KRONIKK

Eventyr som bro til både relasjoner og tilstedeværelse
Når vi gir plass til barnas ideer, lar dem bidra aktivt og bruker eventyr i mange situasjoner gjennom dagen, bygger vi ikke bare språk og kreativitet – vi bygger relasjoner, nærhet og ekte tilstedeværelse.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Eventyr har alltid hatt en naturlig plass i barnehagen, men for meg er de mer enn historier som blir fortalt på et bestemt tidspunkt under samling. Eventyr er et levende verktøy – noe som kan dukke opp når som helst i løpet av dagen, inne eller ute, i møte med barnas ideer, spørsmål og opplevelser.
Når vi gir rom til eventyr på denne måten, skaper vi øyeblikk som styrker både relasjoner og tilstedeværelse. Barna føler seg sett, hørt og inkludert – i tråd med rammeplanens mål om å støtte barn i å kommunisere, medvirke og skape mening i fellesskap.

Når små øyeblikk blir til store prosjekter
Noen av våre mest vellykkede prosjekter har startet med små, uventede øyeblikk. Ett år jobbet vi mye med Gullhår. En tidlig høstdag var vi på vei opp i lavvoen for å ha eventyrstund, da et barn kom bort og spurte: «Kan du passe på den?» Barnet trengte ledige hender til å klatre, men i hånden hadde det en stein – eller som barnet mente, en diamant. Vi begynte å undre oss: Hvor kom den fra? Hvem kunne den tilhøre? Barnet var sikker: «Det er Gullhårs diamant – hun mistet den da hun løp fra bjørnene!»
Slik startet vår egen versjon av historien om Gullhår og den forsvunne diamanten – et prosjekt som varte hele året. Vi bestemte oss for å legge diamanten i et glass med vann og glitter, og sette den på hyllen til vi finner en måte å levere den tilbake. Gjennom denne prosessen opplevde barna at deres ideer ble tatt på alvor, og at de kunne være medskapere i en felles historie. Slik ble barnas nysgjerrighet drivkraften for fellesskap, lek og tilstedeværelse i øyeblikket.
Denne typen medvirkning er et konkret eksempel på det rammeplanen beskriver som å «ta utgangspunkt i barnas interesser og uttrykk». Når barnas innspill får reell betydning for innholdet, øker motivasjonen og utholdenheten i prosjektarbeidet. De lærer at deres bidrag har verdi, samtidig som de opplever hvordan man sammen kan skape noe større enn det hver enkelt kunne gjort alene.
Naturvaktene – magiske oppdrag og verdier i praksis
I fjor jobbet vi med temaet «Reise i naturen i de ulike årstidene – kroppen min sanser, lærer, føler og leker». Naturen var vår læringsarena – et sted for undring, vennskap, fellesskap, bevegelse og mestring. Vi introduserte en «bie» som kom med brev og oppdrag til barna. Barna var naturvakter – med ansvar for å ta vare på både naturen og hverandre. De plukket søppel, laget mat til fuglene, observerte dyrespor og fulgte med på naturens endringer gjennom årstidene. Disse oppdragene skapte magi og spenning.
I en av historiene om vennskap ble det tre bier som møtte trollet i historien om vennskap. I stedet for å være redde, spurte de hvordan han hadde det og hvorfor han var trist. De lyttet, viste omsorg og inviterte ham til å være med dem videre. I andre versjoner av historien lovet biene at trollet skulle få smake på honningen de skulle lage av blomstene på setra.

Gjennom slike små endringer i eventyret formidlet vi verdier som vennlighet, inkludering og empati på en måte barna kunne kjenne seg igjen i.
Pedagogisk praksis viser at når verdier formidles gjennom figurer barna kjenner og er glade i, er det lettere for dem å overføre handlingene til egne relasjoner. Slike fortellinger fungerer som et sosialt speil: Barna ser verdier som empati og inkludering i praksis gjennom figurer de allerede har et følelsesmessig forhold til. Ifølge sosial læringsteori lærer barn best gjennom observasjon og modellering av handlinger de kan relatere seg til. Når trollet får hjelp i stedet for å bli avvist, blir det et sterkt bilde på hvordan vi kan møte hverandre i virkeligheten.
Eventyr som følger oss gjennom dagen
På vår avdeling bruker vi eventyr med bilder, konkreter og rekvisitter barna kan ta på, flytte og bruke i leken. Vi forteller ofte de samme historiene på nye måter, i nye omgivelser og med nye elementer. Bukkene Bruse er et godt eksempel – en historie som kan knyttes til ulike temaer.
- Under Barnas brannvernuke oppdager den største bukken at det brenner på setra. Han ringer 113, og snart kommer Bjørnis for å redde dagen.
- I førjulstiden er det nissefamilien som skal over broen for å komme til verkstedet, og trollet inviteres med – kanskje får han også en gave?
- På samenes nasjonaldag dukker tre reinsdyr opp, på vei nordover.
- Om våren kan de tre bukkene forvandles til larver som møter en fugl under broen.
Forskning viser at samarbeid i lek styrker både språk, empati og evnen til å løse konflikter. Når vi endret elementene i historien, trente barna på kognitiv fleksibilitet og kreativ problemløsning – ferdigheter som er sentrale for sosialt samspill.


Tilpasning til barnas alder og behov
For de yngste barna er det ikke alltid like lett å lytte til eller forstå en lang forteling. Det skaper mer spenning, mening og forståelse når konkreter får være med på å fortelle eventyret. De kan knytte fortellingen til noe visuelt, noe som skaper nysgjerrighet og ro.
Eventyr ute i naturen
Et av høydepunktene våre er samlingsstund i naturen – ved treet i utkanten av skogen, på gresset eller i gapahuken. I fjor tok vi med oss kofferten med brev fra Bien og ulike oppgaver. Her fortalte vi også Bukkene Bruse med konkreter og endret slutten, slik at budskapet handlet om vennlighet og hjelp.
Når eventyr kombineres med friluftsliv, stimuleres både grovmotorikk, samarbeidsevne og problemløsning. Ute i naturen blir samarbeidet mer dynamisk – barna må koordinere bevegelser, dele oppgaver og finne løsninger sammen. Dette gir en sterkere gruppefølelse, fordi alle bidrar til et felles mål.
Broer
Eventyr er mer enn ord og bilder - de er broer mellom barn, mellom fantasi og virkelighet, mellom lek og læring. Når vi gir plass til barnas ideer, lar dem bidra aktivt og bruker eventyr i mange situasjoner gjennom dagen, bygger vi ikke bare språk og kreativitet – vi bygger relasjoner, nærhet og ekte tilstedeværelse.
Gjennom denne måten å bruke eventyr på kan vi naturlig flette inn læring i alle fagområder i rammeplanen – enten vi jobber med språk, matematikk, natur, sosial kompetanse eller kultur. Historiene kan tilpasses slik at de støtter akkurat det temaet vi arbeider med, og gjør læringen levende, konkret og meningsfull for barna.