– Vi er ennå litt i startfasen her. Nå har noen av de eldste barna begynt å printe ut forskjellige deler som kan settes sammen, istedenfor å bare printe ut enkle modeller, sier daglig leder Christine Haver Dokka.
– Vi er ennå litt i startfasen her. Nå har noen av de eldste barna begynt å printe ut forskjellige deler som kan settes sammen, istedenfor å bare printe ut enkle modeller, sier daglig leder Christine Haver Dokka. (Foto: Silje Wiken Sandgrind)

Her får barna brukt kreativiteten med barnehagens 3D-printer

I Norlandia Vardefjellet barnehage er digitale verktøy en naturlig del av hverdagen, men det betyr ikke at barna sitter med øynene klistret til en skjerm. – Vi ønsker at barna skal være produsenter og ikke konsumenter, sier daglig leder Christine Haver Dokka.

– Se!

Femåringene Amalie, Johannes og Eline ser spent på en stor boks som lyser blått – en 3D-printer. Inni boksen jobber en liten robot-arm iherdig – fram og tilbake, fram og tilbake.

– Hva gjør den? spør Amalie.

– Den tegner, og så skal den bygge oppover og oppover, svarer daglig leder i Norlandia Vardefjellet barnehage, Christine Haver Dokka.

– Vi skal lage en sånn, sier Johannes, og peker på PC-skjermen ved siden av printeren og et bilde av en luftputebåt.

Observerer

På en hylle i rommet står et lite utvalg av det barna i Vardefjellet barnehage allerede har laget med 3D-printeren – et dinosaurhode, en terning, en fuglekasse, en frosk og en vase.

Barnehagen fikk 3D-printeren for noen få måneder siden, og barn og voksne har sammen testet ut hvordan maskinen kan brukes på kreative måter.

– Vi er ennå litt i startfasen her. Nå har noen av de eldste barna begynt å printe ut forskjellige deler som kan settes sammen, istedenfor å bare printe ut enkle modeller. Vi har også prøvd å scanne inn figurer barna har laget i plastelina og printet dem ut, forteller Haver Dokka.

– Det kan bli litt frustrasjon når nettet plutselig forsvinner og alt stopper opp, men ungene lærer noe av det også, for det er ikke alt som går så raskt i samfunnet vårt heller. Jeg tror det er bra at vi av og til er nødt til å vente litt på ting og være tålmodige, sier den daglige lederen med et smil.

Noen ganger kan også selve prosessen med å printe ut en gjenstand ta mange timer.

– Dinosaurhodet tok nesten ni timer å printe ut. Det var førskolebarna som laget dette og de sørget for å gå bort til maskinen med jevne mellomrom for å observere og følge med på progresjonen. De diskuterte hva de så og undret seg, forteller Haver Dokka.

Produsenter, ikke konsumenter

Det er ikke noe nytt at Norlandia Vardefjellet barnehage tar i bruk digitale verktøy på kreative måter.

Barnehagen har i flere år hatt fokus på bruk av digitale verktøy i barnehagehverdagen. Tilbake i 2013 ble de plukket ut til å være med på Norlandias pilotprosjekt om bruk av nettbrett i barnehagen.

Det har aldri vært meningen at barna skulle bli passivisert av de digitale verktøyene. Her er 3D-printeren i ferd med å utføre magi - igjen. Foto: Silje Wiken Sandgrind

– Vi hadde ingen erfaring med å bruke nettbrett i barnehagen fra før, men både barn og voksne syntes det var veldig gøy, og vi begynte ganske raskt å bruke brettet til veldig mye, sier Haver Dokka.

Hun understreker at dette ikke innebærer at barna sitter med øynene festet til en skjerm og spiller spill eller ser på film dagen lang.

– Da vi ble med på pilotprosjektet, var det fortsatt mange som så for seg at barna ville bli passivisert og bare sitte og spille spill, men det har aldri vært det som er hensikten med å ha digitale verktøy i barnehagen. Vi ønsker, for å sitere Cathrine Darres bok om kreativ bruk av digitale verktøy fra 2013,  at barna skal være produsenter og ikke konsumenter, de skal ikke sitte passive og bare ta imot. Digitale verktøy kan gi en helt ny dimensjon til ting man alltid har gjort i barnehagen. Du kan være kreativ på nye måter.

– Nettbrettet for eksempel, er et multiverktøy. Det er et kamera, det kan brukes til spill, til formingsaktiviteter. Det kan være en bok eller et mikroskop, sier den daglige lederen, som har videreutdanning i digitale lære- og hjelpemidler fra OsloMet – storbyuniversitetet, og har holdt kurs på Østlandsk lærerstevne om bruk at digitale læremidler med de aller yngste.

All bruk av digitale verktøy i barnehagen skal være nøye gjennomtenkt. Foto: Vardefjellet barnehage

En del av hverdagen

Haver Dokka understreker at all bruk av digitale verktøy i barnehagen skal være nøye gjennomtenkt.

– Ingenting skal være tilfeldig. Vi har et team som kvalitetssikrer appene og som velger ut hvilke apper vi skal investere i. Det blir som å investere i gode barnebøker eller spill, sier den daglige lederen.

Hun opplyser at digitale verktøy er blitt en integrert del av hverdagen i barnehagen.

– Vi bruker for eksempel ofte nettbrettet sammen med en projektor i forhold til sansestimulering, for å kunne lage «nye rom» i rommet.

Barnehagen bruker ulike digitale verktøy i alt fra samlingsstund til kunstneriske prosjekter. Barna på både stor- og småbarnsavdelingene har blant annet prøvd seg på å lage animasjonsfilm ved å bruke et nettbrett som kamera.

– Det er veldig gøy. Og det viktigste her er ikke sluttresultatet, men prosessen man er i sammen, sier den daglige lederen.

På småbarnsavdelingen laget barna en animasjonsfilm om en liten slange laget av plastelina. Den kan du se her:

 

– Trenger støtte og opplæring

I den nye rammeplanen heter det blant annet at «digital praksis i barnehagen skal bidra til barns lek, kreativitet og læring» og at personalet skal «utforske kreativ og skapende bruk av digitale verktøy sammen med barna».

Haver Dokka har forståelse for at noen kan synes at det er litt vanskelig å komme i gang.

– Man trenger gjerne litt støtte og opplæring for å vite hvordan man skal bruke digitale verktøy på en god måte i barnehagen. Og man må tørre å prøve seg frem og tenke kreativt.

– Har man et prosjekt rundt en bok barna er opptatt av vil man gjøre masse aktiviteter rundt denne boka; dramatisere, synge sanger, lese andre bøker om samme tema. Men har man et nettbrett og en projektor går det også an å lage animasjonsfilm, finne lydbokversjonen og spille den av på høyttaler, lage egne lydbøker, eller lage en egen digital bok. Plutselig kan et tema man har hatt om i barnehagen i mange år bli enda videre og man tilfører nye dimensjoner i forhold til både lek og læring, sier hun.

- Man kan gjøre mye med et nettbrett og en liten bærbar projektor, sier Christine Haver Dokka. Foto: Vardefjellet barnehage

Haver Dokka mener de er heldige som er godt utstyrt med ulike digitale hjelpemidler, og er klar over at ikke alle barnehager har de samme mulighetene.

– Men man kan gjøre mye med et nettbrett og en liten bærbar projektor. Ikke alt trenger å koste så mye, det gjelder å være litt kreativ, sier hun.

Inviterer foreldrene inn

Den daglige lederen opplyser at de ansatte er opptatt av å vise foreldrene hvordan de jobber med digitale verktøy i barnehagehverdagen.

– Da vi begynte på prosjektet med nettbrett, var det noen foreldre som var skeptiske til at dette skulle ha plass i barnehagen. Da er det vårt ansvar som pedagoger både å forklare og vise foreldrene hvorfor vi vektlegger de tingene vi gjør, sier Haver Dokka.

På første foreldremøte i høst ble foreldrene invitert til å være med på forskjellige aktiviteter, alt fra formingsaktiviteter til å lage en animasjonsfilm.

– Slik gjør vi foreldrene trygge på at vår bruk av digitale verktøy i barnehagen ikke betyr at ungene sitter passivt og ser på en skjerm. Å bare sitte og stirre ned på en skjerm har ingen plass i barnehagen. Barna skal få lov til å leke, undre seg, utforske, bruke kroppene sine og være i bevegelse også når vi har aktiviteter som involverer digitale verktøy, sier den daglige lederen.

– Vi har hatt så mange morsomme aktiviteter sammen med barn i alle aldersgrupper. Og det er gøy å se hvordan slike verktøy kan innby til lek, samarbeid, fellesskap og humor, også blant de aller yngste barna.

Pedagogisk dokumentasjon

Etter at barnehagen fikk nettbrett i 2013, tok det heller ikke lang tid før de begynte å bruke den til pedagogisk dokumentasjon.

Daglig leder Christine Haver Dokka i Norlandia Vardefjellet banehage. Foto: Silje Wiken Sandgrind

– Vi begynte å lage små filmer. Foreldrene fikk se ukens film fra hverdagen vår og aktiviteter vi hadde gjort, istedenfor å bare bruke bilder som vi gjorde tidligere, forteller Haver Dokka.

– Disse filmene bruker vi også sammen med barna. Vi snakker om ting vi har gjort og forteller om hva vi ser. Filmene er flotte å bruke i forhold til språkstimulering, men også sammen med personalet for å evaluere praksisen vår, sier hun.

– Kan det bli litt for mye dokumentasjon til tider?

– Vi har utarbeidet garantier i forhold til hvordan pedagogene skal jobbe med pedagogisk dokumentasjon. Barna får også være med og bestemme hva som skal deles med foreldrene og hva som ikke skal deles, også når det er snakk om bilder eller film der ansiktene deres ikke synes, forteller den daglige lederen.

– Må være gode rollemodeller

Når digitale verktøy skal få plass i barnehagen er det viktig å reflektere over hvordan man bruker dem og hva man ønsker å oppnå, mener Haver Dokka.

– Det er har vært viktig for oss å reflektere rundt hva det er viktig for oss at barna våre skal få ut av dette. Det er et spørsmål om digital danning. Vi lever i et samfunn hvor man er engstelig for at babyer ikke får nok kontakt med mamma fordi hun sitter for mye med mobilen, eller at folk får nakkeskader fordi de sitter med hodet bøyd ned mot en skjerm. Her har barnehagen et enormt ansvar for å være en god rollemodell og vise barna at digitale verktøy er en ressurs på mange flere måter enn å bare sitte passivt å ta imot.

– Utviklingen skjer utrolig raskt. Mange av barna som går i barnehagen i dag kommer til å ha jobber i fremtiden som ikke eksisterer enda, så da gjelder det å gi dem støtte til å kunne tenke kreativt og være produsent i egen hverdag, sier Haver Dokka.

Den daglige lederen understreker imidlertid at de ikke bruker digitale verktøy i alt de gjør.

– Vi er en helt vanlig barnehage, men vi bruker digitale læremidler for å styrke det vi allerede gjør bra og har gjort bra. Det gir oss en mye større bredde, sier hun.

Spente på resultatet

Tilbake ved 3D-printeren til Vardefjellet barnehage venter Amalie, Johannes og Eline spent på å se luftputebåten som printeren jobber iherdig med å printe ut.

– Hvor lenge er det igjen? spør Johannes.

– Én og en halv time, svarer Haver Dokka.

– Så lenge! sier barna.

– Det fine er at da kan vi gjøre andre morsomme ting i mens, sier Christine Haver Dokka med et smil.

Debatt

Til toppen