DEBATT
Remi Kaldhussæter er faglig leder i Eventus Barnehage.
Foto: Privat
Det beste med å jobbe i barnehage er klemmene fra barna. Seriøst, Universitetet i Innlandet?
«Klarte dere ikke finne bedre grunner for å jobbe i barnehage enn dette?» spør Remi Kaldhussæter.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
En kveld jeg «doom-scrollet» på TikTok,
fikk jeg servert en reklame fra Universitetet i Innlandet (INN). Reklamen
handlet om hva det beste med å jobbe i barnehage var. Vanligvis sveiper jeg
fort forbi reklamesnuttene, men siden jeg selv jobber i barnehage, er jeg
selvfølgelig interessert i hva andre liker med jobben. Det er jo tross alt
verdens viktigste jobb!
Det første argumentet som kommer frem,
kommer fra en tøykanin som humoristisk påpeker at helgen er jo det beste. Men
de to poengene som kommer tydeligst frem er at det beste med å jobbe i
barnehage er klemmene en får når en møter barna i barnehagen, og at en blir
veldig glad i barna og hvor trist det er når barna skal begynne på skole. Dette
er helt klart veldig fine sider med å være ansatt i barnehage, men at dette er
det beste? Og er det dette som skal være motivasjonen for å søke studieplass på
INN? Det er jeg uenig i.
Hva med å
være en av de viktigste personene i de små menneskene sitt liv? Hva med å se
hvert eneste barn som små unike subjekter som en blir kjent med på en helt
spesiell måte, og som en etter mye observasjon, pedagogisk dialog og et tett
samarbeid med foresatte og hele personalet endelig klarer å knekke koden om
hvordan gi akkurat dette barnet den beste oppveksten barnet kan få, med
mestring, livslyst og positiv utvikling. Hva med det?
Eller hva med
det å bruke tid på å forstå det lille barnet som ennå ikke har utviklet verbalt
språk, men som bruker hele kroppen sin på å fortelle deg hva hen vil, og du
endelig forstår, og du ser hele barnet blir to cm høyere, stråler av glede og lærer
nye ord og måter å kommunisere på?
Eller hva med
det å lære barna å kunne ta vare på seg selv, og vennene rundt seg, mens vi
øver på å ferdes trygt og godt i uberørt natur samtidig som vi gir barna store
naturopplevelser som styrker barnas fysiske og mentale evner?
… Klem?
Rekrutteringsutfordringer
Det er
allerede stor mangel på søkere til barnehagelærerutdanningene. Og ansatte som
allerede arbeider i barnehagene roper etter å bli hørt angående lønn og
bemanning. Og så sitter dere der og sier at barnehagelærere «bare» går rundt og
klemmer på barna? Hva tror dere en 18-åring tenker om dette? På hvilken måte
tenker dere at dette er noe som hjelper rekruteringen til studiet? På hvilken
måte tenker dere at dette på sikt vil kunne øke kvaliteten i barnehagene?
Er det de som
synes det beste med barn er å få gode klemmer om morgenen dere ønsker skal søke
på studiet deres?
Selv arbeider
jeg som nevnt i barnehage, og selvfølgelig er det veldig koselig å bli møtt med
smilende barn som kommer løpende mot deg for å ønske deg velkommen hver eneste
morgen. Selvfølgelig er barnelatter og smilende barneansikt motiverende i en
ellers hektisk dag. Men det er ikke derfor jeg kommer meg ut av senga og på
jobb.
Påvirker
selvbildet
Da jeg selv
vokste opp skjønte jeg fort at det fantes gode og dårlige lærere, og at de
hadde mye å si på karakteren og ikke minst trivselen min som elev og senere
student. Jeg skjønte hvor mye makt lærere har over hvordan jeg blir som
menneske, på godt og vondt. Jeg fikk oppleve å ikke bli hørt og trodd på, og at
det var lite rom for medvirkning og tilpasning. Men jeg fikk heldigvis også oppleve
å bli tatt på alvor, og jeg hadde gode lærere som interesserte seg i meg og
hadde et ønske om å forstå meg, slik at jeg kunne forstå faget.
Nå skal det
sies at det er noen år siden, og mye har skjedd innenfor pedagogikken siden den
tid. Men det som sitter igjen hos meg er hvor utrolig viktig lærere er for
selvbildet til barna. Eller for å si det på en annen måte: Hvor utrolig viktig
det er å ha en trygg og god voksen som tror på deg, som interesserer seg i deg
og ønsker at du blir den beste versjonen av deg selv.
Ikke en
voksen som bare ønsker en klem av deg om morgenen…
Genuin
interesse for barns utvikling
For å øke
rekrutteringen til utdanningene tror jeg vi heller må fokusere på
virkeligheten. Det er krevende å være barnehagelærer. Det er faktisk ikke for
alle.
Det er ikke
alle som har kapasitet eller en innebygd evne til å se hele barnet over en lang
tidshorisont, og så sette seg ned for å planlegge og tilpasse hverdagen til
hvert eneste barn med alle sine unike behov. Hverdagene er ikke det en
barnehagelærer skal ha som perspektiv, men heller månedene og årene. Og alle de
små øyeblikkene og situasjonene som oppstår hver bidige dag, skal sees i
sammenheng med fremtidig utvikling, medvirkning og tilpasning av barnehagen.
Samtidig skal alle ansatte i barnehagen, både ufaglærte, fagarbeidere,
barnehagelærere, barnehagelektorer, daglige ledere og så videre være påskrudd og aktiv
i øyeblikket, klar for å gripe hver mulighet til å vise barna at de er helt
unike, at de får til, at de betyr noe, at de alle er helt fantastiske små
mennesker!
De jeg ønsker
skal søke seg inn på barnehagelærerstudiet, er de som er genuint interessert i
barns utvikling, og har et ønske om å gi de aller minste menneskene vi har i
samfunnet den beste starten på livet sitt. Jeg ønsker meg de som innerst inne
mener at de første leveårene er de aller viktigste for utviklingen, og som
danner grunnlaget for fremtiden.
Og bare for å
ha det sagt: Jeg skjønner jo at dette er en veldig kort reklamesnutt som bygger
på humor. Jeg ønsker bare å bruke anledningen til å peke på at diskursen rundt
det å jobbe i barnehage etter min mening ikke burde være kos og klem og hvor
trist det er når barna skal begynne på skolen. Men heller på hvor fantastisk
det er å følge barnas utvikling, og samtidig ha en forståelse for hva som skjer
både i kroppen og i hodet på barna de første seks årene i livet deres. Og også
ha en forståelse for hvordan vi kan tilrettelegge for at hvert barn utvikler
seg på best mulig måte.
Det er jo det
vi lærer på barnehagelærerstudiet! Ikke hvordan vi skal ta imot en klem, eller
si farvel når barna går ut av barnehageporten for siste gang.