DEBATT

Det er viktig å se barna.

- Kompetanse og bemanning er nøkkelen til realfag i barnehagen

I et åpent brev til kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen, forteller pedagogisk leder i FUS Eventyrlia barnehage hvordan realfag allerede er godt etablert i små og store hverdagssituasjoner i barnehagen.

Publisert Sist oppdatert

Kjære Torbjørn Røe Isaksen

En liten praksisfortelling fra virkeligheten for å belyse hvordan realfagene kommer til syne i barnehagen.

Vi sitter ved bordet og spiser kjøttpølser og potetmos. Tre- og femåringene ved siden av meg begynner å telle pølsebitene de selv har delt opp. Femåringen ser på meg å sier: Se her Lin, jeg har åtte biter. Når jeg spiser en, hvor mange har jeg igjen da?

Straks gjorde treåringen det samme. Sånn satt vi i vår egen verden i sikkert 15 minutter. Deler, teller og trekker fra mens vi spiser, ler og koser oss. Det er sånn realfag kommer til syne i alderen tre til seks år. Gjennom lekende samspill mellom barn og voksne. På barnas initiativ, men med lydhøre, interesserte voksne som er til stede og åpne for barnas innspill. Jeg kunne stoppet dem og bedt dem om ikke å leke med maten. Ikke lage uro.

Så herr minister; vil du ha mer realfag i barnehagen er mitt forslag til deg dette: La oss få mindre barnegrupper med færre barn og voksne så vi alltid kan ta oss tid til slike øyeblikk. La oss få kjøkkenassistentene tilbake slik at vi kan bruke tiden med barna og ikke på oppvask. Hjelp oss å heve yrkesstatusen vår og hør på oss når vi forteller deg hvor viktig leken er for barns utvikling. Styrk heller utdannelsen vår så vi lærer mer om hvordan legge til rette for god lek og hvordan hjelpe de barna som sliter med å leke.

Da herr minister, vil du heve kompetansenivået i realfag som barna har med seg når de starter på skolen.

Hilsen en pedagog som elsker jobben sin.

Powered by Labrador CMS