Ola Gresseth og Torkell Sørensen driver familiebarnehage sammen - og har gitt ut både bok og ny musikk for de aller minste.
Ola Gresseth og Torkell Sørensen driver familiebarnehage sammen - og har gitt ut både bok og ny musikk for de aller minste. (Foto: Privat)

Tok utgangspunkt i barnehagehverdagen - laget ny musikk for de minste

Når barna i Toppen familiebarnehage skal kle på seg, synger de gjerne en sang om det samtidig. – Sang og musikk gjennomsyrer alt vi gjør, sier Ola Gresseth. Sammen med kollega Torkell Sørensen har han gitt ut både sangbok og helt ny musikk for de minste.

Historien om den musikalske familiebarnehagen i Stjørdal strekker seg tilbake til sommeren 2005. Ola Gresseth har selv vært en del av barnehagen siden 2008. 

– Vi er fire stykker som driver barnehagen sammen. Jeg er utdannet lærer, og har undervist blant annet i videregående. Tanken var at det ikke skulle være et langvarig opphold i barnehagen, men så ble jeg værende. Det har vært en fantastisk fin reise, ikke minst fordi jeg får kombinere yrkesbakgrunnen min med å være kreativ, og å holde på med sang og musikk. 

Sammen med kollega Torkell Sørensen og hans bror, musikkprodusent Idar Andreas Sørensen, er han nå aktuell med den helt ferske barnesangboken «Vennen min». Samtidig gir duoen ut seks sanger, som alle er en del av boka.

– Utgangspunktet for musikken er barna, hva de snakker om og er opptatt av. Det er en fantastisk fin ting å jobbe med. Barna er rundt oss hele tiden, og bakgrunnen for alt vi lager og skriver. Samtidig er de våre aller beste kritikere: Nådeløst ærlige! Hvis det vi holder på med ikke er bra, sier de fra. Liker de det, går de gjerne og nynner på sangene dagen etterpå.

Duoen har etter hvert blitt godt kjent for sine musikalske krumspring i distriktet. De bruker ikke bare musikken i sin egen barnehage, men har også vært på en rekke musikalske besøk i andre barnehager. 

FAKTA

Låtene til Vennen min finner du på Spotify

Les mer om prosjektet på Facebook-siden til duoen her

– Det er mange som lager musikk for skolestarterne og de som er eldre, men ikke for de yngste barna. Samtidig har det slått oss at de klassiske barnesangene ofte har både ganske dårlig språk og at en del av ordene som brukes er gått ut på dato. 

– Hvordan jobber dere med musikk i det daglige i barnehagen? 

– Vi er ikke en musikkbarnehage, men en barnehage med fokus på musikk. Det handler mye om formidling hos oss, samtidig som det ligger veldig mye i musikken. Mye glede og smil, bevegelse og rytme. Man får mye gratis når man klarer å integrere musikken i det pedagogiske arbeidet, sier Gresseth, og forklarer: 

– Som for eksempel når vi skal kle på oss for å gå ut. Da synger vi gjerne en sang om akkurat det. Så glemmer gjerne ungene at det er kjedelig, og så kler de på seg uten å tenke på det. På den måten er musikken vevd inn i de fleste hverdagssituasjonene i barnehagen. 

Nylig ble utgivelsen av både bok og musikk feiret. Selvsagt med konsert. Foto: Camilla Therese Nordsteien Haugen

Språklig utvikling

Han forteller hvordan barnas medvirkning har stor betydning for hvordan både sangene og boka er blitt til: 

– Vi er jo her for barnas del, og da må vi være bevisste på akkurat det. Vi jobber hele tiden for å bli enda bedre på å se ungene. Hva gjør de, hva snakker de om, hva er de opptatt av. Og så lager vi musikk ut fra det. Det kan være alt fra et tema de er opptatt av, til et ord de synes er rart. 

– Hvordan påvirker musikken barna i det daglige? 

– Først og fremst påvirker det humøret. Den ekstra gleden i å kunne noe som ikke alle barn kan. Musikken bidrar til at man kan slippe litt hemninger, og gjøre enkelte ting mindre farlige. 

Gresseth trekker også fram den språklige utviklingen hos barna. 

– Å bruke rim, regler og musikk kan bidra til at barna får til å uttrykke ting man kanskje hadde måttet jobbe mer med ellers. Det tror jeg nok henger litt sammen med at det å synge oppleves lystbetont. Vi får også tilbakemelding fra foreldrene om at barna går rundt og synger hjemme, sier han. 

Arne-Bjarne og Børre

Når duoen har vært ute på spilleoppdrag, har mange etterspurt muligheten for å høre musikken i etterkant. Nå ligger de ute på ulike strømmeplattformer, og musikerne kan fysisk ha med seg boka. 

– Det var Idar som kom opp med idéen: Skulle vi ikke ha laget en historie rundt låtene? Så da gjorde vi det. 

Sangene til duoen er utgangspunktet for historien om loppene Arne-Bjarne og Børre, hovedkarakterene i boka «Vennen min». Torkells bror og musikkprodusent Idar Andreas har laget illustrasjonene i boka.

– Han har også bakgrunn fra barnehage. Så disse utgivelsene er hundre prosent fundamentert i barnehagen. 

– Dere vurderer ikke å satse på musikken og forlate barnehagen? 

– Nei, det er ikke et tema. Hadde det ikke vært for barnehagejobben hadde det heller ikke blitt verken musikk eller bok, slår han fast. 

Debatt

Til toppen