Han er styrer i Læringsverkstedet Presteheia barnehage i
Kristiansand med ansvar for 27 ansatte og 108 barn – og en av dem som følger
spent med på prosessen fram mot nye regler for styring og finansiering av
private barnehager.
– Først
og fremst vil jeg bare si at jeg er veldig positiv til barnehageavtalen på
Stortinget som blant annet slår fast at private barnehager skal ha forutsigbare
rammevilkår og en bærekraftig økonomi. Jeg mener også det er avgjørende for barnehagesektoren
at forslaget om å gi kommunene mulighet til å kutte plasser i private
barnehager er lagt bort, sier Aabel.
Likevel er han fortsatt avventende til hva som blir det
endelige resultatet og hvordan det til slutt vil påvirke Presteheias mulighet
til fortsatt å gi barna et godt barnehagetilbud.
Læringsverkstedet Presteheia barnehage i Kristiansand.Foto: privat
– Slik jeg leser høringsforslaget, ligger det ikke an til generell styrking av finansieringen til private barnehager, noe jeg mener burde
kommet på plass, sier han.
Når det er sagt, er ikke alt av det Kunnskapsdepartementet
nå har bedt om tilbakemelding på, som er dårlige ideer sett fra en styrers ståsted.
– Flere av endringene i reglene om driftstilskudd virker å
være ok, blant annet det om samtidig finansiering av nye krav og muligheten for
lokale tilleggstilskudd, sier Aaabel.
Utilstrekkelig for 7 av 10
Han er likevel klar på at det som foreslås om pensjon, er en stor utfordring.
Annonse
– Under dagens ordning for finansiering av pensjonstilskudd
er det 7 av 10 private barnehager i PBL som ikke får dekket de reelle pensjonskostnadene
sine gjennom driftstilskuddet. Et regnestykke fra PBL viser at
medlemsbarnehagene sannsynligvis er underfinansiert med mer enn 170 millioner
kroner på pensjon i år, påpeker Aabel.
Oversikten er hentet fra PBLs nettsider. Stiplet linje er barnehage.no sin illustrasjon av cirka hvor skillet går mellom barnehager som får dekket pensjonsutgifter helt over sjablong (venstre side) og ikke (høyre). Merk at sammenligningsgrunnlaget her er lønn i private barnehager, og at figuren må leses som en indikasjon.
Som barnehage.no tidligere har omtalt, skal det i teorien gå
an å få kostnadsdekning for pensjonsutgifter ut over 10% av kommunalt lønnsgrunnlag,
som er det private barnehager sjablongmessig mottar. I praksis innvilges slike søknader så sjelden at emnet er blitt
gjenstand for langvarig rettslig strid.
– Gjør det enda vanskeligere
– Skal det være likebehandling, må vi ha en velfungerende
søknadsordning for alle barnehager. De alternative forslagene som trekkes fram
kan potensielt gjøre det enda vanskeligere å få dekket våre reelle pensjonskostnader. Vi har i dag en pensjonsavtale som sikrer de ansatte hos oss en god pensjon.
Men det er en avtale som koster en god del og som vi er nødt til å få finansiering
for, sier Presteheia-styrer Aabel.
Etter hans mening er ikke forslagene om nye regler
for pensjonstilskudd gode nok.
– I stedet håper jeg regjeringen og Stortinget leter fram pensjonsmodellen
KS og PBL sammen har foreslått og er omforente om. Den vil gi barn, foreldre og
ansatte gode tilbud og vilkår, og legge til rette for godt samarbeid – ikke konflikter
– mellom kommunen og private barnehager.
Lover klar tilbakemelding
– Jeg, som styrer i Læringsverkstedet Presteheia barnehage,
er stolt av å kunne si at jeg leder en fantastisk barnehage med 27 utrolig
dyktige ansatte og 108 fantastiske barn. Barnehagen har cirka 20% menn, vi har
ansatte i alle aldre fra 20 årene til 60 årene – og alt imellom. Vi opplever et
veldig godt foreldresamarbeid og i 2023 fikk vi en overordnet tilfredshet av
foreldrene på 4,9 av 5 i den årlige foreldreundersøkelsen med over 93% svar. Vi
leverer god kvalitet og bidrar til at barn som går her får et helt nødvendig og
bra grunnlag for resten av livet. Men jeg ser at de økonomiske og politisk
styrte rammene for sektoren stadig blir verre og gjør driften vanskeligere.
Jeg kommer til å være tydelig i høringen og stoler på at politikerne vil sikre at de gode intensjonene i barnehageavtalen blir fulgt opp.
Sebastian H. Aabel
– Jeg kommer til å være tydelig i høringen og stoler på at
politikerne vil sikre at de gode intensjonene i barnehageavtalen blir fulgt opp,
sier Aabel.
Spiren Gardsbarnehage i Aurland kommune.Foto: Ingvild Ohnstad Stigen
300.000 av 600.000
Spiren Gardsbarnehage ligger postkortidyllisk til på tunet til Sogn Jord- og Hagebruksskule, langt inn i Sognefjorden. Barnehagen
har i år 16 barn fordelt på 24 plasser, ansatte i 5,4 årsverk inkludert vaktmester renhold og ekstra ressurser – og pensjonsutgifter på 619.483 kroner.
Pensjonstilskuddet den får, er på 303.392 kroner.
Det framgår av høringssvaret
daglig leder Eleanor Bjune Mead har sendt inn, på de to ulike metodene
Kunnskapsdepartementet skisserer for framtidig utmåling av tilskudd til pensjon
for private barnehager.
Spiren støtter verken alternativ 1 eller alternativ 2.
Årsak? Ingen av dem sørger for at barnehagen unngår
framtidig underdekning på pensjon.
Stor del av regnskapet
«Med et drifts- og kapitaltilskudd på 3.276.000 kr i 2024
utgjør et udekket beløp på 316.091 kr i pensjonsutgifter en stor del av vårt
regnskap», heter det i høringssvaret.
Året i år er ikke enestående. For 2023 søkte Spiren å få
dekket 548.687 kroner i pensjonsutgifter. Aurland kommune avslo. Nå håper Mead i
det minste å kunne få 108.900 etter klage.
I sitt svar til departementet legger hun ikke skjul på at
det er problematisk:
«Hva gjør vi med denne underfinansieringen? Skal et
framtidig regelverk for finansiering av private barnehager sikre likebehandling
og forutsigbarhet, er det svært viktig at dere har kunnskap om
underfinansieringen av pensjonsutgiftene».
Tilbudet til barna trues
Da barnehage.no spør hvilke konsekvenser det får at Spiren må bruke en tidel av sitt øvrige driftsgrunnlag på
pensjonsforpliktelser, peker Mead på barnas tilbud:
– Skal vi droppe å ta barna med i svømmehallen, fordi vi
ikke har råd? Som gårdsbarnehage har vi også kunnet tilby ridning. Skal vi
kutte ut den avtalen? Skal vi velge billigste alternativ for maten, i stedet
for gode, kortreiste råvarer fra lokale bønder og varm mat fra den tilrettelagte arbeidsplassen som vi
benytter i dag?
– Udekte pensjonskostnader gjør også at vi kan se oss nødt
til å legge oss tettere på bemanningsnormen. Vi må trolig nærmere 6 barn per
voksne, og få dårligere voksentetthet enn de kommunale barnehagene i Aurland. Vi må redusere vikarbruken og får ikke mulighet til å ta inn ekstra bemanning hvis det skulle være behov for litt ekstra ressurser i barnegruppa eller til spesielle aktiviteter.
Dessuten kan vedlikeholdet av barnehagen måtte reduseres, og
i langt større grad måtte gjøres på dugnad, legger hun til.
Systematisk over tid
For Spiren fører dagens regler med pensjonspåslag på 10
prosent av lønnsgrunnlaget i de kommunale barnehagene i hjemkommunen, til det daglig
leder beskriver som systematisk underfinansiering over tid.
Vi får driftstilskudd som bygger på den kommunale driften, med unntak av pensjon der vi får mye mindre enn både kommunen og vi faktisk har i kostnader.
Eleanor Bjune Mead
Ekstra urimelig kan det kjennes når man vet at gjennomsnittlig
brutto pensjonskostnad i landets kommunale barnehager de senere år har vært på godt
over 20 prosent av lønnsgrunnlaget (cirka 28 prosent i 2023).
– Vi får driftstilskudd som bygger på den kommunale driften, med unntak av pensjon der vi får mye mindre enn både kommunen og vi faktisk har i kostnader. Dermed må vi bruke hundretusener av kroner av det som egentlig skulle gått til tilbudet til barna for å betale for pensjonen. Og det problemet løser ikke noen av departementets to forslag. Hvor er da likebehandlingen? Undrer Mead.
På øvrige tema i høringen, har hun lite å utsette.
Er ikke blitt tatt med
Mens de politiske samtalene om «Barnehageavtalen» pågikk på
Stortinget i høst, utarbeidet kommunesektorens organisasjon KS og PBL, på
oppfordring fra partiene, et felles forslag til modell for finansiering av
pensjonsutgifter.
Da høringen ble sendt ut, var det ikke med.
– Det er ikke godt å si om dette er et rent arbeidsuhell fra
departementets side. Men vi synes det er rimelig at høringsinstansene blir
presentert for mest mulig relevant kunnskap når de skal si sin mening om saken,
sier administrerende direktør i Private Barnehagers Landsforbund, Jørn-Tommy
Schjelderup i en artikkel på interesse- og arbeidsgiverorganisasjonens egne nettsider.
– Undervurderer utgifter
Også han er tydelig på at de to alternativene som ble sendt
ut, ikke vil bidra til å rette opp underfinansiering.
PBL mener begge modellene undervurderer pensjonsutgiftene
i private barnehager og variasjonene i pensjonsutgifter, både fra
barnehage til barnehage og fra år til år.
– Dermed ivaretas ikke intensjonene i Barnehageavtalen om å
«legge til rette for at ansatte i private barnehager skal kunne ha likeverdige
pensjonsvilkår som ansatte i kommunale barnehager», sier Schjelderup.
Nå oppfordrer han flere til å peke på modellen KS og PBL har
jobbet fram sammen.
Dette er hva KS og PBL er blitt enige om når det gjelder finansiering av pensjonskostnader i private barnehager:
«KS og PBL ber om at det i arbeidet med tilskudd til pensjon vurderes en videreføring av nasjonal sjablong for pensjonstilskudd. Målet er å sikre likeverdig behandling av pensjonskostnader i private og kommunale barnehager, slik at pensjonskostnadene for de private dekkes oppad begrenset til tilsvarende kommunale kostnader.
KS og PBL er enige om at det i tillegg er viktig å få på plass en fungerende ordning for tilskudd til pensjonskostnader ut over det som dekkes av sjablong.
KS og PBL ber om at en fremtidig søknadsordning blir mer forutsigbar for kommunen og private barnehager. Bruk av kommunale premiefond bør ikke medføre reduserte muligheter for at private aktører får dekket sine pensjonskostnader. Tilsvarende bør det vurderes om private barnehager som ikke leverer ytelser i henhold til bransjestandard, skal få reduksjon i tilskudd.
Vurderingen bør inkludere om det er behov for ytterligere krav til dokumentasjon, med tilhørende mulighet for mer automatisert søknadsbehandling.
Enkeltbarnehager kan ha ekstraordinært høye kostnader. Dette vil gjelde et fåtall barnehager som har pådratt seg pensjonsforpliktelser, ofte etter krav fra kommuner, som har kostnadskomponenter som utbetales livsvarig, også etter at arbeidstaker har sluttet.
Forbedring av reglene kan skje ved justering av gjeldende forskrifter. KS og PBL er enige om at det må gjøres endringer i forskriftens merknader rundt premiefondsbruk. Premiefond har begrenset relevans etter at kommunal pensjonsutgift i 2016 ble tatt ut av kommunenes satsberegninger.
Private barnehager er dermed ikke blitt kompensert med høye driftstilskudd de årene kommunene har regnskapsført høye kommunale pensjonsutgifter. Premiefondsbruk skal derfor heller ikke komme til fratrekk når det kommunale taket (kommunal pensjonsutgift per årsverk) defineres.»
Forslag til regler om pensjonstilskudd i ny § 19 b i barnehageloven
Alternativ 1
§ 19 b Pensjonstilskudd
Kommunen skal gi pensjonstilskudd til godkjente private barnehager. Pensjonstilskuddet skal beregnes ved å gange antall årsverk i barnehagen med gjennomsnittlig, vektet samlet lønn per årsverk i barnehagen, en prosentsats basert på pensjonsvilkårene til den enkelte barnehage og lokal arbeidsgiveravgift.
Departementet gir forskrift om prosentsatser som skal brukes av kommunen ved beregning av pensjonstilskudd etter første ledd. Det skal fastsettes differensierte prosentsatser som er tilpasset vilkårene i ulike pensjonsavtaler til private barnehager. Den høyeste prosentsatsen skal ikke overstige grensene for årlig innskudd etter lov om tjenestepensjon § 4-7 med fratrekk av vanlig egenandel for ansatte i kommunale barnehager og med tillegg av anslag på kostnader til tilleggsprodukter som er vanlige i kommunale pensjonsavtaler og med tillegg av anslag på kostnader til AFP. Departementet kan fastsette en egen øvre grense for private barnehager med ytelsespensjonsordninger.
Private barnehager som har særlig høye pensjonsutgifter fordi de har historiske forpliktelser som er basert på avtaler om offentlig tjenestepensjon, skal få dekket sine pensjonsutgifter opp til en øvre grense. Den øvre grensen skal være basert på dagens kostnadsnivå for pensjon i disse barnehagene og kostnader til pensjon til tilsvarende pensjonsordninger i kommunale barnehager. Departementet kan gi forskrift om hvilke barnehager bestemmelsen omfatter, om en øvre grense for dekning av pensjonsutgifter og krav til dokumentasjon av pensjonsutgifter.
Private barnehager skal melde fra til kommunen uten ugrunnet opphold dersom de inngår en ny pensjonsavtale med endrede pensjonsvilkår.
Alternativ 2
§ 19 b Pensjonstilskudd
Kommunen skal gi pensjonstilskudd til godkjente private barnehager. Tilskuddet skal gis som en prosentsats av lønnsutgiftene i de kommunale barnehagene, fratrukket pensjonsutgift og arbeidsgiveravgift på pensjonsutgiften. Kommunen skal legge til arbeidsgiveravgift på summen av tilskuddet.
Departementet gir forskrift om prosentsatser som skal brukes av kommunen ved tildeling av pensjonstilskudd etter første ledd. Prosentsatsene kan differensieres etter hva slags type barnehage det er, og etter vilkår i pensjonsavtalen.
Private barnehager som samlet over tre år har høyere utgifter til pensjon enn de får dekket etter første ledd, har etter søknad krav om å få dekket sine pensjonsutgifter oppad begrenset til 12 prosent av lønnsutgiftene i de kommunale barnehagene, fratrukket pensjonsutgift og arbeidsgiveravgift på pensjonsutgiften. Departementet kan gi forskrift med nærmere regler om søknadsordningen, hvilke typer pensjonsutgifter som dekkes og krav til dokumentasjon av pensjonsutgifter.
Private barnehager som har særlig høye pensjonsutgifter fordi de har historiske forpliktelser som er basert på avtaler om offentlig tjenestepensjon, skal få dekket sine pensjonsutgifter opp til en øvre grense. Den øvre grensen skal være basert på dagens kostnadsnivå for pensjon i disse barnehagene og kostnader til pensjon til tilsvarende pensjonsordninger i kommunale barnehager. Departementet kan gi forskrift om hvilke barnehager bestemmelsen omfatter, om en øvre grense for dekning av pensjonsutgifter og krav til dokumentasjon av pensjonsutgifter.