Barna og Ståle Skagen utforsker en maurtue med et inspeksjonskamera. – Vi har fokus på at vi ikke skal forstyrre eller gjøre skade på naturen. Vi skal observere og studere naturen på en varsom og respektfull måte, sier Skagen.

Vant pris: Slik bruker de digitale verktøy i uterommet

– Det finnes veldig mange kreative måter å bruke digitale verktøy på, særlig i uterommet, sier barnehagelærer Ståle Skagen. Nylig mottok han og kollega Geir Valøen i Ila barnehage «Gullepleprisen 2020».

Publisert

– Når det snakkes om bruk av digitale verktøy i barnehagen ser mange for seg barn som sitter i ro rundt et nettbrett, sier pedagogisk leder Ståle Skagen.

Slik er det ikke i Ila barnehage, opplyser barnehagelæreren.

– Vi er opptatt av å vise at arbeid med digitale verktøy ikke trenger å gå på bekostning av for eksempel motorisk aktivitet eller medføre passiv konsumering av digitalt innhold, sier han.

Vant pris

Dette sier rammeplanen om digital praksis i barnehagen:

«Barnehagens digitale praksis skal bidra til barnas lek, kreativitet og læring. Ved bruk av digitale verktøy i det pedagogiske arbeidet skal dette støtte opp om barns læreprosesser og bidra til å oppfylle rammeplanens føringer for et rikt og allsidig læringsmiljø for alle barn. Ved bruk av digitale verktøy skal personalet være aktive sammen med barna. Samtidig skal digitale verktøy brukes med omhu og ikke dominere som arbeidsmåte. Barnehagen skal utøve digital dømmekraft og bidra til at barna utvikler en begynnende etisk forståelse knyttet til digitale medier.»

(Kilde: Utdanningsdirektoratet)

Nylig ble Skagen og kollega Geir Valøen fra Ila barnehage kåret til vinnere av Gullepleprisen 2020. Prisen deles ut hvert år til en pedagog eller gruppe pedagoger som har benyttet IKT i læring på en god måte.

På grunn av koronasituasjonen ble det i år avholdt en digital prisseremoni.

– Da vi fikk vite at vi var nominert til denne prisen hadde vi ikke tro på at vi kom til å vinne. Det kjentes uvirkelig da vi ble utropt som vinnere. Vi synes det er veldig stas å få anerkjennelse for det arbeidet vi har holdt på med i mange år, sier Skagen.

Gullepleprisen deles ut av Norsk Pedagogisk Dataforening i samarbeid med Kopinor. Prisen er på 50.000 kroner.

Om vinneren skriver juryen blant annet at:

«Kandidaten har på en særdeles god måte evnet å kombinere uterommets muligheter for godt kreativt arbeid med pedagogiske virkemidler. I prosjektet «Det digitale uterom 2019» er barna som produsenter i fokus, deres undring kommer til uttrykk ved tilrettelagt bruk av digitale verktøy i prosjektarbeid, og blir del av det øvrige pedagogiske arbeidet.»

Deler av sin kunnskap

Ståle Skagen og Geir Valøen ble kåret til vinnere av Gullepleprisen 2020 for sitt arbeid med IKT i barnehagen.

I 2018 vant Ila barnehage også IKT-senterets digitale barnehagepris. Etter det har Skagen og Valøen blitt ettertraktede foredragsholdere.

– Vi har reist mye rundt i landet og holdt foredrag på store konferanser som DAB og SPOT, og for kommuner som ønsker en kickstart av det digitale arbeidet i barnehagene sine. Vi har også besøkt mange barnehager i Trøndelag og vi har holdt foredrag for høyskoler og fagforeninger, samt på rådhuset i Trondheim for politikere og enhetsledere, sier Skagen.

I tillegg har de to pedagogene vært med på å utvikle en nettressurs sammen med Skrivesenteret ved NTNU, om bruk av digitale verktøy i barnehagen. Denne skal lanseres snart, opplyser Skagen.

Ila barnehage har opprettet en egen IKT-gruppe i personalet for å kvalitetssikre all IKT-aktivitet i barnehagen.

– Naturen byr på mange muligheter

– Når vi holder foredrag er vi opptatt av å vise at det finnes veldig mange kreative måter å bruke digitale verktøy på, særlig i uterommet, sier Skagen.

– I uterommet oppstår det veldig mye undring. Gjennom å utvide og støtte barns begrepsapparat og nysgjerrighet, mener vi at barna kan oppleve større kunnskap om og bærekraftig tilknytning til naturen og miljøet, sier barnehagelæreren.

Når han og Valøen er på tur med barna, har de alltid med seg en sekk med ulike digitale verktøy.

– Det trådløse, digitale mikroskopet er det mest populære redskapet vi har, og det første barna etterspør. Da får de mulighet til å komme veldig tett på. Vi kan for eksempel sette mikroskopet skånsomt i maurtua og følge de små arbeiderne direkte på et nettbrett, uten å skade hverken maur eller tue. Det er en voldsom undring som oppstår når barna får dette verktøyet i hendene, sier Skagen.

Hvordan ser det ut inne i det hule rekkverket?

– Vi har også skaffet oss et inspeksjonskamera, som rørleggerne bruker. Det kommer til i hullet i det råtne treet. Vi kan ta bilder eller filme og følge ferden på nettbrettet. Barna får muligheten til å komme tett på ting de ellers ikke hadde hatt muligheten til å se, sier han.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Lager animasjonsfilmer ute i det fri

Naturen er også en flott kulisse når man vil lage animasjonsfilm, mener Skagen og Valøen.

– Vi har laget animasjonsfilmer ute i naturen ved å bruke naturmaterialer, et nettbrett og en stop motion-app. Barna har blant annet laget en egen versjon av «De tre bukkene Bruse», forteller Ståle Skagen.

– Vi har laget animasjonsfilmer ute i naturen ved å bruke naturmaterialer, et nettbrett og en stop motion-app. Barna har blant annet laget en egen versjon av «De tre bukkene Bruse», forteller Skagen.

I Ila barnehage legges det vekt på at det er lov å prøve, feile og leke med ulike digitale verktøy. Ved at de ansatte forklarer barna hvilke forventninger de har rundt bruken av disse, har de til nå unngått skader på det digitale utstyret, opplyser han.

– Spørsmålene ofte viktigere en svarene

Av og til tar de ansatte med seg en projektor ut for å skape nye og spennende lekemiljøer. Denne ideen kom etter at en jente nettopp hadde hørt om lava, og lurte på om det gikk an å ake på det.

De digitale verktøyene skal ikke erstatte tradisjonelle pedagogiske verktøy, men være et berikende tilskudd, understreker den pedagogiske lederen.

– Det er ikke slik at disse digitale verktøyene kommer istedenfor annen type lek. Vi presser heller ikke utstyret på barna. Det er med på tur og tas frem, for eksempel hvis barna ønsker å lage en liten animasjon eller det er noe de ønsker å utforske nærmere. Samtidig har vi fokus på at vi ikke skal forstyrre eller gjøre skade på naturen. Vi skal observere og studere naturen på en varsom og respektfull måte, sier Skagen.

– Vi mener det er viktig å tilrettelegge for undring og vi er opptatt av at vi voksne ikke skal være dem som hele tiden kommer med svar eller en fasit. Vi vil heller bidra til å opprettholde undringen, fortsetter han.

– I mange tilfeller kan selve spørsmålet være viktigere enn svaret, for hvordan skal vi komme oss videre i verden? Det gjør vi ved å stille spørsmål og ved å undre oss, avslutter den pedagogiske lederen.

Powered by Labrador CMS