvikt mot barn i barnehagealder, påpeker
FHI.
– Det er
flere grunner til at barnehageansatte kan oppleve det som utfordrende å
håndtere bekymringer om vold og omsorgssvikt, sier seniorforsker Lasse Bang.
Det kan
skyldes mangel på kunnskap og kompetanse, frykt for å gjøre vondt verre,
mistillit til barnevernet, og tvil på egen evne til å håndtere og avdekke, trekker
han frem.
En tidligere
studie publisert av FHI, basert på data fra evalueringen av Barnehagepakka,
viste at særlig frykt for negative konsekvenser for barnet er en barriere for å
håndtere og melde fra om bekymringer knyttet til vold og omsorgssvikt.
Disse funnene
understreker betydningen av kompetansehevingstiltak for å redusere usikkerhet
og styrke ansattes trygghet i å handle ved bekymringer, skriver FHI.
– Viktig
at barnevernet deltar
«Svikt og
svik»-utredningen fra
2017 avdekket at en del utsatte barn ikke fikk hjelp på grunn av mangel på
samarbeid mellom hjelpeinstansene. Derfor er lokalt barnevern også invitert med
i opplæringen som de barnehageansatte får, opplyser Erik Oksavik i Stine Sofies
Stiftelse.
Her får de ansatte blant annet høre at under én prosent av henvendelsene til barnevernet fører til fremmet sak
om omsorgsovertakelser. Hjelpen går mest til foreldrene, og da som råd og
veiledning, avlastningstiltak og støttekontakt.
– Det er
viktig at lokalt barnevern og barnehageansatte blir kjent med hverandre.
Barnehagepakka er en møteplass som trygger og bygger evne til å samhandle.
Målet er ikke flest mulig bekymringsmeldinger, men at det meldes når det er
riktig. Da er det lurt å snakke sammen og drøfte prosessen videre, sier Oksavik.
Seniorforsker i FHI, Lasse Bang.Foto: Privat
Bedre
forutsetninger for å handle ved bekymring
FHI har evaluert
effekten av Barnehagepakka gjennom en randomisert kontrollert studie. Studien
omfattet 1363 ansatte fra 163 barnehager i Vestfold, Telemark og Innlandet,
hvor halvparten mottok opplæringen og halvparten fungerte som kontrollgruppe.
Effektene av opplæringsprogrammet
ble målt på fem primære utfallsmål: Kunnskap, personlige faktorer, tro på
systemet, barnehagekultur, og handlingsbarrierer.
Det ble gjort
målinger på tre ulike tidspunkt: Før opplæringen, rett etter opplæringen og
fire til seks måneder senere.
Tre hovedfunn
peker seg ut, ifølge FHI:
Økt
kunnskap: Ansatte som
deltok i Barnehagepakka rapporterte økt selvopplevd kunnskap om vold, overgrep
og omsorgssvikt.
Styrket
tro på systemet:
Ansatte hadde større selvrapportert tillit til at systemet håndterer saker om
vold, overgrep og omsorgssvikt på en god måte.
Bedre
forutsetninger for å handle ved bekymring: Opplæringsprogrammet bidro til at ansatte opplevde seg
bedre rustet til å håndtere bekymringer om vold, overgrep og omsorgssvikt.
De positive
endringene vedvarte i fire til seks måneder etter endt opplæring.
FHI fant også
at opplæringsprogrammet førte til mindre vanskeligheter med å følge opp
bekymringer om vold, overgrep og omsorgssvikt (handlingsbarrierer), men denne effekten var ikke like
robust som øvrige funn. Uten at det bekymrer Erik Oksavik i Stine Sofies
Stiftelse:
– Repetisjon
er viktig. Det er hovedgrunnen til at vi jobber med barnehagene slik at de får temaet
vold og overgrep inn i årshjulet. Da vedlikeholdes ferdighetene som rammeplanen
pålegger barnehagen, sier han.
Tiltaksleder Erik Oksavik i Stine Sofies Stiftelse.Foto: Kjell Inge Søreide
Ingen
effekt på samarbeid, åpenhet og støtte
Barnehagepakka
viste ingen forbedring på målet om «samarbeid, åpenhet og støtte» (barnehagekultur) blant
kolleger internt i barnehagen i relasjon til bekymringer for vold, overgrep og
omsorgssvikt.
Lasse Bang i FHI mener det kan ha noe å gjøre med de
deltakende barnehagene.
– Nullpunktmålingen viste at de 1363 ansatte i
barnehagene allerede var svært gode på kultur som samarbeid, åpenhet og støtte
internt. Det kan være én forklaring. At det var begrenset mulighet for
forbedring på dette området, sier han.
Forskerne
fant heller ingen effekt av Barnehagepakka på antall innsendte
bekymringsmeldinger til barnevernet.
Mulighet til å fortelle
En av de nærmere 1300 barnehagene som har vært igjennom Barnehagepakka, er Granåsen barnehage i Skien.
De ser verdien av å ha ansatte med god kompetanse på området.
– Opplegget er lagt opp med tre samlinger og tar oss gjennom alvoret på en lærerik
måte, vi får snakket sammen, får gjort oppgaver og blir
inspirert til å løse hjemmeleksene til neste gang, sier styrer Merethe Hyni
Kallestad i en pressemelding.
Hun forteller at de i gjennomføringen i barnehagen
har oppdaget forhold hos enkelte barn som de har vært nødt til å svare ut.
– Barnehagepakka
har hjulpet oss. Vi har hatt saker som vi har
vært nødt til å handle på. Dette
hadde nok ikke blitt oppdaget og håndtert om vi ikke hadde lært barna hva som
er lov og ikke, samt gitt dem muligheten til å fortelle, sier Kallestad.
Styrer Merethe Hyni Kallestad i Granåsen barnehage i Skien.Lisbeth Felida Aabjornsrod
– Evaluering
er viktig
I 2019 publiserte FHI en kartlegging over studier som undersøker effekten av opplærings- og informasjonstiltak for barn og unge for å forebygge og avdekke vold, overgrep og krenkelser. FHI fant da ingen slike studier utført i Norge eller de andre nordiske landene.
Seniorforsker Lasse Bang, mener at gode intensjoner ikke bør veie tyngre enn krav om effekt
når det gjelder opplæringsprogrammer som Barnehagepakka.
– Det er viktig
at slike programmer evalueres, slik at vi vet hva som fungerer og hva som ikke
gjør det, sier han.
Barnehagepakka
skal nå ut til flere kommunale og private barnehager i Agder, Alta, Østfold og
Telemark, opplyser Stine Sofies Stiftelse i pressemeldingen.