Et tips for å gjøre foreldremøtene mer spennende er at du på forhånd tenker nøye igjennom to-tre interessante spørsmål som du synes det hadde vært gøy å finne ut av sammen med foreldrene, råder Pål Tanggaard.
Et tips for å gjøre foreldremøtene mer spennende er at du på forhånd tenker nøye igjennom to-tre interessante spørsmål som du synes det hadde vært gøy å finne ut av sammen med foreldrene, råder Pål Tanggaard. (Foto: Getty Images (illustrasjonsbilde) / Lent AS (innfelt))

Sliter du med å få dreis på foreldremøtene? Da har Pål flere gode råd

Hvordan lede involverende, kreative og skapende foreldremøter? Det er spørsmålet kursholder i møteledelse Pål Tanggaard vil forsøke å besvare når han entrer scenen under Barnehage 2018 i begynnelsen av juni.

– Jeg tror mange som leder møter tenker at dialogen vil gå av seg selv, men det krever styring for å få til god deltakelse og høyt engasjement på et møte, sier Tanggaard.

Han er partner i Lent AS og holder kurs blant annet innen presentasjonsteknikk, deltagende metoder og møteledelse.

– På et typisk foreldremøte har kanskje pedagogisk leder et interessant innlegg og snakker inspirert om ting som skjer i barnehagen. Så spør vedkommende, etter at det har gått en stund, om det er noen som har innspill og spørsmål. Det som ofte skjer da er at det bare er de to eller tre foreldrene som alltid tør å snakke som sier noe, sier Tanggaard, som også er forfatter av «Prosesslederboka. Lær å lede gode prosesser og møter».

– Du får en veldig begrenset deltakelse og kan risikere kun å få innspill og spørsmål som; «det er litt vanskelig å få parkeringsplass i området», eller «hva skal vi gjøre med gjenglemt tøy?». Ting som ikke egentlig er så interessant for det pedagogiske utviklingsarbeidet i barnehagen og som kanskje bare to-tre foreldre er interessert i. Det opplever jeg ofte at er lite inspirerende både for de ansatte i barnehagen og lite interessant for mange av foreldrene, sier han.

Én av 25 foredragsholdere

Pål Tanggaard er en av 25 foredragsholdere som vil stå på scenen under Barnehage 2018 som går av stabelen 6. til 7. juni.

Konferansen og fagmessen arrangeres av PBL (Private barnehagers landsforbund) og KS (kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon) på Norges Varemesse i Lillestrøm.

Noen av spørsmålene som vil bli stilt under konferansen er: Hva kan konfliktene lære oss – og barna? Hva kan vi gjøre for å bekjempe dårlige levekår i barnefamilier og sosiale ulikheter i oppveksten? Hvordan snakker vi med barn om kjønn og seksualitet? Og hvordan lede involverende, kreative og skapende foreldremøter?

– Tenk ut to-tre interessante spørsmål

Sistnevnte spørsmål er det altså Tanggaard som skal prøve å besvare når han entrer scenen under Barnehage 2018 om en drøy måned.

Tanggaard understreker at han synes mange barnehager har blitt flinke til å holde foreldremøter.

– Særlig når det gjelder dette med pedagogisk dokumentasjon – å dokumentere og vise frem ting som skjer i barnehagen. Der synes jeg det har vært en kvalitetsutvikling, sier Tanggaard.

Under konferansen vil den erfarne kursholderen dele flere av sine beste tips til hvordan du kan gjøre foreldremøtene interessante for både foreldre og ansatte, og legge til rette for at alle kan delta.

– Ett tips er at du på forhånd tenker nøye igjennom to-tre ordentlig interessante spørsmål som du synes det hadde vært gøy å finne ut av sammen med foreldrene. Mange barnehager snakker om å skape magiske øyeblikk i løpet av barnehagedagen. Kanskje kan du stille spørsmålet «hva er det beste øyeblikket ditt barn har fortalt om den siste måneden?», og be foreldrene diskutere dette to og to. Deretter kan du kanskje ta opp et par av eksemplene i plenum, og spørre foreldrene om de har ideer til hvordan barnehagen kan bidra til å skape flere slike magiske øyeblikk med barna, foreslår Tanggaard.

Samtaler i mindre grupper

Tanggaard mener det også er viktig å velge en metode for å involvere foreldrene som gjør at det ikke bare er de få som alltid tør å snakke som snakker, for eksempel ved å legge til rette for samtaler i mindre grupper.

– Du kan lage en slags kaféborddialog ved at du legger ut pedagogisk dokumentasjon på et par bord og kanskje har et par spørsmål du er nysgjerrig på, på et par bord. Så kan man få foreldrene til å sitte ti minutter på det ene bordet og ti minutter på det andre, gjerne sammen med noen av de ansatte i barnehagen, sier Tanggaard.

Han tror slike grep kan endre på foreldrenes opplevelse av å bli involvert.

- Jeg tror også det kan bli mye morsommere for de barnehageansatte å lede slike møter, for da får du respons fra foreldrene på en helt annen måte enn når du har klassiske plenuminnlegg og dialog i plenum, sier Pål Tanggaard, som under Barnehage 2018 vil komme med flere tips og også presentere et par verktøy han selv bruker for å planlegge møter.

Det er satt et tak på 2000 deltakere på Barnehage 2018 og det er fortsatt ledige plasser. Du kan melde deg på konferansen her.

Debatt

Til toppen