Så kommer «Fem grunner til å la barna oppleve frykt».
Poster som når ut til alt mellom 20 000 og 1,3
millioner. Etter nær en mannsalder i barnehage, startet pedagogen for to og et
halvt år siden eget firma. Nå reiser hun land og strand rundt med foredraget
Friluftsloffing, som trekker klare paralleller mellom økende psykisk uhelse blant barn og unge og voksnes kontrollbehov,
behag og overbeskyttelse. Hun setter
risikolek og selvstendige barn på dagsordenen, og bidrar til å opplyse
foreldre, lærere og barnehageansatte om viktigheten av å eie eget liv og å
«tenke sjæl». Hun snakker ut fra erfaring, og setter lys på viktige tema rundt
barn, oppdragelse, og risikomestring.
– Manglende møter med ubehag, frykt og potensielt farlige
situasjoner, gir den oppvoksende generasjonen lavere resiliens og opplevelse av
livsmestring. Risikolekens overføringsverdi til selve livet har stor betydning
i livsmestringsperspektivet, noe jeg selv har erfart gjennom egen oppvekst,
våre fem barn hjemme og mine 18 år i barnehage, sier hun.
Brutalt ærlig og direkte
Hun har 19 600 følgere på Instagram. Foredraget er
fullbooka ut året, og blant nominasjonene til Årets barnehageinspirator hagler
det med lovprisinger og gode ord.
«En brutalt ærlig og direkte formidlende inspirator som tør
snakke høyt og sette fingeren på måten samfunnet syr puter under barn fra
tidlig alder og som har fokus på å bygge robuste barn der læring og mestring
skjer under mer frihet til å tenke og handle etter eget kompass.»
Og:
«Ive har en unik evne til å se det store i det små. Hun har
skapt en bevegelse som handler om noe så enkelt, men likevel så
revolusjonerende, som å gi barna tid. Tid til å utforske. Tid til å leke. Tid
til å være i naturen og oppdage seg selv – i sitt eget tempo. I en tid hvor
både voksne og barn bombarderes av krav og skjermtid, har Ive vist oss at det
er nettopp gjennom det enkle, det ekte og det nære at barn får de beste
forutsetningene for å utvikle seg.
Gjennom Friluftsloffing har Ive løftet frem en pedagogikk
hvor naturen blir en lærer, en lekekamerat og en kilde til uendelig
inspirasjon. Hennes evne til å skape magiske øyeblikk i alt fra sølepytter til
fjelltopper er rå. Ive har bevist at læring skjer når barn får bruke hele seg –
kropp, hode og hjerte – mens de skaper sin egen vei i den store, spennende
verden.
Hun er en leder, en inspirator og en ildsjel som brenner for
å dele sin kunnskap og erfaring med andre. Gjennom kurs, foredrag og sitt
engasjement på sosiale medier, har hun nådd ut til barnehager over hele landet.
Hun gir konkrete verktøy, men enda viktigere: hun gir mot. Mot til å tenke
nytt.»
Annonse
– Hvorfor er du så inspirerende?
– Jeg pakker det ikke inn. Jeg har studert språk, makt
og barnehagepolitikk, og er en av de «kritisk reflekterte». Og så er jeg
opptatt av at budskapet skal være like relevant om du har jobbet to måneder
eller 30 år i barnehage, om du er førstegangsforelder eller har barn på 21,
eller om du jobber på kontor eller i en friluftsorganisasjon. Jeg er dessuten veldig
ærlig på at det er ikke noe nytt og revolusjonerende, det jeg kommer med.
– Samtidig tenker jeg at det sier noe om aktualiteten i
budskapet mitt, og at samfunnet på en måte har skjønt noe. Dessuten har jeg
veldig bredt nedslagsfelt; jeg jobber ut mot barnehager, skoler og foreldre,
men også blant annet ulike friluftsorganisasjoner.
Årets barnehageinspirator
Under PBLs landsmøte 12. og 13. mai kåres Årets barnehageinspirator for tolvte gang - i ny drakt.
Fristen for å stemme på sin kandidat gikk ut 24. april.
Kandidater til prisen kan være personer, organisasjoner, grupper eller prosjekter som har gjort seg bemerket i sektoren, enten lokalt, regionalt eller nasjonalt, og oppfyller ett eller flere av følgende kriterier:
Inspirerer til å søke barnehagelærerutdanning
Inspirerer til å jobbe i barnehage
Bidrar til at barnehagelærere blir i yrket
Bidrar til faglig utvikling og kvalitet i barnehagene
Bidrar til å styrke omdømmet av yrket og sektoren
Bidrar til å øke statusen til profesjonen
I alt kom det inn forslag på 139 ulike kandidater.
Dette er finalistene:
Ive Tandberg - barnehagelærer, foredragsholder og selverklært «wild child» og driver instagramkontoen «Friluftsloffing».
Marcela Montserrat Fonseca Bustos - universitetslektor ved OsloMet, særlig opptatt av inkludering, ekskludering, heteronormativitet og flerkulturelle perspektiver på barndom og barnehage.
Ingar Arne Aae - barnehagelærer med videreutdanning i veiledning og pedagogisk ledelse, Espira Casa Musica og koordinator for Menn i Barnehagen i Trøndelag.
Provokatør
Hun vekker tenåringene hjemme med ei bøtte snø. Tar barna
med på klatretur på taket. Og hun digger å grille kjøtt på bålet, provosere og
kaste brannfakler.
Men hun har også fått tilbakemeldinger som «Du kan da ikke
mene at det å brekke armen er en småskade!» og «Selvsagt er det min jobb som
forelder å forhindre at barnet mitt skader seg!»
– Hvorfor er du så provoserende for enkelte?
– Jeg er jo en provokatør. Det har jo vært noen
foreldremøter der folk har reist seg og gått. Samtidig har jeg opplevd at
rektor på en barneskole kom til meg etter foredraget og sier at «det var
fantastisk bra at de gikk». For jeg hadde trykket på noen knapper som gjorde at
vedkommende møtte seg selv i døra. Jeg tenker at vi skal tåle å ikke være for
alle. Det går helt greit, men er noe jeg har måttet øve meg på.
Hun snakker om at vi som samfunn har gått i feil retning en
god stund – og trenger noen som går en annen vei. Og tør å snakke høyt om det.
– Samtidig er det jo en kjensgjerning at når folk sitter bak
en skjerm og ytrer seg i sosiale medier, så trykker de gjerne på litt ekstra.
Men jeg mener oppriktig at vi skal samle på blåmerker, kutt og beinbrudd. Vi må
bli flinkere til å kategorisere hva som er frykt og hva som er faktisk fare. Altså:
folk i Norge går jo rundt og er redde for å møte bjørn og ulv. Det er noe med
hvordan de subjektive fryktene styrer oss.
Hun viser til fersk statistikk som sier at 15 000 barn
ble skadd i norske barnehager i 2023.
– Og da pekes det på at ansatte i barnehagen mangler
grunnleggende sikkerhetsopplæring. Mens jeg mener jo at det er helt feil. For
det første er 15 000 skadde barn egentlig altfor lite, for det er bare 6,2 % av
de barna som går i norske barnehager. Og med skade som menes de som har blitt
sendt til tannlegetilsyn eller legetilsyn, bare for en ekstra sjekk, sier hun,
og fortsetter:
– Og det handler jo ikke om at de ansatte mangler de
grunnleggende sikkerhetsopplæring. De mangler jo grunnleggende trygghet og
kompetanse i hvordan skal vi la barn få lov til å bevare robustheten sin?
Og hvordan skal vi ha tillit til det kompetente barnet?
Født robuste
Hun titulerer seg som wild child – og opponerer egentlig mot
begrepet «robuste barn».
– Fordi jeg mener at mennesker er født robuste, og med en
selvoppholdelsesdrift, men at omgivelsene vi vokser opp i skaper brudd i den
driften.
Hun forklarer:
– Ved at vi konstant sier «pass deg», «vær forsiktig», «ikke
gå der», «du må ha på votter når du er ute», «ikke klatre så høyt»… Alle de
signalene vi sender til barna, vitner egentlig om mistillit. Det er det
kompetente barnet jeg i det store og hele snakker om. At vi må begynne å stole
på at de greier å gjøre en del vurderinger selv.
Ive Tandberg trives aller best ute på eventyr.Foto: Privat
Som foreleser de Høgskolen i Østfold har hun knyttet
bekjentskap med blant andre Alexander Olsen og Steffen Tangen, som sammen med
Ellen Beate Sandseter har forsket på hvordan barn ned i 17 måneders alder er i
stand til å vurdere risiko.
– Men da må de være ute i frie omgivelser og uten
voksenkontroll. Det ble gjort forskning som viste det samme allerede på 60-tallet
i USA, og vi ser det blant annet hos mange urfolk, der barn får lov til å vokse
opp som kompetente mennesker.
I stedet mener hun vi lever i et samfunn der vi tenker vi har
vært smartere enn evolusjonen: At hvis vi bare sitter helt stille i båten og unngår
fare, vil vi leve lange og lykkelige liv.
– Men det som skjer, er at vi er så lite koblet på
sanseapparatet vårt at vi blir syke. Kombinasjonen av at vi ikke kjenner våre egne
følelser og manglende erfaring med å møte motgang og utfordringer, gjør oss
veldig lite selvstendige. Så blir vi 16, og har på en måte akseptert
angstdiagnosen som noe helt vanlig. Mens det man opplever er egentlig eksamensnerver,
kjærlighetssorg eller du har kranglet med venninnen din og synes det er
vanskelig å gå på skolen.
– Og det er jo der risikoleken er så fin, fordi du opplever
garantert ubehag, motstand, frykt og potensielle farer.
– Du sier noe om at vi må «være tydelige på samfunnsmandatet
i sektoren, og begrepet livsmestring er et begrep vi ikke har tid til å
misforstå i 10 år, slik vi gjorde med barns medvirkning.» Hva mener du?
– Jeg opplevde at barns medvirkning egentlig handler veldig
mye om livsmestring, at vi skal klare å forstå som hva er det egentlig barn
trenger, men at det ble misforstått som valg mellom gulost eller brunost i 10
år. Livsmestring handler om å møte nok motstand eller ubehag til å få en
mestringsfølelse, sier hun, og fortsetter:
– Jeg mener ikke at vi skal lage et samfunn som er
ubehagelig og hardt og mørkt, men det handler om å få lov til å ha et påkoblet
sanseapparat og bli kjent med seg selv. Hvem er jeg når jeg opplever ubehag?
Hvordan gjenvinner jeg indre balanse? Hva må jeg gjøre aktivt for at
situasjonen skal bedre seg?
– Tror du at din stemme er nok til å få de oppvoksende
generasjonene mer på rett kjøl?
– Jeg tror ikke min stemme alene er nok, men jeg tenker vi
må kalle inn til kollektiv dugnad. Det må en endring til, og foreldre må også
på banen i mye større grad. De må tåle å se at barn opplever ubehag.
Når hun har fri, er Ive Tandberg ofte i klatreveggen.Foto: Privat
Endret arbeidsmåte
At hun når ut, får hun stadig tilbakemeldinger på.
– Jeg har sett barnehager som har gjort endringer og begynt
å jobbe på en annen måte etter at de har jobbet med meg. Tilbakemeldingene er
at det blir mindre slitsomt å jobbe i barnehage når barna blir ressurser i
stedet for å kreve og ta. Mange blir omsorgstrøtte av å jobbe i barnehage,
fordi de føler at de gir og gir. Jeg har også fått tilbakemeldinger om at synet
på det kompetente barnet har endret seg etter å ha jobbet med meg. Det beste er
når barnehager først jobber med personalet, integrerer kunnskapen, prøver det
ut i praksis, og så kobler på foreldrene noen måneder senere. Det er et
samspill.
Når hun har fri, er hun stadig ute på små og store eventyr –
ofte i klatreveggen. Hun er samboer med tidligere landslagsproff i fotball Erik
Hagen, og sammen har de fem barn i alderen 7 til 17 år. Og de har to hunder og
en katt.
– De har vokst opp med å måtte tåle motgang og våge å se
livet med åpent blikk. Men vi har jo hatt klippekort på legevakta, sier hun og
smiler.