– Det er nesten helt magisk hvordan stemningen forandrer seg når det kommer snø, skriver styrer i Huser gårdsbarnehage, Raymond Tiochta.
– Det er nesten helt magisk hvordan stemningen forandrer seg når det kommer snø, skriver styrer i Huser gårdsbarnehage, Raymond Tiochta. (Foto: Getty Images / Privat)

Snø skaper magi i barnehagen!

– «Vi må bygge denne tett i tett med små snøballer og med en dør, slik at alle vennene våre kan komme på besøk». Hvor herlig er ikke denne setningen da? Viser at barna tenker på hverandre, og hvordan de kan legge til rette slik at flere kan være med på leken, skriver Raymond Tiochta.

  • pedagogikk

Noen elsker det, noen hater det.

Men, dagens observasjoner fra styrers kontor gir meg enda god grunn til å elske det hvite, bløte og kalde som kommer ned fra himmelen en vinterdag i januar. For nettopp SNØ bidrar til så mye glede for barna i barnehagen. Det er nesten helt magisk hvordan stemningen forandrer seg når det kommer snø.

I dag har jeg sett barn som stråler, barn med røde kinn og ivrige barnehender som kaster seg ned i bløt snø. Barn som søker spenning i akebakken. Barn som hikster av latter fordi den voksne blir truffet av en snøball på rompa. Barn som av og til synes det er litt kjedelig ute, men nå danser rundt snømannen som blir større og større.

Lek er læring. En viktig forutsetning for at barna skal lære er trygghet. Trygghet i barnehagen er at barna viser omsorg og hjelper hverandre. Overhørte nettopp: «Ulrik (5 år), kom og hjelp oss». «Du er den sterkeste, og vi trenger deg til å bære den store snøballen». «YES, jeg kommer» roper han og løper raskt bort til vennene sine for å bidra med sine store muskler.

I en annen del av lekeområdet står 4 jenter og bygger borg med en voksen. «Vi må bygge denne tett i tett med små snøballer og med en dør, slik at alle vennene våre kan komme på besøk». Hvor herlig er ikke denne setningen da? Viser at barna tenker på hverandre, og hvordan de kan legge til rette slik at flere kan være med på leken. Kanskje vi voksne har noe å lære? Selvsagt har vi det!

I akebakken, på nyinnkjøpte akebrett står flere av barna på toppen. Men se der ja, en liten jente sliter litt med glatte sko. Sporenstreks løper to gutter ned for å hjelpe til. Her skal alle med, for det er viktig at man kjører sammen ned bakken. Fordi? Jo, fordi det er gøyest sier de. Herlig tenker jeg. For en herlig tanke!

Ikke nok med det, da de kommer ned i bunn av bakken foreslår den ene jenta at man burde gå litt lenger på siden, for der er det litt grus, og da er det lettere å klatre opp bakken. Aha, problem løst. Og det var ikke den voksne som kom med tipset, men jente på 3,5 år.

Med snø er det ikke bare barna som viser sin lekenhet og iver. Neida, i dag har jeg observert voksne som har samarbeidet, vært fleksible, benyttet egne ressurser på en positiv måte samt kastet seg med i leken på barnas premisser, vist glede og engasjement i arbeidet sitt. Jeg har også sett voksne som ser det spesielle i hvert enkelt barns situasjon og bekreftet barnets opplevelser!

Dette er viktige stikkord for den voksne også på dager utenom snø, men akkurat i dag var det snø, masse snø!

Snø er herlig, er konklusjonen, på tross av at jeg nå straks reiser hjem for å måke gårdsplassen. Denne jobben vet jeg nå at jeg vil gjøre med et stort smil, fordi jeg vet hva det hvite, bløte og kalde som kommer ned fra himmelen en vinterdag i januar betyr for barna i barnehagen!

PS: Neste gang sitter jeg ikke på kontoret og observerer, men nyter av hva vinter-Norge kan by på, sammen med små gledesspredere som ikke tenker på gårdsplass og snømåking, men som lever i nuet – snø-nuet!

Debatt

Til toppen