DEBATT

Det er et problem når gutter blir berømmet for sitt «naturlige talent» når de lykkes med matte, mens jenter blir priset for sitt «harde arbeid», skriver Sidra Jamal Ahmed.

Nå må vi bryte den uheldige trenden med å undervurdere jenter

Hvordan kan vi forvente å oppdra jenter til å bli sterke, selvstendige og trygge individer når vi konstant nedvurderer dem på alle områder?

Publisert
  • Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.

Det er en påstand som har vedvart i generasjoner: Gutter er bedre i matte enn jenter. Gutter er smartere, og det er flere gutter som velger naturvitenskapelige utdanninger enn jenter. 

Men er dette virkelig tilfellet? 

Forskning har vist gang på gang at det ikke finnes medfødte forskjeller i matematisk evne basert på kjønn. Likevel har denne stereotype oppfatningen vedvart, og det har konsekvenser.

Når samfunnet fortsetter å insistere på at gutter er bedre i matte, blir jenter ofte undervurdert og underrepresentert innenfor feltet. Dette fører til et selvoppfyllende syn der jenter kan mangle selvtillit og interesse for matte. Ikke fordi de ikke er kapable, men fordi de hele tiden blir fortalt at de ikke er det.

Hvordan kan vi forvente å oppdra jenter til å bli sterke, selvstendige og trygge individer når vi konstant nedvurderer dem på alle områder?

Kjønnsstereotyper i barnehagen og videre

I barnehagens trygge rom begynner grunnlaget for en fremtidig samfunnsforståelse å ta form. Dessverre, altfor ofte, blir barn introdusert for kjønnsstereotyper som begrenser deres potensial og muligheter. Det er på tide å revolusjonere denne praksisen fra barnehagealderen av.

Når ansatte i barnehagen, som er rollemodeller for våre barn, gir uttrykk for slike stereotypiske oppfatninger som at «jenter er ikke så flinke i matte», sender de en skadelig beskjed om hva som forventes av hvert kjønn. Denne holdningen forplanter seg gjennom hele utdanningssystemet og samfunnet ellers. 

Det er på tide å bryte denne vanen.

Når jenter løper inne, får de ofte høre: «Kan ikke du sette deg ned og leke med dukkehuset, tegne eller perle?». Når gutter løper inne, sies det gjerne: «Han må ut for å få ut energien sin». Mange har fremdeles en oppfatning av at mens gutter trenger å være fysisk aktive, skal jenter være rolige, sitte pent på en stol og drive med rolige leker.

Det er et problem når gutter blir berømmet for sitt «naturlige talent» når de lykkes med matte, mens jenter blir priset for sitt «harde arbeid». Slike kommentarer understreker de stereotype oppfatningene om kjønn og evner, og begrenser barns muligheter til å utforske sitt fulle potensial uavhengig av kjønn.

«Alltid vært sånn»

Da jeg hadde praksis deltok jeg i et av avdelingsmøtene, der vi skulle diskutere de ulike barna i gruppen. Jeg åpnet samtale om en spesifikk jente, og hvordan vi kunne oppmuntre henne til å være mer aktiv utendørs og forbedre hennes telleferdigheter. 

Det var da min praksislærer kom med en kommentar som virkelig sjokkerte meg: 

«Det er ingen vits, jenter er uansett ikke flinke til matte eller fysisk aktiviteter.» 

Jeg ble nærmest lamslått. Jeg kunne ikke la være å spørre: «Finnes det forskning som underbygger dette? Og hvorfor må vi stadig nedvurdere jenter?» Svaret jeg fikk var enkelt: «Det har alltid vært sånn, fra generasjon til generasjon».

Da svarte jeg praksislæreren med en fast stemme og sa «at tiden nå er inne for å bryte den nedverdigende trenden som sier at «gutter er bedre enn jenter i matte og fysisk aktiviteter», fordi det rett og slett ikke stemmer. Vi må endre vår oppfatning av jenter, for denne oppfatningen begrenser ikke bare deres muligheter, men undervurderer også deres evne. Det er på tide å innse at hvert barn besitter unike talenter som fortjener å bli oppmuntret og verdsatt, uavhengig av deres kjønn.

Karen Barad, en anerkjent fysiker, påpeker i boken «Hvordan bli matematisk?» at læring og identitetsdannelse er uløselig. Dette betyr at når barn opplever positiv støtte og oppmuntring i sine læringsprosesser, styrker de ikke bare sine ferdigheter, men også sin identitet som lærende individer

Det er på tide å skape et inkluderende læringsmiljø der barn oppmuntres til å utforske sine interesser og evner uten frykt for å bli dømt basert på kjønn. Barnehagen er det perfekte stedet å starte denne endringsprosessen, ved å utfordre kjønnsstereotypiene og oppmuntre til en kultur som verdsetter mangfold og individuell utvikling.

Er gutter medfødt matteevner?

Forskning indikerer at mange jenter mister interessen for matematikk i løpet av tenårene, og dette samtidig som de går gjennom puberteten. 

Hva kan være årsaken til denne trenden? Er det fordi gutter er smartere? Ofte kan årsaken til dette fenomenet spores tilbake til en tendens hvor jenter blir oppmuntret til å tro at de ikke er flinke i matematikk. 

De kan ofte bli fortalt av autoriteter at gutter er bedre enn jenter når det gjelder matematikk. Et vanlig utsagn er: «Jeg er ikke mattemenneske». 

Professor Annica Dahlströms hevder at menn generelt er bedre enn kvinner når det gjelder abstrakt matematisk tenkning, som for eksempel i sjakk. Hun argumenterer for at menn har en tendens til å tenke mer abstrakt, mens kvinner har en mer praktisk tilnærming. Likevel, ifølge andre forskere, er det vanskelig å konkludere med biologiske forskjeller utelukkende basert på tester. Mye av individets evner og preferanser kan være resultatet av miljøpåvirkning og repetert adferd.

Det er faktisk ingen biologiske forskjeller mellom kjønnene når det kommer til matematiske ferdigheter og resultater. En stor amerikansk studie fra 2008 avviser den vedvarende myten om at gutter har en naturlig fordel når det gjelder matematikk sammenlignet med jenter. Men: Dersom et barn opplever negative opplevelser i et bestemt fagområde, kan dette føre til aversjon senere i livet.

Hvordan fjerne kjønnsstereotypene?

Det er på tide å bryte ned disse kjønnsstereotype barrierene og gi alle barn like muligheter til å utforske og utvikle sine matematiske evner. Det handler ikke om å benekte eventuelle individuelle forskjeller, men heller om å skape et miljø der kjønn ikke er en begrensning for ens potensial.

Ved å oppmuntre jenter til å forfølge sin interesse for matte og ved å avvise ideen om at gutter er overlegne, kan vi skape et mer inkluderende og mangfoldig matematisk fellesskap. Det er på tide å bryte fri fra kjønnsstereotypiene og la alle få muligheten.

La oss sammen ta det første skrittet mot å bryte ned disse barrierene og bygge en fremtid der alle barn har like muligheter til å utfolde sitt fulle potensial, uavhengig av kjønn.

Kilde

Palmer, A. (2012). Hvordan blir man matematisk: Å skape nye relasjoner til matematikk og kjønn i arbeidet med yngre barn. Fagbokforlaget.

Powered by Labrador CMS