Lademoen barnehage holder til i et gammelt arbeiderstrøk i Trondheim. På uteområdet har barnehagen forsøkt å gjenskape miljøet i nabolaget slik det var for hundre år siden.

Lekeplass med historisk sus

Uteområdet til Lademoen barnehage i Trondheim tar barn og voksne med på en reise 100 år tilbake i tid.

Publisert Sist oppdatert

Midt blant idyllisk trehusbebyggelse i et gammelt arbeiderstrøk i Trondheim, finner vi Lademoen barnehage. I huset fra 1893 har det vært barnehagedrift i mer enn 120 år. Det gjør barnehagen til en av Norges eldste.

– Huset ble bygget for at det skulle være barnehage, så her har det gått unger inn og ut helt fra starten av, forteller styrer Gøril Linge Five.

– Barnehagen ble startet opp av selskapet De nødlidendes venner slik at de dårlig stilte kunne jobbe på arbeidsplassene i nærområdet. Det var både skipsverft, bryggeri og en del annen industri. Det var mange arbeidsplasser også for kvinner, dette skapte et behov for barnehage, fortsetter hun.

Ønsker å skape tilhørighet

Lademoen barnehage er stolt av sin lange historie, noe som kommer tydelig til uttrykk gjennom barnehagens uteområde.

I 2014 skulle lekeplassen pusses opp. Lekeapparater i sterke fager ble kastet ut. Inn kom små trehus, en murskorstein, to «bryggerihester» og en gammel vannpost. Tanken var å gjenskape atmosfæren fra nabolagets bakgårder tidlig på 1900-tallet.

– Jeg fikk en idé om at hvis vi skulle ha en ny lekeplass skulle den gjenskape det livet som var her i området før. Vi ønsker å lære ungene om barnehagehistorien og skape tilhørighet til nærområdet, og syntes det ville være fint å ha en litt annerledes lekeplass, sier Five.

Følg barnehage.no på Facebook og Twitter.

Ulike rom

Den nye lekeplassen ble laget i samarbeid med landskapsarkitektfirmaet Løvetanna Landskap. I tillegg til å skulle skape assosiasjoner til fortidens Lademoen, er lekeplassen utformet med tanke på å gi barna motoriske utfordringer gjennom forhøyninger i terrenget og avkappede stubber de kan balansere på, og en mulighet til å leke litt i fred på områder skjermet av trestokker og trær.

– Vi har prøvd å skape ulike rom på lekeplassen, forteller Five.

Ifølge styreren har barnas lek endret seg etter at barnehagens uteområde ble restaurert.

– De tar i bruk hele området i større grad enn tidligere. Det gjør også at det kan virke litt roligere ute i gården, sier hun.

Hundre barn på to voksne

Med en barnehagehistorie som strekker seg helt tilbake til slutten av 1800-tallet og et uteområde som simulerer et miljø fra en annen tid, blir det naturlig nok en del snakk om «gamle dager» i Lademoen barnehage.

– Barna synes det er kjempespennende å høre om hvordan det var her i barnehagen for hundre år siden. På den tiden måtte barna liksom arbeide. Lekene sto i et skap og barna måtte hjelpe til før de kanskje fikk leke litt. Noen familier med flere barn var også nødt til å sende ungene i barnehagen annenhver dag fordi de ikke hadde sko til alle, forteller Five.

I dag går det 56 barn i barnehagen. For hundre år siden var situasjonen en helt annen.

– Det var hundre barn på to voksne. Det sier seg selv at da var det en litt annen disiplin enn i dag, sier styreren.

Tradisjonsbærende og nyskapende

I 2014 tok barnehagen historieformidlingen til et nytt nivå da de arrangerte «gammeldag» for å innvie den nye lekeplassen.

– Hvert av de små trehusene på uteområdet ble gjort om til forskjellige arbeidsplasser. Det var såpefabrikk hvor ungene fikk «lage» såpe, hermetikkfabrikk og bakeriutsalg som det var mye av her før, forteller Five.

– Ellers går vi også veldig mye turer i nærområdet og forteller ungene om ting rundt oss. Vi prøver å få alt til å henge sammen, legger styreren til.

– Hvorfor er det viktig å lære barna om barnehagens og nærmiljøets historie?

– Det har en identitetsskapende funksjon. Ungene blir knyttet til barnehagen og området. Samtidig ønsker vi å være en liten motvekt til mye av det som skjer i samfunnet i dag. Alt går veldig fort og det er mange kjappe løsninger. Vi ønsker å ta tempoet litt ned, svarer styreren.

– Vi prøver å stå i spennet mellom å være tradisjonsbærende og nyskapende. Vi skal følge med på det som skjer og barna våre skal få være med på utviklingen. Samtidig er det viktig å være klar over at noen har vært her før oss, avslutter Five.

Powered by Labrador CMS