DEBATT

Barnehagelærer Thomas Antonsen skriver om barn og lek.

«Viktigere med ungdom som faktisk lærer, enn småbarn som bare leker»

Det må jo være verdens enkleste jobb, å jobbe i barnehage. Med barn som bare leker, skriver artikkelforfatteren, som lar seg provosere av kommentarfeltene under koronakrisen. 

Publisert

I lys av en artikkel på VG hvor FHI - direktør Camilla Stoltenberg taler for at Norge leder 1-0 over koronaen, klikket jeg meg inn på kommentarfeltet på Facebook som mange ganger før for å lese litt snacks hvor mennesker som selvsagt har mye høyere kompetanse enn både FHI og alle forskere til sammen, bretter ut om sine meninger og kunnskap om verdensproblemer, samfunnspolitikk og alt som rører seg.

En kommentar jeg la spesielt merke til, og som ansatt i barnehagen og utdannet barnehagelærer ble frustrert over, var en kommentar av en som mener at alt bør åpnes så fort som bare det. Videre skriver vedkommende at de minste, altså barnehagebarna, kan holdes hjemme, for de bare leker. Mye viktigere med ungdom som lærer og skal ha karakterer selvsagt.

De minste barna er jo ikke noe særlig kompetente, de bare leker jo. De har vel sikkert ingen venner som de savner, eller noen form fellesskapsfølelse i barnehagen. Det må jo være verdens enkleste jobb, å jobbe i barnehage. Med barn som bare leker.

Mitt spørsmål til dette er hvordan alt kan åpnes når mor eller far må være hjemme med barn i barnehagen?  I følge SSB er det 275 804 barn i barnehage i Norge. Hvis man da tenker at alle disse barna skal være hjemme med enten mor eller far, vil det da antakeligvis være 200 000 foreldre som også må være hjemme tatt i betraktning at mange av barna har søsken i barnehagen.

Det andre jeg la merke til, og ønsker å kommentere, er påstanden om at småbarna bare leker. Dette forstår jeg som at de lærer jo ikke noe spesielt.  

Dette vil jeg understreke at selvfølgelig er helt feil, og det vet de aller fleste. Men jeg sier (les: skriver) det likevel. 

Gjennom leken erfarer de om verden, seg selv og andre. Leken er en grunnleggende livs- og læringsform, og barna utvikler seg både fysisk og kognitivt gjennom leken.

Barna som leker med andre barn utvikler sosialkompetanse og forståelse om seg selv og andre som ruster de til deltakelse i fellesskapet. Jeg ønsker å understreke at jeg verken er for eller imot åpning av barnehager eller skoler, da jeg overlater ansvaret til de som sitter på denne kunnskapen og makten til å gjøre noe med dette.

Som vi vet er det jo en del mennesker der ute som blant annet har gått livets harde skole, og som sitter på veldig mye mer kompetanse og kunnskap enn de fleste. Noen mer enn gjerne deler denne kunnskapen med oss andre som leser i kommentarfeltene på Facebook og i andre sosiale medier.

Vi alle kan være sånn innimellom, at vi mener noe veldig sterkt og ønsker å uttrykke oss. Men det bør være med en viss form for faglighet, og ikke utelukkende basert på synsing og mening. 

Powered by Labrador CMS